
 
 
 
 
 
 

 
OFFICE OF THE  
OMBUDSMAN 
 

ENGLISH SERVICES 
 
 

 
ANNUAL REPORT 

2009-2010 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 

TABLE OF CONTENTS 
 
 
The Ombudsman’s Report 2 
 
Le Rapport de l’ombudsman des services anglais 4 
(French translation of The Ombudsman’s Report) 
 
Complaints reviewed by the Ombudsman 5 
 
 
 
 
APPENDICES 
 
I Chart: Number of communications received 55 
 
II Mandate of the Office of the Ombudsman 56 
 
 
 
 
 



 2 

THE OMBUDSMAN’S REPORT 
2009-10 

 
 
Valedictories can often be formulaic.  In this case, it is heart-felt. 
 
As I conclude my term as Ombudsman, I take away renewed respect for the 
consumers of CBC journalism and for the journalists who present it. 
 
A faithful reader of my reviews and reports will know that our journalistic work is 
not perfect—a state almost unimaginable for any group of human beings.  But the 
broad sweep of conclusions shows that the organization remains committed to 
trying to practice journalism at a very high level, often under difficult 
circumstances.  It has been heartening to note the respect with which the 
Ombudsman’s work has been received inside the organization and the 
thoughtfulness and care that has gone into the search for remedies when such are 
required. 
 
There have been less-heartening signs as well: the increasingly nasty tone of some 
of the correspondence, particularly from those with strong viewpoints on both 
domestic and international issues.  While I should note the depth of knowledge 
and commitment by many of those who write, there is all too often a slide into 
language well outside what should be the parameters of intelligent discourse.  It is 
probably now a cliché to note the influence of various modes of almost instant 
communication and of a political atmosphere in North America increasingly 
dominated by “shouting” instead of discussion. 
 
However, my day is often redeemed by an intelligently critical communication, 
giving hope that people may disagree without being disagreeable. 
 
In the past year we continued to receive a high volume of correspondence; slightly 
less than the year before but without some of the events that produce a very high 
volume of material, such as elections in both the U.S. and Canada.  I do not envy 
my successor, who is likely to face a Canadian election soon along with the on-
going “hot button” issues in the Middle East and Afghanistan. 
 
During the fiscal year 2009-10 the Office of the Ombudsman dealt with 2,028 
complaints, communications and expressions of concern, including 1,204 about 
information programming.  We received 824 complaints, communications and 
expressions of concern about general programming and non-programming matters, 
including 180 about “User Generated Content” on CBCNews.ca.  During the year 
I conducted 84 reviews, including 12 about one interview on The Current.  
Another 28 were carried over to be completed in the next fiscal year. 



 3 

 
The office continues to be staffed by two: the Ombudsman and the ever-
resourceful Laura Marshall, who has kept Ombudsmen from disaster for close to 
15 years.  With the expansion of news services over the last number of years, there 
may be a “tipping point” on the horizon for the office in being able to keep up 
with the volume of material while providing considered and, we hope, intelligent 
reflection on journalistic practice. 
 
 
Vince Carlin 
Ombudsman, English Services 
 



 4 

RAPPORT DE L’OMBUDSMAN DES SERVICES ANGLAIS 
2009-10 

 
 
Les adieux peuvent souvent être protocolaires. Dans mon cas, ils viennent du 
cœur.  
 
Arrivé au terme de mon mandat d’ombudsman, j’emporte avec moi un respect 
constamment renouvelé pour les consommateurs du journalisme de CBC et pour 
les journalistes qui le présentent.   
 
Un lecteur fidèle de mes analyses et rapports apprendra que notre travail 
journalistique n’est pas parfait, une situation qui n’est pas inimaginable pour un 
groupe d’être humains. Mais toutes les conclusions révèlent que l’organisation 
reste engagée à essayer de faire du journalisme de grand calibre, et souvent dans 
des circonstances difficiles. Cela fait chaud au cœur de voir le respect avec lequel 
le travail de l’ombudsman a été reçu au sein de l’organisation ainsi que le sérieux 
et le soin mis dans la recherche de correctifs lorsque cela s’imposait.   
 
Il y a aussi des manifestations moins réconfortantes : le ton de plus en plus 
désagréable de certains dans leur correspondance, en particulier de ceux qui ont 
des idées très arrêtées sur les dossiers nationaux et internationaux. Même si les 
connaissances et l’engagement de ceux qui nous écrivent est à noter, il y a souvent 
des dérapages au niveau du langage qui se situent bien au-delà des paramètres du 
discours intelligent. C’est probablement un cliché dorénavant de noter l’influence 
des divers modes de communication presque instantanée et du climat politique qui 
règne en Amérique du Nord, de plus en plus dominé par les « cris » plutôt que par 
la discussion.   
 
Toutefois, ma journée est souvent transformée par un message intelligemment 
critique, qui me donne l’espoir que les gens peuvent ne pas être d’accord sans être 
désagréables. 
 
Au cours de l’année écoulée, nous avons continué de recevoir un volume élevé de 
correspondance : un peu moins que l’année d’avant, mais c’est sans compter 
certains événements qui génèrent beaucoup de commentaires, comme les élections 
aux États-Unis et au Canada. Je n’envie pas mon successeur, qui devra 
probablement faire face à des élections canadiennes ainsi qu’aux dossiers chauds 
du Moyen-Orient et de l’Afghanistan. 
 
Pendant l’exercice 2009-2010, le Bureau de l’ombudsman a traité 2 028 plaintes, 
communications et expressions de préoccupation, dont 1 204 concernaient 
l’Information. Nous avons reçu 824 plaintes, communications et expressions de 



 5 

préoccupations au sujet de la programmation en général et de questions non liées à 
la programmation, dont 180 concernaient ce que nous appelons le « contenu 
généré par l'utilisateur » dans CBCNews.ca. Pendant l’année, j’ai procédé à 84 
révisions, dont 12 concernaient une entrevue diffusée à l’émission The Current. 
Vingt-huit autres sont en cours et seront terminées au cours du prochain exercice.  
 
Le Bureau continue de fonctionner avec deux personnes : l’ombudsman et 
l’indispensable Laura Marshall, qui, depuis près de 15 ans, lui évite tous les 
désastres. Avec l’expansion des services de nouvelles au cours des dernières 
années, le Bureau aura peut-être un peu de mal à long terme à continuer de gérer le 
volume de correspondance, tout en proposant, nous l’espérons, une réflexion 
intelligente sur la pratique journalistique. 
 
 
Vince Carlin 
Ombudsman, Services anglais 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 



 6 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

COMPLAINTS REVIEWED BY THE OMBUDSMAN 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 7 

April 27, 2009 
N.S. 
The Point, CBC Radio 
 
N.S. complained that the host of The Point used the death of Robert Dziekanski as 
an example of “suicide by cop.”   
 
Alison Broddle, Executive Producer of The Point, explained that the subject of the 
interview was the phenomenon known as “suicide by cop.”  She said that the host 
of the program asked a question about whether police might try to fall back on this 
as a defence or excuse for shooting someone.  “...While I agree that the wording 
does make an ambiguous connection, at no time does our host state that this was a 
case of suicide by cop.  Instead he raises a hypothetical version of events under 
which some people might consider this as a possible explanation.” 
 
Review  

As Ms. Broddle pointed out, the subject of “suicide by cop” was raised 
hypothetically and, it appeared to me, only to point out that if we did not have the 
video tape of the incident that was a possible line of excuse for the police.  From 
my listening, no reasonable person would conclude that the panelists were 
attributing that motive to Mr. Dziekanski—just the opposite.  There was no 
apparent “slandering” of Mr. Dziekanski and no violation of CBC’s Journalistic 
Standards and Practices. 
 
 
 
May 4, 2009 
A.M. 
CBC News: Morning 
 
A.M. complained that the weather presenter, Colleen Jones, wore a Sarah Palin 
“costume” on October 31, 2008 – Halloween.  He said that Ms. Jones made fun of 
Ms. Palin by “mocking her way of speaking, her intelligence and her manner of 
dress and appearance.  While the segment could have been a lighthearted 
appearance by someone merely dressed as Mrs. Palin, the weather-woman 
proceeded to mock Mrs. Palin for 2-3 minutes in a mean-spirited and extremely 
biased way.” 
 
Cynthia Kinch, Director of CBC Newsworld, replied that she did not believe “that 
any fair viewing would conclude that Ms. Jones’ efforts at dressing up for 
Halloween stemmed either from partisanship or animus toward the American 



 8 

politician.  It was conceived and offered in good spirits and in the best tradition of 
Halloween.  Viewers told us they understood that and enjoyed it.” 
 
Review 

One of the clear injunctions of CBC’s Journalistic Standards and Practices is that 
CBC journalists not take stands on matters of public controversy.  While weather 
and sports segments are on the margin of pure journalism, by and large they fit 
within the ambit of policy.  Such segments should not be used to make unbalanced 
political commentary, even if inadvertent.  While Ms. Kinch raised the notion that 
Colleen Jones might have been speaking of herself when she said “Smile a lot and 
use your hands because you don’t know what you are talking about,” even an 
uncommitted viewer would most likely have assumed that Ms. Jones was “doing” 
Sarah Palin.  As we were in the final weeks of the U.S. election campaign, her 
presence on the ticket was clearly a matter of “public controversy.”  CBC 
personnel, even in a light-hearted journalistic context, should not be making 
statements of that nature. 
 
 
 
May 6, 2009 
J.D. 
The Current 
 
J.D. was “disgusted and appalled” by the choice of David Frum as host of The 
Current on Friday, October 24, 2008.  He said that the program “featured almost 
entirely, heroes of the American fascist movement such as Richard Perle.” 
 
Pam Bertrand, Executive Producer of The Current, responded, saying that people 
from a wide spectrum of views had been brought on as “Friday hosts” – politicians 
from three federal parties, journalists and other interesting people from various 
walks of life.  She mentioned who was on the program, not all of whom were from 
the more conservative part of the spectrum. 
 
Review 

In general, hosts employed by the CBC are not supposed to editorialize.  However, 
CBC’s Journalistic Standards and Practices makes provision for guest hosts or 
commentators that represent particular points of view.  Should a guest host come 
from one particular point of view, the program producers should ensure that other 
views are presented, within a single program or over the course of a program 
series.  Were Mr. Frum the only guest host of the program, or were all guest hosts 
of the same persuasion, there would be a serious charge to answer in relation to 



 9 

policy.  In fact, though, the program attempted to bring various perspectives to 
bear, and that could only be considered a virtue.   
 
 
 
May 6, 2009 
T.V. 
CBC Radio, Election 2008 
 
T.V. complained about what he considered blatantly biased and anti-conservative 
coverage during the federal election campaign.  He offered one example: a 3:00 
pm radio newscast on October 12, 2008, during which he said that the 
Conservative party was not even mentioned. 
 
Jane Anido, Director of CBC Radio News Programming, replied that, in fact, Mr. 
Harper was mentioned during the brief items carried on the final Sunday of the 
campaign, that there were lengthier items on other newscasts that day and that, 
over the run of the campaign, CBC Radio had provided balanced coverage of the 
major parties. 
 
Review 

The obligation is to be balanced over a reasonable period of time.  With an on-
going story such as an election campaign, it is understandable that from hour to 
hour certain stories will be highlighted when they are most current.  It is also 
reasonable to assume that, at the end of the day, the major programs will provide, 
as far as possible, a balanced accounting of that day’s activities.  CBC Radio met 
the standards set out in policy for balance and fairness in its newscasts on that day 
and throughout the campaign. 
 
 
 
May 7, 2009 
W.B.  
CBC Radio News, CBCNews.ca 
 
W.B. complained about coverage of one of the resolutions debated at the 
Conservative Party of Canada policy convention in November, 2008.  He wrote 
that “one of the resolutions called for halting the assault on free speech and free 
press currently being conducted by ‘Human Rights Tribunals’ in Canada.”  He 
went on to say that at least two services of the CBC immediately described this as 
“moving the party to the right.”  He said that the effect was that “the CBC has 



 10 

actively opposed HRC reform, has biased discussion of the HRCs and has unfairly 
characterized HRC critics within the Conservative Party.”   
 
Jane Anido, Director of CBC Radio News Programming, responded that 
“protection of the free expression guaranteed all Canadians should be a matter of 
equal and vital interest to those on the ‘left’ and ‘right,’ but these days, the issue 
seems to be of far greater concern to those on the ‘right’ who feel it is their rights 
being attacked.”  She concluded that “neither story suggests that this is any more 
than ‘reaffirming’ the party’s view or as the radio story said ‘nudg(ing) it back 
toward the right after the election.” 
 
Review 

The items failed to provide appropriate context.  It would have been clearer to 
identify those resolutions that were clearly brought forward by more conservative 
delegates and supported by like-minded people (and which would be opposed by 
people of a more liberal persuasion).  I could find no evidence that CBC News had 
in any way opposed HRC reform or attempted to bias the discussion of this issue.  
The easy shorthand of “right/left” has previously been found wanting by CBC 
news management.  Writers and editors should be reminded of those guidelines. 
 
 
 
May 8, 2009 
L.S.   
CBC Radio News 
 
L.S. wrote in January, 2009, to complain about what he felt was “biased” coverage 
of the conflict between Israel and the Palestinians in Gaza between late December, 
2008, and mid-January, 2009.  He said that World Report and The World at Six 
repeatedly presented the “Israeli explanation” of the causes of the Israeli attack, 
but said little about the “Palestinian explanation.”   
 
Jane Anido, Director of CBC Radio News Programming, replied, in essence, that 
news bulletins, including the longer programs L.S. mentioned, provided relatively 
short items relating to the most recent developments.  Longer, more complex items 
could be found on CBC’s current affairs programs.  She also mentioned that both 
sides had been covered in the days leading up to the Israeli attack.   
 
Review 

It was not clear what “explanations” L.S. referred to.  Israel changed the situation 
by launching its assault.  Hamas was fighting back, while continuing to launch 
rockets into Israel.  I was not quite sure what “explanations” would be pertinent 



 11 

from Hamas.  In order to respond fully, I listened to every report on the conflict 
from December 27, 2008, to January 19, 2009, carried on the 8:00 am (ET) World 
Report and the 6:00 pm (ET) World at Six.  Not only was the coverage consistent 
with CBC’s Journalistic Standards and Practices, I was struck by the 
professionalism displayed by CBC’s journalists in a most difficult situation.  I 
noted in particular the efforts of daily journalists to go beyond the usual coverage 
of conflict – often called the “bang-bang” – and find stories of ordinary people on 
both sides of the border.  It was worth noting that the effort to give voice to 
ordinary Palestinians caught under fire led to significant and sustained complaint 
from those who felt the reports were overly sympathetic to the people of Gaza, or 
their Hamas leaders.  I did not find that to be the case, either. 
 
 
 
May 22, 2009 
T.K.  
The Sunday Edition 
 
T.K. complained about two elements of The Sunday Edition of February 1, 2009.  
She was concerned that Michael Enright’s essay “suggested that First Nation 
communities in this country engage in illegal activity...Mr. Enright suggested at 
the end of his ‘essay’ that a better solution to curbing smoking would be to deal 
with the illegal sales of cigarettes on First Nations Reserves.”  She also said that, 
“in an interview about volunteering in third world countries he asked the guest 
why they didn’t arrange these type of tours to First Nations.  Again, I must 
question his characterization of First Nation communities.” 
 
Producer Marjorie Nichol replied that “It is certainly true that the vast majority of 
First Nations Communities have no involvement in the manufacture or sale of 
illegal cigarettes.  Numerous studies have concluded, however, that a substantial 
portion, perhaps even a majority, of illegal cigarettes sold in this country have 
been sold through Aboriginal reserves.”  She also said that the later observation 
that far too many of this country’s First Nations Communities live in unacceptable 
conditions is, sadly, simply a statement of fact. 
 
Review 

It is a well-established principle of CBC journalistic policy that anything asserted 
as fact by a CBC journalist must be provable as such.  T.K. appeared to be 
asserting that the two propositions were not true.  Were that the case, T.K. would 
have had a valid complaint against Mr. Enright.  However, it is a fact that illegal 
cigarette sales happen on some reserves. This appears to be well documented.  
Had Mr. Enright suggested or implied that illegal sales happened only on reserves, 



 12 

he would have been in error.  But, in fact, he pointed out that they happen on 
downtown streets as well.  In the other interview, about “voluntourism,” Mr. 
Enright asked why this kind of activity was not promoted at home, such as helping 
those on reserves where conditions were below standard.  Unless T.K. believed 
that all reserves and other identifiable areas in Canada are functioning well, it was 
a legitimate question.  There was no violation of CBC Journalistic Standards and 
Practices. 
 
 
 
May 28,2009 
M.B.  
CBC Newsworld 
 
M.B. wrote in January, 2009, during the Israeli invasion of Gaza, to complain 
about a remark made by a journalist from Al Jazeera.  During a report from Gaza, 
the journalist recounted complaints from the International Committee of the Red 
Cross and the UN that some of their workers were being wounded and killed 
during operations.  He said: “So the committee of the Red Cross (is) complaining 
severely its efforts have been hampered, although it is mandated by international 
humanitarian law and the Geneva Convention.”  He went on to say that ICRC 
officials “have told us none of those seem to be applicable here on the ground 
because any kind of immunity has not been afforded to them.  They have 
obviously been targeted...” M.B. felt that this was “a particularly egregious 
example of bias in CBC’s reporting of the conflict between Israel and Hamas...” 
 
Cynthia Kinch, Director of CBC Newsworld, responded, suggesting that M.B. 
may have misinterpreted what was said.  She said that “what Mr. Mohyeldin 
seems to be saying is that the Red Cross paramedics have become targets – objects 
of fire – “obviously so, since some six have been killed.  ‘Targeted’ used in this 
way and in this context simply seems to mean they have been shot or shot at...”  
She agreed with M.B. “to the extent that Mr. Mohyeldin could have made that 
point in clearer or different language.  Indeed, Ms. Hiscox might well have asked 
him to clarify his remarks on that point.” 
 
Review 

My first conclusion was that the statement, “they have obviously been targeted” 
was Mr. Mohyeldin’s conclusion.  He may have based it on statements from the 
ICRC or United Nations officials, but it seems clear that, in context, he offered it 
as a statement of fact.  The next question was the meaning of ‘targeted.”  While 
the parsing of ‘targeted’ in Newsworld’s response was undoubtedly accurate as far 
as it went, I had to fall back on what a reasonable person watching that broadcast 



 13 

would conclude: not that they had fallen victim to random fire, but that they had 
been deliberately fired upon despite their vests and other identification.  The clip 
did not meet the standards of CBC journalism.  Mr. Mohyeldin needed to offer 
proof that the claim was true, or the anchor needed to offer context to the 
statement.  However, to say that this fault represented a “venomous attack on 
Israel” by the CBC did not stand up to scrutiny.  It should be noted that Israel 
barred reporters, including CBC staff, from covering events inside Gaza.  I did 
note that over the course of the invasion, Newsworld made considerable effort to 
present a wide range of views of the conflict, not the least those of the Israeli 
government and the IDF. 
 
 
 
June 5, 2009 
Ken Piller, President, Natural Valley Farms 
The National 
 
Ken Piller initially complained about the actions of CBC reporter Mellissa Fung 
before an item was aired about Natural Valley Farms and the care and treatment of 
horses on the property.  There was an extended exchange of correspondence 
between Mr. Piller and the producers of The National, dealing with the accusation 
that the CBC had been paid by an activist group to target Natural Valley Farms.   
 
Review 

I found that there certainly was no payment by Animal Angels, the activist group, 
to the CBC.  In fact, while at the farm the CBC and Animal Angels worked 
separately.  At no point did Ms. Fung illegally enter private property.  She did 
enter the farm to ask for an interview, but was turned away by Mr. Piller.  She 
returned to the public road and all shooting by the CBC camera operator took 
place from public roadways.  There appeared to be a legitimate question about the 
single-deck vs double-deck truck – the one observed from afar unloading 
approximately forty horses one night.  The journalists were not able to see inside 
the truck, so it well might have been a single-deck trailer, conforming to 
regulations.  However, in all the particulars I could verify, the item was done 
within the bounds of CBC’s Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
June 15, 2009 
M.T.  
The Current 
 



 14 

M.T. complained about the October 7, 2008, edition of The Current, when the 
program carried an interview with Amir Gissin, the Consul General of Israel in 
Toronto.  The interview centered on his efforts to “re-brand” Israel as a tourist 
destination.  The interview was followed by an interview with a woman who M.T. 
said “had written a book critical of Israel’s policies to its Arab citizens.”  He said 
her comments were “irrelevant to the branding issue and inserted and out of the 
blue in order to have an opportunity to attack Israel.”  M.T. did not appear to have 
a problem with a third guest, an expert on country branding.   
 
Pam Bertrand, Executive Producer of The Current, replied that the program’s host, 
Anna Maria Tremonti, had questioned Mr. Gissin about the effect of Israel’s 
relationships with Arabs both in Palestinian territories and within Israel’s borders.  
She said that the second guest, Israeli writer Susan Nathan, said that she did not 
“entirely disagree” with Mr. Gissin’s views, but that he had not touched on what 
she thought were significant issues that might relate to a “rebranding”:  “he hasn’t 
touched on the Israeli Palestinians and the terrible discrimination they suffer...and 
I don’t accept that you can re-brand the country without first ending the 
occupation. “ 
 
Review 

The purpose of an interview program such as The Current is to expose a wide 
range of views, often conflicting.  Demanding that the CBC prove the truth or 
falsity of every subject’s statements would spell the end of intelligent discussion.  
M.T. appeared to argue that the program itself was biased against Israel by 
carrying what he thought was an irrelevant segment (the Nathan interview) within 
the three-interview package.  The three interview segments explored a number of 
aspects of a possible “rebranding” of Israel, as suggested by Mr. Gissin.  While the 
two other interview subjects agreed with Mr. Gissin on the main thrusts of his 
project, both raised other issues that they felt needed to be addressed.  I could find 
no violation of CBC’s Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
June 17, 2009 
T.C.  
CBCNews.ca 
 
T.C. complained about a story on CBCNews.ca in January, 2009, concerning the 
federal budget that had recently been presented.  He felt that merely quoting the 
government’s commitment to a 20% reduction in greenhouse gases by 2020 was a 
“blatant misrepresentation” since no baseline year was mentioned.  He pointed out 



 15 

that it was the government’s intention to reduce based on 2006 figures.  Other 
parties had promised similar or higher percentage reductions based on 1990 levels.   
 
Mark Mietkiewicz, the interim Director of Digital Media, CBC News, responded 
by agreeing that the story should have been more precise.  He said that not only 
would the body of the story be corrected, but that a clarifying note giving the 
positions of the other parties (including the Green Party) would be appended to the 
article.   
 
Review 

T.C. suggested appropriate context for the story and the programmers 
acknowledged it and took steps to correct and amplify the material.  While the 
original error was regrettable, the programmers reacted in the best spirit of CBC’s 
Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
June 18, 2009 
D.U.  
The World at Six 
 
D.U. complained about a report by Washington correspondent Michael Colton on 
January 20, 2009, concerning the inaugural address of Barack Obama as President 
of the United States.  He said that Mr. Colton had “quoted...a passage from Obama 
which had to do with fairness or justice and, without even taking a breath, 
continued with a comment along the lines of ‘compared to the Bush 
administration’s laxity/disdain/adherence to the law.’”  He said that Mr. Obama 
said no such thing in his speech and that Mr. Colton “appeared clearly to have 
allowed his feelings about President Bush [to] distort his reporting of the facts...” 
 
Jane Anido, Director of CBC Radio News Programming, replied that D.U. may 
have misheard or misunderstood what was said.  She quoted Mr. Colton as saying: 
“He didn’t dwell on race or the fact that he is America’s first Black President, but 
his few words on race were sharp as he recalled those who endured, as he put it, 
the last of the whip.  In all he spoke little of himself, said much to and about his 
nation.  And to the world at large, he promised that America would lead once 
more with a clean break from the Bush Administration’s loose respect for the 
law.”  She said that “seen in context, I think Mr. Colton’s comments are 
distinguishable from the words he quoted from Mr. Obama’s speech.  She did not 
address directly the charge that the term she quoted, “loose respect for the law” 
was, in effect, an assertion of fact by Mr. Colton. 
 



 16 

Review 

Careful language and appropriate context are two of the most important aspects of 
good journalism.  Curiously, both D.U. and Ms. Anido appeared to have come up 
with incorrect language.  Mr. Colton did not say “loose respect for the law,” but 
“loose interpretation of the law” – quite a different thing.  As a close follower of 
U.S. politics, it seemed clear that even commentators friendly to Mr. Bush might 
agree that he and his administration at various moments had sought to provide the 
widest possible interpretation of various laws, whether the Geneva Conventions or 
U.S. measures on the treatment of prisoners.  The administration would argue that 
they were entitled (indeed, compelled, from their point of view) to make the 
interpretations they did.  Others would argue the contrary.  It was clear to me that 
Mr. Colton was supplying context before and after each “clip” of Mr. Obama.  It is 
a reasonable exercise of journalistic judgment to offer listeners a sense of Mr. 
Obama’s underlying message.  I found no violation of CBC’s Journalistic 
Standards and Practices. 
 
 
 
 
June 22, 2009 
S.O.   
The National 
 
S.O. was “ashamed” that CBC ran a clip of Stéphane Dion’s appearance on a CTV 
program in Halifax in which he had difficulty understanding the question posed by 
the program’s host and asked to start again.  After Conservative leader Stephen 
Harper made an issue of the broadcast late in the day, The National carried a story 
about it, including a clip from the broadcast.   
 
The then-interim Publisher of CBC News, Jennifer McGuire, responded that 
“CBC News has a responsibility to broadcast stories that are significant, to present 
them fairly and accurately, affording Canadians the opportunity and the 
information they need to make up their own minds about the story’s nature and the 
quality of the views expressed.” 
 
Review 

The choice for the CBC after the broadcast and after Mr. Harper played the tape 
and made it an “issue” was whether it could ignore the tape.  It could not readily 
ignore the story – the erstwhile Prime Minister had made it an issue – but could it 
ignore the underlying matter on which Mr. Harper based his case?  A story 
reporting on Mr. Harper’s view that Mr. Dion was not up to the task of being 
Prime Minister (presumably because of his difficulty in understanding the 



 17 

question) would have been almost incomprehensible without the illustrative 
material.  The programmers decided to run the material to put the matter in 
context.  S.O. felt that airing the item did irreparable harm to Mr. Dion.  However, 
her statement that the Conservative and Liberal poll numbers “reversed” 
immediately thereafter did not hold up under examination.  In fact, Mr. Dion’s poll 
numbers stayed rather steady – some up marginally, some down marginally.  One 
could argue that journalists could ignore Mr. Harper’s comments and the interview 
segment, but I do not know anyone involved in the craft of journalism who would 
make that case.  Mr. Harper’s view, in the middle of an election campaign, was 
“news” and the only way to understand that news was to see the clip.  There was 
no violation of CBC’s Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
June 25, 2009 
G.H.  
The National 
 
G. H. complained about a story on The National concerning a raft of bicycle thefts 
in Vancouver.  In the course of the story, the reporter and producer left a bike at a 
busy downtown location, known for being a prime target for bicycle thieves.  Then 
they waited with a hidden camera to see what would happen.  A young man cut 
the lock on the bike and began to leave the scene.  The reporter and crew 
approached him and told him that they had recorded the theft.  The man, named 
Kevin, proceeded to answer questions from reporter Duncan McCue, saying that 
he had a drug problem and was unable to get into a rehabilitation program.  G.H. 
objected to “the footage of the reporter’s interrogation (not interview) of the 
bicycle thief...The person deserved compassion and treatment, not exploitation by 
our national broadcaster...Broadcasting this footage, it seems to me, crossed an 
ethical line.” 
 
Mark Harrison, acting Executive Producer of The National, responded that “Had 
the segment ended when Kevin snipped the lock it would have made the point 
about the ease and frequency of bike theft but said nothing about the reasons some 
people steal bikes.  By including a relatively lengthy segment with Kevin, the 
interview did what you suggested it should.  It gave him a face, it showcased his 
sickness, his vulnerability and his desperation in a way viewers would otherwise 
not have seen.”  
 
Review 

Did Kevin, as a citizen, have a reasonable expectation of privacy in this case?  I 
think the answer is clearly ‘no’.  Committing an offense on one of the busiest 



 18 

streets in Vancouver would not summon up that expectation.  My examination 
showed that the journalists involved tried to balance the clarity of the story against 
the perception that Kevin had to be protected from himself.  They concluded that 
Kevin knew he was being interviewed for television, agreed by his actions to 
continue the interview and concluded it on his own terms.  The default position for 
journalists is often the “public’s right to know.”  Those involved clearly felt that, 
after discussion, the item met the appropriate tests and should be broadcast.  I 
could find no direct violation of policy in that judgment.  However, in the course 
of my work I observed footage taken by a concealed camera of a man in another 
city selling a prohibited substance to a reporter.  The face of the man doing the 
selling was concealed through pixilation.  It seems that there may not be a 
unanimity of approach within the News Service.  The pixilation did not detract 
from the very forceful point being made.  I suspect that the main points of the 
bicycle theft story would also have been clear and forceful without a clear image 
of Kevin.  While I appreciate the care the producers took, it might have been 
appropriate to consider more deeply the ethics of using an image of someone who, 
while cooperating, was clearly “strung out” – as he himself effectively conceded.   
 
 
 
July 7, 2009 
M.K.  
The National 
 
M. K. complained about a brief story on The National on September 17, 2008, that 
said that in 2008 “ice coverage shrank to the second-lowest level since experts 
started tracking it.”  M.K. said that The National had “misreported” the data and 
“twisted” the story; that, in fact, there was “more ice than the previous year.” 
 
The then acting Executive Producer, Mark Harrison, responded, saying that the 
source of the story, the National Snow and Ice Data Center, had described the 
satellite survey information in the same way as the CBC story.  He pointed to 
information that appeared to show that the “strong negative trend in summertime 
ice extent characterizing the past decade continues.” 
 
Review 

While M.K. was correct that the 2008 data showed an increase in Arctic ice, the 
major sources of scientific data characterize the increase in the same way that The 
National did.  In my research I discovered more recent data from scientists in 
Canada and Greenland that substantiated the notion that the small increase the 
previous year was not a “positive” development.  It appeared that The National 
had a solid basis for its brief story and was correct to put the slight increase in 



 19 

2008 in context.  There was no violation of CBC’s Journalistic Standards and 
Practices. 
 
 
 
July 8, 2009 
R.T.  
Election 2008 
 
R.T. complained about a segment carried on CBC Newsworld and on Here and 
Now in St. John’s, Newfoundland in October, 2008.  The item showed 
actor/comedian Mary Walsh, in the guise of one of her characters, voicing 
frustration with what some members of the arts community felt were cuts to 
funding for the arts.  Ms. Walsh, as Marg Delahunty, mocked Stephen Harper by 
throwing his now-famous blue sweater and a picture of Mr. Harper on to a bonfire.  
R.T. felt that the segment was a “vicious attack ad” rather than political 
commentary and suggested there was a lack of balance in the coverage.   
 
Cynthia Kinch, Director of CBC Newsworld, responded that the item was, indeed, 
satirical political commentary as part of CBC’s “comprehensive election 
coverage.” 
 
Review 

The CBC is obligated by policy and mandate to provide as broad coverage as 
possible of all aspects of election campaigns.  The Conservative Party’s statements 
on arts funding were clearly a significant factor in the campaign.  Had the segment 
been the only treatment of the arts debate, it would surely have been a violation of 
policy.  However, my observation of the campaign coverage, and the studies done 
of that coverage by ERIN Research, confirmed that, overall, the coverage was 
balanced and fair to all the major parties.  R.T. may not have liked what Ms. 
Walsh had to say, or the way she said it, but in the cut and thrust of a political 
campaign there will be events on all sides that cause discomfort to some.  There 
was no violation of CBC’s Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
 
July 8, 2009 
Susan Antler, Canadian Household Battery Association 
Marketplace 
 



 20 

Susan Antler complained about “Batteries Not Included,” a report about battery 
recycling on the October 31, 2007 edition of Marketplace.  She felt that the 
program had “already made up its mind” before interviews were carried out; that it 
was “blatant bashing and biased story telling”; that insufficient attention was given 
to the industry position; that an interview with her “quickly escalated into 
confrontation”; and that the program failed to focus on the “integrity” of an 
Environment Canada study about battery recycling. 
 
F.M. Morrison, the program’s Executive Producer at the time, responded.  She 
said that the focus of the story was that only a small fraction of batteries are 
recycled.  The program suggested we should be able to do better than that with, 
she said, “a more effective recycling program.”   
 
Review 

I noted that most of Ms. Antler’s complaints did not deal with specific factual 
error, but rather with emphasis and attitude.  One of the basic requirements of 
fairness and balance is that people be given an appropriate amount of time to state 
their case.  Ms. Antler appeared to have had the time to make her case.  I found the 
reporter’s narrative of the story to have been done in a fairly “upbeat” tone and her 
“tonality” in saying that “Susan Antler is still here” did not strike me as mocking; 
merely that Ms. Antler had been a consistent thread in the then ten year old 
program.  Overall, “Batteries Not Included” was a useful insight into the topic of 
battery recycling and did not violate CBC’s Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
July 10, 2009 
Annie Péloquin, Public Relations Director, Reader’s Digest 
Marketplace 
 
Annie Péloquin wrote in February, 2009, to complain about a segment of 
Marketplace which concerned the Sweepstakes component of Reader’s Digest’s 
marketing efforts.  She had a number of concerns, including: that the program did 
not “fully (disclose) the intended purpose and context” for a requested interview; 
that the program arrived unannounced at Reader’s Digest headquarters 
“contravening their own code of ethics,” and used a “gimmick” in the form of a 
giant replica cheque; that the title of the program, How not to win $500,000, 
deliberately misled viewers into believing that the Sweepstakes is not legitimate 
and that there are no winners.  The program responded to Ms. Péloquin’s 
concerns. 
 
 



 21 

Review 

Having viewed the correspondence between Marketplace and Reader’s Digest it 
seemed clear that Marketplace had followed policy and standard journalistic 
practice in pursuing an interview.  The subject is free to decline the opportunity of 
an interview and the journalist may, appropriately, refuse to share questions in 
advance.  It is common practice and good policy that subject areas might be 
highlighted, but journalists should avoid being tied to a precise list of questions.  I 
found that arriving at Reader’s Digest headquarters with a gigantic cheque had no 
real journalistic purpose but to try to embarrass Reader’s Digest for its refusal to 
have a senior official speak on camera.  While an interview would have been the 
best option for all concerned, particularly for people running an enterprise related 
to journalism, the organization was free to refuse.  I found that this segment was 
the equivalent of an “empty chair” interview, prohibited by policy.  However, the 
substance of the Marketplace segment was a valid and substantial examination of 
the Sweepstakes issue.  The title of the program was not misleading; it highlighted 
that buying merchandise was not the path to winning.  I recommended that, before 
re-use, the report be re-edited to conform to policy.  (The program removed the 
segment involving the giant cheque prop.) 
 
 
 
July 29, 2009 
Dr. Xia Cheng, Director, Canadian Institute of Traditional Chinese Medicine, 
Calgary, Alberta 
CBC News at Six, Calgary and Edmonton 
 
Dr. Cheng complained about an item concerning the Canadian Institute of 
Traditional Chinese Medicine (CITCM) that appeared on the CBC News at Six in 
Calgary and Edmonton on February 11, 2009.  She said that the report, concerning 
the on-line courses given by the Institute, contained false and misleading 
information.   
 
Judy Piercey, Managing Editor at CBC Edmonton, responded, having also spoken 
with Dr. Cheng on two occasions.  She pointed out that there were a couple of 
errors in relation to the presentation of the story: one, Dr. Cheng had called back 
before the report aired; and two, a portion of the item was not carried in the 
Calgary area due to a technical mishap.  That portion contained important 
contextual information about the day students’ support for the day program and 
about the Institute’s suspension of the on-line program.  She went on to say that 
she stood by the bulk of the report.  She said, in essence, that the item was not 
about the day school program at CITCM, but about the on-line program.   
 



 22 

Review 

There were obviously some notable problems with the way the item was handled.  
It was clearly wrong to have said that Dr. Cheng did not call back.  This appeared 
to be one of those situations where an acceptable piece of journalism had been 
damaged by both inside and outside forces.  Inside: a bald statement that was 
incorrect; outside: technical faults that created an imbalance in one of the 
programs’ iterations.  Ms. Piercey acknowledged the error and the technical 
mistake and offered to do an update.  Dr. Cheng apparently rejected that notion.  
Since an update, as offered, was the most sensible solution to the problem, I had 
no further suggestions for a remedy, outside of suitable supervision of reporters 
who make incorrect statements. 
 
 
 
July 30, 2009 
The Current 
 
The Office of the Ombudsman received about 80 complaints following an 
interview with Peter Balakian, an Armenian-American author and professor, on 
The Current on May 28, 2009.  Mr. Balakian authored a translated memoir written 
by his great-great uncle Grigoris Balakian, an Armenian priest who witnessed and 
kept a record of the events that occurred in eastern Turkey in 1915.  These events 
involved the ethnic persecution, displacement and murder of Armenian civilians (a 
historical event accepted by all complainants).  The complainants objected to a 
perceived anti-Turkish tone throughout the interview. 
 
Pam Bertrand, Executive Producer of The Current, responded that while CBC 
journalists are expected to be factual and accurate in all respects, the same 
standard does not apply to the subjects of CBC journalism; CBC journalistic 
policy acknowledges that balance on matters of public controversy may be 
achieved over a number of programs or period of time; host Anna Maria Tremonti 
reminded listeners that there is another (Turkish) point of view with regard to the 
Armenians killed during World War One; and the Turkish point of view would be 
included on this issue on a future edition of the program. 
 
Review 

More care must be taken in researching interviews involving the historical record 
of past grievances.  While the interview was conducted with a high degree of 
professionalism, the preparation for the interview appeared to be lacking.  The 
powerful story narrated by Professor Balakian clearly engendered a level of 
sympathy that contrasted with the CBC’s own standards of neutrality and 
journalistic inquiry.  While CBC journalists and programs are not required to 



 23 

prove the truth or falsity of every statement made by a guest, CBC journalists are 
expected to approach all subjects – especially of a controversial nature – with a 
sense of informed inquiry and contextualization.  A deeper exploration of present 
day Turkish-Armenian relations would be a powerful remediation and logical next 
step after the Balakian interview. 
 
 
 
August 11, 2009 
A.A. and two others  
 
This office received 62 complaints concerning the use of the term “swine flu.”  A 
number of people wrote individual complaints while a substantial number sent 
form letters protesting against the usage.  Some correspondents said the term was 
inaccurate.  One said that “neither the virus nor the illness have anything to do 
with swine...”  Most suggested H1N1. 
 
Esther Enkin, Executive Editor of CBC News, replied that the News Service 
would continue using the phrase “swine flu” on the grounds of clarity and 
accuracy.  She pointed out that there are a number of strains of A-H1N1 (the 
overall descriptor for these types of flu strains); that in fact there was another 
strain this year (Brisbane) that had different characteristics than “swine flu” and 
was resistant to some of the drugs used to treat the latter.  She also said that it was 
important to remind people that one could not get the flu from eating pork.   
 
Review 

According to various disease authorities “swine flu” is both an accurate and, by 
and large, a fair description of the influenza, more precise, scientifically, than A-
H1N1.  That being said, it would not be inaccurate to refer to the strain by its 
emerging title: novel H1N1 2009.  The question then becomes one of style – 
something to be judged by the editors: what term is best to use for ease of 
understanding and in fairness to all concerned.  Listeners, by and large, remember 
the condition as “swine flu.”  People actively engaged in the swine industry 
understandably would wish to avoid the label.  In years past, editors have been 
satisfied with names such as “Hong Kong” and “Spanish,” as well as “avian.” So, 
from a layman’s point of view, it is clear that there is not an absolute standard 
requiring the genetic history of the influenza to be flagged in its name.  Editors do 
have a choice of several appellations, all of which would accurately signal the 
flu’s origin. 
 
 
 



 24 

August 12, 2009 
C.B  
The Fifth Estate 
 
C.B. complained about “The Lady Vanishes,” a report by The Fifth Estate which 
aired in November, 2007.  The Fifth Estate set out to follow up on Sandy 
Munroe’s heart-wrenching complaint that someone had kidnapped his wife, Heli 
Munroe, who suffered from Alzheimer’s disease.  In the course of their research, 
other elements seized their attention and drew the program in a different direction.  
C.B. made a number of assertions in her complaint, including: failure to talk with 
people suggested by C.B. and/or Sandy Munroe; improper use of “private” video; 
failure to talk with lawyers for Mr. Munroe, or with a knowledge of proceedings 
involving Mr. Munroe and Heli; improper checking of the bona fides of interview 
subjects such as son Rory Munroe. 
 
David Studer, Executive Producer of The Fifth Estate, made a substantial reply.   
 
Review 

It was difficult to deal with this matter due to the lengthy, repetitive and often 
contradictory statements in the complaint.  I tried to deal with it solely on 
journalistic grounds:  Was the issue one of public importance?  Mr. Munroe 
himself brought it to full public attention.  Did the Fifth Estate give appropriate 
parties the ability to respond to questions raised?  Mr. Munroe was interviewed 
extensively and appropriate clips were used to illustrate his positions.  Did the 
Fifth Estate handle what was obviously a difficult and emotional story within CBC 
guidelines?  The answer to that is “yes.”  As Mr. Studer said, the program was not 
an exposition on the disease, but the lessons to be learned from various responses 
to it as illustrated by the issues that Mr. Munroe himself brought to the public’s 
attention.  I found no violation of CBC’s journalistic policy. 
 
 
 
September 23, 2009 
Mike Fegelman, Executive Director, HonestReporting Canada, and two other 
complainants 
The Sunday Edition 
 
Mike Fegelman and others complained about the short play, “Seven Jewish 
Children: A Play for Gaza,” which was broadcast on The Sunday Edition on May 
3, 2009.  They felt that the play was hateful and anti-Semitic and that it should not 
have been broadcast on the CBC. 
 



 25 

Marjorie Nichol, Executive Producer of The Sunday Edition, replied that it was “a 
play we felt Canadians would be talking about over the coming weeks.  And it is 
for precisely the play’s challenge, difficulty and ability to inspire such a range of 
strong reaction that we wanted to discuss it on our program.”  She also pointed out 
that the program carried discussion of the play from different perspectives.   
 
Review 

Ms. Churchill’s play probably fits within the category of “agit-prop” theatre – 
designed to provoke and move audiences to some kind of political action.  The 
playwright is an active participant in Palestinian support groups.  Some critics 
have accused her of returning to “blood libels” against Jews.  What we actually 
hear are statements, many contradictory, that Ms. Churchill posits might be uttered 
by some Israeli parents to their children.  Were those statements totally outside the 
bounds of imagining, the critics might be correct.  However, in the course of my 
job I have received comments not dissimilar to almost every one uttered in the 
course of the short play.  Admittedly, some of the more inflammatory comments 
undoubtedly represent the views of a small minority, but others appear to have 
more traction within Israeli society.  The point here is that a work of drama is not a 
work of journalism, although it can be the starting point for a journalistic 
discussion.  While the play implicitly attacks certain attitudes within the Israeli 
population, its broadcast within a journalistic format that allowed for elaboration 
and discussion was within the bounds of CBC’s Journalistic Standards and 
Practices. 
 
 
 
October 8, 2009 
R.S.  
CBC Radio 1 Toronto 
 
R.S. complained that “the gender bias issue at CBC Radio 1 in Toronto...has not 
been adequately addressed.”  He said that programs “clearly misrepresent the 
dangers when reporting women as victims and men as perpetrators.” 
 
Esther Enkin, Executive Editor of CBC News, agreed that men and women should 
be treated “equitably” but went on to say “that does not mean that both men and 
women must be referred to in every story we broadcast.” 
 
Review 
 
The most complete information about the extent of spousal abuse in Canada comes 
from the 1999 General Social Survey on Victimization (GSS).  This victimization 



 26 

survey asked almost 26,000 women and men in Canada about their experiences of 
abuse including experiences of violence and emotional abuse in the current or 
previous marriages and common law partnerships.  According to the GSS, women 
and men experience similar rates of both violence and emotional abuse in their 
relationships.  The survey found, however, that the violence experienced by 
women tended to be more severe – and more often repeated – than the violence 
directed at men.  Some researchers have noted that the survey also found that 
women experience higher levels of certain types of emotional abuse.  Homicide 
data reveals that women are also at higher risk of being killed by their husbands.  
While it is correct that CBC News should not ignore the subject of violence 
against men, it is not inappropriate to highlight the substantially increased danger 
that women face in those circumstances.  There was no violation of CBC’s 
Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
October 26, 2009 
J.W.  
News 
 
J.W. complained that the CBC frequently characterizes certain groups as “left-
wing” while not doing the same for groups she suggested are on the right.   
 
Esther Enkin, the then-acting Editor in Chief of CBC News, responded that the 
example J.W. cited notwithstanding, for some time it has been the News 
Department’s internal policy not to use phrases like “right-wing” and “left-wing.”  
She said she would remind editors of that policy. 
 
Review 

From a substantial sampling of material from CBC.ca and from National TV 
News, I determined that CBC journalists do not universally or consistently 
characterize “think-tanks” of any persuasion.  However, there is a general failure 
to provide useful context when reporting studies done by a range of organizations.  
I would suggest that CBC News revisit its internal “style” policies to see if some 
useful shorthand might be developed to characterize a think tank’s location on the 
Canadian political compass perhaps through the nature of their funding, their 
stated purpose or general tone of their reports. 
 
 
 
October 26, 2009 
L.M.   



 27 

News 
 
L.M. complained that the CBC did not categorize the group Democracy Watch as 
a “left-wing activist group.”  He said that the “CBC is always sure to alert readers 
when right-wing groups advocate public policies...” 
 
Review 

See the review of J.W.’s complaint, also October 26, 2009. 
 
 
 
October 30, 2009 
R.L. 
The National 
 
R.L. complained about a report by Terry Milewski on The National on August 27, 
2008, concerning the views of some Israelis about Iran and the views of Iranians 
in Israel.  He said that Mr. Milewski drew from sources that were “mostly, if not 
exclusively Israeli” and that he “made such a compelling case for a preventive 
Israeli attack on Iran’s nuclear installations that it could be used verbatim (as 
justification) to carry out such an attack.” 
 
Mark Harrison, Executive Producer of The National, said that the item was 
“narrowly focused” on the debate within Israel over what to do about the threat 
that Israel sees from Iran.  He said that policy did not require that any statement 
that might be interpreted as critical of Iran be balanced with an approving voice.  
He said that balance for an issue like this required an assessment of coverage over 
a period of time.   
 
When R.L. requested a review he added an objection to the introduction to the 
report, which said “...many think that the West is not taking Iran’s nuclear 
ambitions seriously enough, including Israel, which hasn’t forgotten Iran’s threat 
to wipe it off the map.  It is preparing for the worst.”  R.L. argued that “many 
think” was merely cover for personal opinion and that the translation of Prime 
Minister Mahmoud Ahmadinejad’s words to imply the necessity of a military 
attack to wipe Israel from the map was faulty. 
 
Review 

Mr. Milewski’s brief description of the Prime Minister’s clearly stated views was 
certainly an appropriate citation.  However, I did agree that Mr. Ahmadinejad’s 
exact intentions in relation to Israel’s continued existence are less clear.  It would 



 28 

have been more accurate for Mr. Milewski to attribute that comment to those who 
believe that is what the Prime Minister meant.   
 
 
 
November 4, 2009 
A.H.  
CBC News: Around the World and CBC News Alberta 
 
A.H. complained that insufficient coverage was given to some of the 
demonstrations marking the arrival of former U.S. President George W. Bush in 
Calgary in March, 2009, where he delivered his first post-election speech.  Many 
protestors were voicing their opinions about the wars in Afghanistan and Iraq and 
George Bush’s role in them.  A.H.’s group alleged that former President Bush had 
committed war crimes and that he should be arrested by Canadian authorities.  He 
also complained that the CBC failed to properly cover the arrest of an activist 
named Splitting the Sky.   
 
Review 

I reviewed the CBC reports of the day of the Bush speech, radio, television and 
web.  All prominently mentioned the demonstrations and gave fair coverage to the 
reasons for them.  A representative of the Canadian Peace Alliance was 
interviewed at some length on CBC Newsworld.  The protestors were mainly near 
the front entrance to the facility; that entrance is approximately a half city block 
from the location of the police vans and the CBC’s “live” location.  The CBC had 
several crews on hand, but evidently not when Splitting the Sky chose to make his 
demonstration.  CBC journalists were required to follow multiple story lines and 
were forced to move down the street to reach the feed point and “live” location.  I 
could find no violations of CBC’s Journalistic Standards and Practices.   
 
 
 
November 5, 2009 
S.C.  
Radio News 
 
S.C. objected to CBC Radio using the phrase “separation barrier” and citing the 
Israeli rationale of preventing suicide bombing.   
 
Esther Enkin, Executive Editor of CBC News, pointed out the difficulty of finding 
the “right” word to use; that the CBC generally stayed with “barrier” or “wall.”  



 29 

From time to time, some reporters reference the official explanation from the 
Israelis for building – to prevent suicide bombings.   
 
Review 

I have had occasion to monitor CBC’s coverage of the barrier.  Over time, the 
journalists have made considerable effort to use neutral language.  In some longer 
items, I have noted that journalists have, from time to time, referenced Israel’s 
stated reason for its creation.  I have also heard stories from the Palestinian or 
Israeli Arab communities giving different views of the wall.  S.C. may disagree 
with Israel’s stated intention, but that does not erase the fact that it is Israel’s 
explanation.  However, journalists should attribute that view.  The single item in 
question, a report during the Pope’s visit to the Middle East, should have 
contained attribution to the Israeli government.   
 
 
 
November 5, 2009 
S.C.  
Radio News 
 
S.C. took issue with CBC’s decision to carry a story concerning Hamas’s pursuit 
of a woman for “un-Islamic” behavior while it did not cover what she felt was a 
significant story about the seizure of a ship with relief supplies.   
 
Esther Enkin, Executive Editor of CBC News, said that the Hamas story was 
certainly a valid story of interest.  She did not address the subject of the other 
story. 
 
Review 

It is never easy deciding which stories to cover and which to put aside.  Generally 
speaking, the Ombudsman tries to avoid second-guessing honest news judgment.  
If a pattern were clearly established that showed a lack of balance or demonstrable 
unfairness, I would have to note that.  However, when one story is overlooked out 
of dozens available on any given day and there is clear effort over a reasonable 
period of time to provide balanced coverage, I can only find in favour of the 
programmers.   
 
 
 
November 10, 2009 
D.W.  
Radio News 



 30 

D.W. objected to a radio report about an attack in Afghanistan that mentioned that 
the attack occurred “in an area ‘infested’ with Taliban... The use of language that 
dehumanizes the ‘enemy’ has a long history...”  He said he was “appalled that the 
CBC would broadcast such blatant propaganda and incitement to hatred, 
regardless of how one feels about the target group.”   
 
Esther Enkin, Executive Editor of CBC News, agreed that the language was 
inappropriate and should not have been used. 
 
Review 

I found, as Ms. Enkin noted, that the reference was inappropriate.  The producer in 
charge acknowledged that the reference should have been caught in the editing 
process.  The usually sound freelance reporter who did the item was advised of 
News management’s concerns.  While mistakes should not happen, in an 
organization composed of human beings they occasionally do.  It appeared that 
senior news programmers acted appropriately in this matter. 
 
 
 
November 18, 2009 
T.H.  
CBCNews.ca 
 
T.H. complained about the use of polling data in CBC News programming.  He 
felt the results were inaccurate because the sample of Canadians surveyed was not 
randomly chosen.  “There are two reasons the sample was not random,” he wrote. 
“First, polling companies draw their ‘representative’ sample from telephone lists 
that do not include mobile phones, even in the face of increasingly widespread and 
exclusive use of mobile phones; and, second, they draw their sample from a pool 
of internet users, which may be representative of internet users, but not of 
Canadians as a whole.” 
 
Esther Enkin, Executive Editor of CBC News, responded that T.H. assumed that 
one or both of those techniques were used in the survey when they were not.  
None of the interviews conducted for the surveys reported by the CBC was 
conducted on the internet.  And the telephone survey included both traditional 
landlines and mobile telephones. 
 
Review 

Receiving and publishing public opinion polls based on the best practices of the 
industry is not a violation of CBC’s Journalistic Standards and Practices.  
However, extreme care should be taken in presenting the information, always 



 31 

bearing in mind that polls are not predictive and can be, at times, wildly inaccurate 
for a number of reasons including methodological error or respondent truthfulness. 
 
 
 
November 19, 2009 
H.B.  
Radio News, New Brunswick 
 
H.B. objected to the use of the term “anti-abortion” in coverage of a demonstration 
before the New Brunswick Legislature.  He said he would be satisfied with a 
characterization of those who support a woman’s right to choose abortion as “anti-
life.”   
 
Mary-Pat Schutta, Program Manager for CBC New Brunswick, and Dan 
Goodyear, Executive Producer of CBC News in New Brunswick, responded.  
They wrote: “Anti-abortion is the term CBC uses to describe people who are 
against abortion.  We use this to assign people’s positions, rather than simply 
using the name of a group...”   
 
Review 

H.B. based his view on his moral analysis of the issue and he was perfectly 
entitled to hold that view.  However, a journalist’s description of events must not 
be guided by personal opinion or a personal moral view, but by neutral and 
accurate language.  While H.B. personally may feel that those who do not share 
his view are “anti-life,” that would not be a fair – or accurate – description.  I 
know people who are personally opposed to abortion who, however, acknowledge 
the primacy of the law.  Also, they forbear from imposing their personal moral 
view on others, other than through the normal channels of democratic debate and 
legislation.  The descriptions used for participants in the demonstration, and for 
those opposing, were consistent with CBC’s Journalistic Standards and Practices.   
 
 
 
November 19, 2009 
L.D.  
CBC Newsworld 
 
L.D. complained about several seconds of video that showed a dead body in a 
report concerning the recently ended conflict in Sri Lanka in May, 2009.  She 
noted the absence of any warning before the footage was shown, but, even if there 
had been a warning, she wrote, “The video was exploitative, and had no apparent 



 32 

relevance to the story of the aftermath of civil war.  The dwelling and focus on this 
single deceased person was macabre...” 
 
Cynthia Kinch, Director of CBC Newsworld, responded.  She agreed that viewers 
should have been warned of the nature of the images.  However, she pointed out, 
the image in question was pertinent to the story since the body was purported to be 
that of Vellupillai Prabhakaran, the leader of the Tamil insurgency.  As noted in 
the script accompanying the images, the Sri Lankan government said the body was 
Mr. Prabhakaran while members of the insurgency denied that. 
 
Review 

Although the image involved was both shocking and disturbing, it was a central 
part of the story being told, and therefore there was no violation of CBC’s 
Journalistic Standards and Practices.  As Ms. Kinch said, there should have been a 
warning. 
 
 
 
November 19, 2009 
M.G.  
The Current 
 
M.G. complained about a letter from a listener that was read on The Current in 
February, 2009.  The letter claimed “that the pro-Israel lobby controls the media.”  
M.G. said, “this rhetoric is fitting of the Protocols of the Elders of Zion and is 
clearly anti-Semitic commentary.”  The letter was written subsequent to an 
interview with Tony Burman, Managing Director of Al Jazeera English, who 
made the point that Al Jazeera English is broadcast in more than 100 countries, 
including Israel, but not here. 
 
Pam Bertrand, Executive Producer of The Current, disagreed with M.G.’s 
contention.  She said it was the writer’s view, not the program’s and that he 
appeared to be making colourful, if hyperbolic, reference to the work of lobbying 
groups in North America.   
 
Review 

The letter in question said this: “North America not only has a right to Al Jazeera, 
but a fundamental need for the network.  The filtering system America’s pro-Israel 
lobby forces on the media is used only to promote Israel’s agenda against people 
of the Middle East.  And anyone opposing the Zionist agenda is seen as anti-
Semitic.  Thousands of Jewish people in Israel also opposed the atrocities in Gaza.  
We must learn to distinguish between Judaism and Zionism, networks such as Al 



 33 

Jazeera help the common person to understand this and should be accepted as an 
important part of our media.”  It would appear that hyperbole was not just the 
province of the letter-writer.  It seemed to me that comparing this forceful if 
tendentious comment to the hateful Protocols of the Elders of Zion fell into the 
same category.  The letter-writer, as Ms. Bertand noted, may not have expressed 
his views as clearly as he might have, but he clearly did not say that the Israel 
lobby “controls” the media, but that they try to “filter” information to serve their 
interests.  That, of course, is the purpose of lobbying.  While programmers must 
always be on guard for material which falls into the category of “hate” speech, the 
basic principle is the broadcasting of the widest range of views on matters of 
controversy.  There was no violation of CBC’s policies in this broadcast. 
 
 
 
November 19, 2009 
J.G.  
CBCNews.ca 
 
J.G. complained about CBC’s reporting on the use of the phrase “tar baby” by 
Conservative Member of Parliament Pierre Poilievre.  The stories concerned the 
criticism of M. Poilievre by opposition members for using what they believed was 
a term with racist undertones.   
 
Rachel Nixon, Director of Digital Media, CBC News, pointed out that the brief 
story recounted events that took place in the House of Commons and that similar 
stories were widely carried across the country.   
 
Review 

Language changes constantly and a responsible news organization must keep 
current with how meanings change without falling into a form of political 
correctness.  While “tar baby” may have had its roots in folk tales that were 
commonly shared, our society has moved on.  The phrase is offensive to many and 
its use should be avoided by CBC journalists.  At the same time, CBC journalists 
should not shrink from reporting statements by public figures.  There was no 
violation in reporting M. Poilievre’s statements.  However, editors should ensure 
that archaic and offensive phrases are not used on CBC platforms.   
 
 
 
December 1, 2009 
K.W.  
The Story from Here 



 34 

K.W. complained about an item heard on the CBC Radio program, The Story from 
Here, on November 25, 2009.  The item was a repeat of a local item from Nova 
Scotia containing an interview with two individuals who felt that the RCMP in 
their area had tried to intimidate them after they put up posters protesting against 
the Olympic Games.   
 
Sean Prpick, producer of the program, responded with the details of the interview, 
adding “whether or not you approve of what they had to say, their story was 
newsworthy and worth presenting to Canadians.”  He also pointed to other stories 
that the program carried referencing more positive aspects of the Olympics and the 
torch run across the country. 
 
Review 

Having listened to the item a couple of times, I could find no statement that “an 
anti-Olympic group” was “harassed” by the RCMP.  In fact, the item’s 
introduction made reference to “two young activists”; the words “harassed” and 
“group” did not appear in the item.  One of the interview subjects (and not the 
interviewer in Halifax nor the host in Calgary) said that they felt “intimidated.”  
They explained the reasons why.  K.W. was free to disagree with the editorial 
judgment of carrying the item, although however numerous or few they may be, 
people opposed to the Olympics were entitled to at least some airing of their 
viewpoints.  There was no violation of CBC’s Journalistic Standards and 
Practices. 
 
 
 
December 7, 2009 
P.L.  
Information Morning (CBC Radio, Halifax) 
 
P.L. felt that the juxtaposition of a story about a complaint made to the Nova 
Scotia Human Rights Commission by a same sex couple against the Queen 
Elizabeth II Hospital with an interview with another couple was an example of 
bias against gays.  The reason was that the brief and straightforward item on the 
complaint was followed by a 3 minutes 25 seconds interview in which the second 
couple said they had little problem living and working as a gay couple in Halifax.   
 
Andrew Cochran, Managing Director for the Maritimes, concluded that the second 
item – the interview – was “in no way originated, presented or in any way meant 
to be, a rebuttal or criticism of the allegations... (although) your perception may 
differ from our intent.”  He said that the items themselves were not “biased, 
misleading, unbalanced, lacking in integrity or fairness.” 



 35 

Review 

In this case it was clear to me that the journalists involved did not set out to create 
a false debate or use one item as a rebuttal of the other.  However, I am constantly 
reminded of the quote attributed to Edward R. Murrow: “The only thing that 
counts is what comes over the loudspeaker.”  What came over the “loudspeaker” 
on that particular day was a brief item on a Human Rights complaint followed by a 
substantial interview that appeared to rebut those concerns.  I acknowledge that 
was not the intent, but, to these ears, that was the result.  The juxtaposition of 
those two items did not meet the test of fairness.  However, the obvious, on-going 
commitment of the station to explore aspects of the issue were well within the 
spirit and letter of CBC’s Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
December 9, 2009 
L.T. and A.& Z.V.   
CBC News 
 
L.T. and A.& Z.V. complained about what they saw as a lack of coverage of the 
March for Life in Ottawa on May 14, 2009.   
 
Esther Enkin, Executive Editor of CBC News, replied that the CBC did not ignore 
the March for Life; it was on several radio and television news broadcasts.  “It is 
natural,” she wrote, “that those who participate in public demonstrations in 
support of a particular cause may well be disappointed that the media did not 
cover the event to the extent they would have liked or thought appropriate.” 
 
Review 

Although there was not extensive coverage of the March for Life on CBC outlets, 
there was indeed coverage, as there has been regularly in various locations.  I 
noted that on CBC Television alone in the last five years there has been coverage 
in some form of each Ottawa march, and a number of marches across the country 
as well.  I could find no violation of CBC policy.   
 
 
 
December 16, 2009 
F.Z.  
CBCNews.ca 
 
F.A. complained that the treatment given two stories reflected bias by CBC News.  
One story, on June 22, 2009, concerned statements by President Nicolas Sarkozy 



 36 

of France about burkas not being welcome. The other, first posted on CBC.ca on 
July 7, 2009, reported on the circumstances surrounding the murder of a pregnant 
Muslim woman in a court in Dresden, Germany.  A second story on this matter 
appeared the following day.  F.A. said that the Sarkozy story was on “the front 
page” while the other story was “(buried)...in the back pages.”   
 
Rachel Nixon, Director of Digital Media for CBC News, “did not see anything in 
our handling of these stories that suggests the ‘bias’ you see.” 
 
Review 

As Ms. Nixon explained, the Dresden case was not immediately picked up by the 
world’s press.  In fact, its low-key treatment within Germany actually provoked 
wider coverage when many Egyptians complained about the murder of its citizen, 
Marwa Al-Sherbini, and what they felt was a lack of response by Germans to the 
events.  I noted Ms. Nixon’s explanation that even stories that begin on the “front 
page” of CBCNews.ca do not stay there for long, but are superceded by other 
stories.  Given the volume of material that editors must deal with, very few stories 
reach the “top” of the queue, but are carried as headlines below.  It appeared to me 
that, once seized of the Dresden story, editors handled it in an appropriate manner, 
ensuring that appropriate background and space was given to those most upset by 
the events.  They also ensured that there was follow-up on the conviction and 
sentencing of the murderer.  Editors exercised reasonable news judgment in the 
handling of the two stories and no bias was evident in their treatment.   
 
 
 
December 16, 2009 
D.R.  
ReVision Quest (CBC Radio) 
 
D.R. complained that the summer series, ReVision Quest, was “overtly racist.”  
He said, “what other peoples in Canada would have its horrendous history as 
victims of genocide and colonialism minimized and ridiculed overtly on national 
radio?”   
 
Chris Straw, the manager of CBC Radio’s In-house Program Development, 
responded that “the team that puts together ReVision Quest takes great care in 
crafting episodes that offer what they believe to be a balance of history, comedy, 
currency and insight into issues facing Aboriginal peoples... our production 
team...consists primarily of programmers of First Nations (descent) and the 
majority of episodes are overseen by First Nations producers.”   
 



 37 

Review 

ReVision Quest could best be described as a hybrid program – a combination of 
various elements.  It is not purely information, but information and personal 
perspective framed by the humour of its host, First Nations comedian Darrell 
Dennis.  However, since it is information based, it does fall generally under the 
ambit of CBC’s Journalistic Standards and Practices.  It should be understood, 
though, that the satiric elements of the program placed it in a rather unique spot.  
Certain styles of comedy are not to everyone’s taste.  It is always difficult to judge 
what is offensive to a particular group when you are not part of that group.  But 
civilized discourse argues that you have to try.  As a non-Aboriginal person I 
found the programs interesting and informative.  The mail to the program was 
overwhelmingly positive.  Not a single respondent, other than D.R., found the 
program “racist.”  There was no violation of CBC’s Journalistic Standards and 
Practices. 
 
 
 
January 5, 2010 
B.B.  
The National 
 
B.B. complained about an item on The National concerning the use of herbal 
remedies for flu symptoms, writing that “...for something which is literally life-
and-death your news editors presented this unadulterated baloney as if it had equal 
status with professional medicine, which it certainly does not.” 
 
Mark Harrison, Executive Producer of The National, responded that “the 
effectiveness of herbal medicines in treating certain conditions seems to be widely 
accepted.”  He pointed to a number of common and effective remedies that began 
as herbal remedies.  He also pointed out that under CBC policies and the 
Broadcasting Act, CBC News is expected to carry a wide range of views on 
matters of public interest. 
 
Review 

B.B. may have been comfortable declaring that all herbal medicine is, basically, 
shamanism.  However, few medical practitioners I am familiar with would rule out 
all herbals in that way.  In the story at issue I did find that the reporter was not 
overly skeptical in dealing with his sources.  The item was a relatively 
straightforward recitation of what the “traditional healer” believed.  I noted that in 
the final paragraph of the story, the reporter noted that “Woods (the “traditional 
healer”) says people can stay healthy with a good balance of traditional and 
Western medicines, but until there’s a vaccine, he’s going to make sure there’s 



 38 

enough of this remedy for his community and he wants to make it available to 
everyone.”  It seemed to me that modest if flawed reportage on the traditional 
practices of First Nations people within a sea of stories on AH1N1 flu and its 
vaccine did not equate with an endorsement of shamanism.  B.B. may never have 
used herbal treatments to effect, but many others have.  His point would have been 
valid if there were an apparent endorsement of such methods instead of 
scientifically based treatments, but, as the reporter noted, even the “traditional 
healer” endorsed a mixture of traditional and “Western” methods of treatment.  
While the reporter could have crafted a more probing item, its faults did not rise to 
the level of violation of policy.   
 
 
 
January 6, 2010 
W.M.  
Radio & TV News, St. John’s 
 
W.M. complained about CBC St. John’s coverage of a tragic bike accident, which 
he felt was “sensationalist.”   
 
Janice Stein, News Director of Newfoundland and Labrador, found the stories to 
be “factual and restrained in their reporting of a very sad and, as yet, unexplained 
event.” 
 
Review 

W.M. took particular exception to the notion that the cyclist “rode his bike into the 
back of a (truck)...” a formulation used in two of the 15 separate stories carried in 
the immediate wake of the collision.  He stated that such a reference implied that it 
may have been a deliberate act.  In none of the stories did I garner the impression 
that the cyclist might have deliberately run into the truck.  Each pointed out that 
the cause of the accident was unknown.  While I granted that the best language 
would have been that the bike “collided” with the truck, I could not conclude that 
saying he “rode” his bike into the truck violated policy.  It did not say he drove it 
or steered it into the truck, and did not imply direct “agency” in the accident.  The 
CBC tried to give appropriate context to the story, including the notion that further 
investigation was still called for.  There was no violation of CBC News 
Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
January 6, 2010 
B.H.  



 39 

Radio & TV News 
 
B.H. suggested that CBC journalists regularly offer a “subjective” view in the 
presentation of economic news.  He said that the CBC “continually” presents 
economic growth (increased GDP) as good and recession (declining GDP) as bad.  
He noted that there are those who hold the opposite opinion that “economic 
growth is undesirable and that a negative growth economy is essential for 
environmental sustainability.” 
 
Esther Enkin, Executive Editor of CBC News, responded that “we expect CBC 
journalists to report the facts accurately and to elicit comments and opinions from 
those who are involved in the events they are covering.  Given the opportunity and 
the information they need, Canadians may then reasonably be expected to evaluate 
the comments, test them against each other and the facts, and make up (their) own 
minds.” 
 
Review 

Policy calls for a range of opinion, while taking into account the weight of that 
opinion.  B.H. may be perfectly comfortable with a shrinking GDP.  However, I 
would suggest that quite a larger body of opinion would support a reasonable 
growth pattern.  Of course, what is “reasonable” is also a matter of considerable 
debate.  B.H.’s subsequent suggestion that the CBC should “advocate” GDP 
decline and other measures was completely inappropriate.  The CBC should not be 
advocating on contentious issues but, as he otherwise suggested, reporting 
information clearly with an appropriate range of views.  Editors should be 
reminded, as Ms. Enkin had already done, that information and opinion should be 
presented as clearly and accurately as possible. 
 
 
 
January 8, 2010 
S.T.  
The National 
 
S.T. complained about a report by Margaret Evans describing two demonstrations 
that took place at approximately the same time near the border between Israel and 
Gaza.  One group, Israelis, was trying to pass a care package into Gaza for Gilad 
Shalit, an Israeli soldier being held by Hamas.  The other group, Palestinians, 
wanted packages delivered to some of the people being held in Israeli prisons.  
S.T. felt that the item drew “a completely false moral equivalence” between the 
two groups, and between Shalit and the prisoners in Israeli jails.   
 



 40 

Mark Harrison, Executive Producer of The National, responded that the item was 
not about the conditions or the “equivalence” of the two situations, but about the 
simultaneous demonstrations.  He said that “reporters must assume viewers bring 
with them some basic knowledge of continuing stories, like this one.” 
 
Review 

I noted that S.T. did not appear to find fault with what was said in the report, but 
with what was not said.  In his words, “the sole purpose of this story is to 
misrepresent the conditions in Israeli jails and to draw the false moral equivalence 
I originally objected to.”  Ms. Evans’s report concerned a single event happening 
that day.  From my review of the item, it was accurately reported and drew no 
moral conclusions from the event.  Before that event – and since – there has been 
further reporting and comment that has included reference to the crimes 
committed by some of those whose release was being demanded.  There was no 
violation of CBC’s Journalistic Standards and Practices.  In fact, Ms. Evans 
continued her careful and nuanced reporting of events in the region. 
 
 
 
January 13, 2010 
R.L.  
The National 
 
R.L. complained about a report about resolutions discussed at the triennial 
gathering of the United Church of Canada in August, 2009.  The resolutions and 
accompanying background material had become controversial as they used what 
some saw as inflammatory language in describing Israel’s relationship to 
Palestinians and, at another juncture, condemned several Canadian politicians for 
traveling to Israel.  One of the resolutions called for a boycott of the State of 
Israel.  R.L. wrote that, in fact, the delegates “did not actually vote on any of those 
resolutions...as reported in Chris Brown’s piece, deciding instead to defer debate 
and decision-making on those resolutions until Thursday afternoon...”   
 
Mark Harrison, Executive Producer of The National, said that “the report did, 
accurately, report that the vote on the proposals had been deferred.”  However, he 
added, “I agree with you in so far as it might have been a little clearer.”  He said 
that the story could have “made a clearer distinction between the background 
information and the proposals.” 
 
Review 

While one can be sympathetic to a reporter struggling to digest and make sense of 
the cross-currents of discussion, it seemed clear that the language used was less 



 41 

than clear.  While it would not have taken much more time to rephrase the report 
with more precise language, it also seemed clear that Mr. Brown was not 
attempting to mislead viewers as to what was going on.  I was sure that the 
discussion of this item had made the point to the reporter, and his editors, of the 
need for precision in the use of language.   
 
 
 
January 15, 2010 
B.K.  
CBC News Now 
 
B.K. complained that CBC anchor Carol MacNeil, in the course of reporting on 
the on-going H1N1 story, said of the flu, “It is unpredictable.  So in that way, it is 
a little bit like terrorism...”  B.K. wrote that her comment was “so hyperbolic I 
don’t even know what to say...I would highly recommend instructing your non-
expert news anchors to avoid speculating and attempting to increase hysteria in the 
name of ratings.” 
 
Cynthia Kinch, Director of CBC News Network, replied: “Far from being 
hyperbolic or alarming, she intended her comment to be reassuring.  Other flu 
epidemics have resulted in widespread mortality... In trying to convey the idea of 
the flu’s apparently random, infrequent, but potentially serious effects, she 
suggested some similarity to a terrorist’s attack.”  She went on to say, “I agree 
with you to the extent that it is not a particularly good simile – bolt from the blue, 
for example – might have better conveyed the idea.”  She pointed out that Ms. 
MacNeil was speaking without benefit of a TelePrompTer or script. 
 
Review 

As more and more live coverage is introduced on both television and radio 
broadcasts an even greater responsibility is placed on anchors to guide audiences – 
and their fellow journalists – through the potential shoals.  There is no doubt that, 
since human beings are involved, there will be slips along the way.  The correction 
should come almost instantly when the inappropriate formulation slips out.  B.K. 
had already provided a good object lesson in the kind of care we should take of the 
language.  As the same time, I did not feel that a correction at some remove from 
the event would make much sense to the audience.  The phrase used by Ms. 
MacNeil was not an example of disciplined language.  Senior journalists should be 
bolstering support and feedback for the increasing number of journalists who are 
doing live reportage. 
 
 



 42 

January 19, 2010 
T.W. (and a similar complaint from R.M.)  
The National 
 
T.W. complained about a report on a vote on a private member’s bill that would 
eliminate the long-gun registry.  He said, among other things, that a visual 
showing someone handling a firearm was, in effect, “unbalanced” and “offensive” 
to legal gun owners since the weapon shown was an AR-15 semi-automatic rifle 
which is restricted and remains so.   
 
Mark Harrison, Executive Producer of The National, responded, acknowledging 
that the video clip was an inappropriate illustration of the question at issue.  
However, he said, “I do not believe viewers would be confused by the story.  The 
content and purpose of Bill C-391 was clear from the beginning... (The bill) only 
applies to non-restricted long-guns.  It does not change the registry requirements 
for restricted weapons (like the one shown)...”  He acknowledged that the 
inclusion of the video clip was “entirely inadvertent.”   
 
Review 

Mr. Harrison acknowledged that the use of the video clip was an error.  He went 
on to say that viewers would not be confused.  However, as one of those “residents 
of the concrete canyons of Toronto” to which T.W. referred, I had to agree that the 
story was misleading.  Using a restricted weapon as illustration would confuse the 
ordinary non-gun owner, leading one to believe that the dangerous weapon being 
shown would not have to be registered under the new law.  When I first got into 
television more than 35 years ago, one of the things I learned – and I have not seen 
disproven – is that when we, as television journalists, set up a conflict between the 
eye and the ear, the eye wins.  I would have assumed that the weapon being shown 
fell within the ambit of the story.  I have noted occasions where visuals either 
misled viewers or contradicted what was being said.  Senior journalists should 
ensure that appropriate supervision is exercised over visual presentation, 
particularly in light of the more intensive use of such material. 
 
 
 
January 20, 2010 
S.H.  
Radio News 
 
S.H. complained of several instances when a CBC journalist made the statement 
that Iran’s President, Mahmoud Ahmadinejad, had “repeatedly called for Israel to 



 43 

be wiped off the map.”  He said that this was an “errant bit of nonsense” already 
refuted by reputable authorities.   
 
Esther Enkin, Executive Editor of CBC News, replied that while there has been 
“considerable controversy over what he actually said, what he meant, whether or 
not his remarks have been accurately translated and whether they constitute an 
immediate threat,” she felt that “the preponderance of evidence and the consensus 
fall on the side of the translation included in the CBC story.”   
 
Review 

I concluded that Mr. Ahmadinejad’s exact intentions in relation to Israel’s 
continued existence are not clear and that it would have been more accurate for a 
CBC journalist to attribute such comment to those who believe that is what the 
Prime Minister means, rather than stating it as fact.  Particularly on such emotional 
issues, care should be taken to report clearly and carefully within the strictures of 
CBC’s Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
February 4, 2010 
John Jules, President & CEO, PJ’s Pets 
Marketplace 
 
John Jules complained about an episode of Marketplace, “How Not to Buy a 
Puppy,” which he felt unfairly targeted PJ’s Pets.  The episode examined the 
history of some of the pets sold in various stores in Canada.  He raised a number 
of specific concerns, including the claim that he and his company were not given 
sufficient information and time to prepare for a requested interview.  He also 
claimed that some of the information provided came from sources “that were less 
than credible.” 
 
Tassie Notar, Executive Producer of Marketplace, responded to the specific points 
that Mr. Jules raised. 
 
Review 

After a review of the item and the supporting material held by Marketplace, it 
appeared that the fact base was solid.  The program appeared to have reported 
accurately on the underlying facts of the cases and attempted to provide some 
opportunity for countervailing interpretations from Mr. Jules’s company and 
others.  My review of the correspondence indicated that Marketplace provided a 
reasonable timeframe for an interview.  The decision not to appear was Mr. 
Jules’s.  The piece would have been stronger with his presence.  The use of the 



 44 

phrase “gag order” presented problems.  Ms. Notar argued that it is an appropriate 
colloquial phrase.  CBC’s policies and the Canadian Press Style Book are silent on 
the usage, but I found some careful thought in the New York Times Manual of 
Style and Usage.  It says: “gag order, gag rule.  Though lawyers consider the terms 
merely factual, their effect in news columns is pejorative.  Except in direct 
quotations or texts, paraphrase them...”  I would have preferred an alternative 
usage to “gag order,” but its use in context did not rise to a violation of policy.   
 
 
 
February 5, 2010 
T.A., C.G., J.S.  
Radio and TV News 
 
We received 82 complaints concerning the absence/delayed coverage of the story 
concerning e-mail traffic in the University of East Anglia’s Climate Research 
Unit.  Many saw a conspiracy among those who support the theory of 
Anthropomorphic Global Warming (AGW) to keep the revelations under wraps.  
Many also claimed that the “hacked” e-mails completely undermined the basis for 
accepting that theory. 
 
Esther Enkin, Executive Editor of CBC News, said the explanation was a lapse in 
assessing the value of the story which essentially broke over the weekend.  She 
pointed out that a number of high-profile mainstream media outlets found 
themselves in the same predicament.  She went on to explain how CBC News 
responded once the story’s significance became relevant. 
 
Review 

The slow up-take on the story was a serious lapse in performance by CBC News.  
The fact that other major outlets were slow was noteworthy, but not an excuse for 
the CBC.  Appropriate steps should be taken to ensure that events that originally 
occur at odd times or weekends can be properly assessed and covered. 
 
 
 
February 10, 2010 
Anonymous  
The National 
 
In June, 2009, The National ran an item about wedding planning.  A wedding in a 
church was taped for the item.  The church organist complained that the reporter 



 45 

had not sought proper permission to film in the church and used some of the audio 
recording of the organ music in spite of requests that it not be used. 
 
Review 

The issue seemed to be whether the reporter did her best to obtain permission 
appropriate to a news item.  It would appear to most lay people that someone 
presiding at a ceremony would have been, to some degree, deputized by 
authorities.  People pay for the privilege of being married at a church and, as the 
pastor acknowledged, the ceremony was public.  The fact that the organist was not 
told until shortly before the service began was regrettable, but the average person 
listening to and watching the item would not have thought the music was 
somehow below standard.  In any event, the presence of less than 20 seconds of 
music, and some of that under commentary, would not provide a basis for 
judgment.  In addition, neither the church nor the organist was identified.  Three 
CBC staff apologized for any perceived offense.  I was at a loss to suggest any 
further action.   
 
 
 
March 4, 2010 
M.L.  
The Current 
 
M.L. complained about two items on The Current in October, 2009.  The first 
discussed what questions were pertinent to ask of “new” Canadians, this as a result 
of controversy surrounding the decision of Canadian officials to prevent Suaad 
Hagi Mohamud from returning to the country.  The second item was sparked by 
the interception off the coast of British Columbia of a ship carrying 76 men, 
believed to be Tamils from Sri Lanka.  The segment was not about that ship, but 
about other prominent cases of ostensible refugees arriving by boat.  M.L. 
complained that the segments lacked “balance,” that The Current failed “to afford 
equal treatment to the issues in matters of public debate.” 
 
Aaron Brindle, acting Executive Producer of The Current, replied.  He said that 
“while the panelists agreed there were many such (cultural) differences that might 
confound new immigrants to Canada, their views about what to do about it were 
far from unanimous.”  Concerning the second item, Mr. Brindle said that while 
there were five different people interviewed in the segment, “there are many other 
points of view...and I fully expect we will hear more of them over the coming 
weeks and months.”  He also pointed out that the concept of “balance” does not 
mean strict equivalency. 
 



 46 

Review 

I noted the good intention of the producers of the first segment in attempting to 
build a panel of divergent views.  However, the presence of two guests of 
essentially identical views and a third who joined the other two at various points 
undermined the appropriate balance that policy would require.  The fact that the 
guest host essentially joined the discussion on one side underlined the imbalance.  
In the second program, an intelligent and well presented menu of items about the 
experience of potential refugees by ship was undermined by the absence of 
genuine debate over future policy that seemed to be called for after the effective 
presentation of background material.  The presence of some countervailing views 
saved the item from being in violation of policy, particularly in light of the 
producer’s statement that they would be returning to the subject. 
 
 
 
March 10, 2010 
Hon. Danny Williams, Premier of Newfoundland and Labrador 
 
Premier Danny Williams complained about a statement made by Peter Gullage, 
Executive Producer of CBC News in Newfoundland and Labrador, in the course 
of a column written for the National Post on February 4, 2009.  In the column he 
wrote: “Trying to get someone to talk openly and freely from the business 
community, and from inside the government, is tougher than previous times.  
People have a fear that Danny will find out.  That sounds kind of like a Beijing 
sort of thing, but it’s there, and our reporters have come across it.” 
 
Subsequently, Mr. Gullage apologized for those remarks, claiming that his 
comments were “impromptu, hyperbolic, and, I believed, so wildly overdrawn that 
there would be little chance it could be understood as anything more than what it 
was intended to be: humorous and colourful.”  Jennifer McGuire, at the time the 
Interim Publisher of CBC News, also wrote: “I sincerely regret that you were 
offended.”  I mistakenly believed that the matter had been settled.   
 
Review 

Making the observation that reporters have found it difficult to get people to speak 
on the record is not a violation of policy.  As a long-time reporter and now 
Executive Producer, Mr. Gullage would be seen as someone who is able to make 
judgments on the affairs of the day.  While I appreciated that Mr. Gullage did not 
mean his reference to Beijing to be taken literally, nor did I think any reasonable 
member of the audience would do so, hyperbole is always a risky tool for 
journalists to employ.  In this case, in my view, it was both unfair and 
unreasonable to compare Mr. Williams’s government, in the lively world of 



 47 

Newfoundland politics, with that of an autocracy.  It appeared to me that the CBC 
and Mr. Gullage took appropriate action in the wake of his inappropriate 
metaphor.   
 
 
 
March 10, 2010 
Paul Michaels, Director of Communications, Canada-Israel Committee 
As It Happens 
 
Paul Michaels complained about the treatment of the issues of alleged war crimes 
during the Gaza incursion.  The stories at issue related to claims by a group called 
Human Rights Watch that Israel had committed specific “war crimes” during its 
invasion of Gaza, and a report issued by Judge Richard Goldstone, the Head of the 
United Nations Fact-Finding Mission on the Gaza Conflict, on the question of 
whether war crimes had been committed by either side during the conflict.  Judge 
Goldstone reported that “war crimes” were committed by both sides in the 
conflict, although the bulk of the attention was on the actions of Israel.  Mr. 
Michaels complained that two interviews were done with representatives of 
Human Rights Watch and one with Judge Goldstone, but that none of the 
interviews, conducted in July, August and September, 2009, was balanced with 
anyone from the Israeli government. 
 
Lynda Shorten, Executive Producer of As It Happens, responded that it was not 
incumbent to balance within a single program but that balance could be achieved 
over time.  She listed the items dealing with Israel and the Middle East over the 
course of a year.   
 
Review 

Ms. Shorten was undoubtedly correct that there is no requirement to immediately 
balance within one edition of As It Happens.  However, I thought it fair to say that 
on a subject as fraught with controversy as this, most listeners would have found it 
appropriate to hear a reflection of Israel’s position sometime in the aftermath of 
the report’s release.  I noted that over the course of the year, As It Happens sought 
out all manner of viewpoints on events in the Middle East.  It did not appear that 
there was a deliberate effort to keep official (or unofficial) Israeli viewpoints from 
being aired.  It was a clear violation of the intent of the policy on context and 
balance to not carry an interview with someone from the Israeli government, or 
someone who could credibly reflect its view on the subject of alleged war crimes. 
 
 
 



 48 

March 22, 2010 
C.C.  
The National 
 
C.C. complained about an item on The National in which Peter Mansbridge asked 
Canada’s Chief Public Health Officer, Dr. David Butler-Jones, “what can you say 
to calm the fears...” about the H1N1outbreak.  C.C. said it was a “leading question 
based on the premise that any fears out there are not justified.”   
 
Mark Harrison, Executive Producer of The National, said that the interview 
followed an item that indicated there were fears among some that there was an 
insufficient supply of vaccine.   
 
Review 

This was a fairly straightforward situation.  The public was clearly in a state of 
anxiety about the possible pandemic outbreak and the perceived problems with the 
supply of vaccine.  I found that C.C.’s claim did not stand up to analysis.  The 
expert guest was free to answer in any way he chose: to deny there was any fear, 
to dismiss the concerns of those who were fearful, or to offer factual information.  
He chose the latter.  Mr. Mansbridge’s question was not “leading,” but an 
opportunity for Canada’s chief public health officer to respond on the record to an 
evident problem and help people deal with the problem.  There was no violation of 
CBC’s Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
March 26, 2010 
V.F., D.M., R.W.  
CBC News 
 
Sixty-eight people complained about the lack of coverage of the arrival and 
deployment of an Israeli emergency medical facility subsequent to the earthquake 
in Haiti in January, 2010.  They felt that this lack of major coverage was a result 
of bias against Israel.   
 
Esther Enkin, Executive Editor of CBC News, said that in fact the Israeli facility 
had been mentioned on some CBC newscasts, but that the attention of the 
journalists on the scene had been focused on the immediate effects on the Haitian 
population and the Canadian response. 
 
Review 



 49 

Appropriate note had to be made of the foreign assistance pouring into the 
country, but it was understandable that a relatively small organization like the 
CBC would concentrate its resources on telling the story from the Canadian 
perspective.  Frankly, it was somewhat disturbing to see that some were moved to 
insert international political agendas into a situation in which thousands of people 
lost their lives and a country was destroyed.  I could not conceive that that was in 
the minds of the IDF or its medical team in deploying so quickly to Haiti.  I could 
not find that journalistic policy mandated that a feature must be done because a 
British or American service did one.  Nor did the absence connote some 
underlying bias.  From a review of the sweep of coverage of the earthquake and its 
aftermath, it appeared that CBC News provided, within context, appropriate 
coverage of the events from a Canadian perspective.  While one was free to 
disagree with CBC’s news priorities, the coverage given the various aspects of the 
Haiti disaster did not violate CBC’s Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
March 30, 2010 
The Fifth Estate (“Broken Heroes”) 
Dr. Rachel Thibeault, Professor, Faculty of Health Sciences, University of Ottawa 
 
Dr. Rachel Thibeault complained about The Fifth Estate’s program, “Broken 
Heroes,” an examination of the problem of Post Traumatic Stress Disorder 
(PTSD)/Operational Stress Injury (OSI) within the Canadian military.  She said 
the program lacked “journalistic integrity” in not highlighting the therapeutic gains 
that have been made.  She said the program had a “tone of hopelessness” and was 
“to the detriment of truth and of veterans’ mental health.” 
 
Sally Reardon, Executive Producer of The Fifth Estate, responded.  She cited 
instances in the program where therapies were mentioned, saying that “it is clear 
from (the) opening remarks that we are going to examine the difficult and complex 
reality of those who live with PTSD or OSI...as well as what is being 
accomplished for them...”   
 
Review 

Before public support and understanding can become wide-spread, it is necessary 
to have the nature of the problem laid before us.  Each of the men profiled was 
attempting to deal with his condition with, as noted, the help of therapists and 
fellow veterans.  None of them was out of the woods, but, contrary to Dr. 
Thibeault’s conclusion, I did not find a note of hopelessness, but a note of 
struggling humanity.  The program did point the way to therapeutic measures, 
although the focus of the piece was on the soldiers themselves. “Broken Heroes” 



 50 

did not violate any of CBC’s Journalistic Standards and Practices within the 
context of its stated intent. 
 
 
 
April 7, 2010 
S.F.  
CBC.ca 
 
S.F. complained about a column by Tim Wharnsby, a sports columnist with 
CBC.ca.  She said that, in reporting on the rather complicated disputes 
surrounding the National HockeyLeague Players Association, he failed to disclose 
his previous employment with the NHLPA and a relationship with Ian Penney, 
former Executive Director.   
 
Esther Enkin, Executive Editor of CBC News believed that the coverage was 
straightforward and honest. 
 
Review 

When Mr. Wharnsby was hired as a columnist by CBC.ca, his employment history 
was well known to his supervisors.  In fact, the details of his history were reported 
on CBC.ca.  His supervisors undertook to scrutinize his work carefully to see 
whether there was any apparent or real skewing of the reporting.  In the stories at 
issue, Mr. Wharnsby, by all accounts an expert in the field, appeared to have 
reported on the issues in a detailed and straightforward manner.  In reading them, 
it was impossible for me to detect tendentious reporting for any side in the 
complicated and multi-layered affair of the NHLPA.  That being said, it would 
have been helpful to readers to be reminded that Mr. Wharnsby had been 
employed by the NHLPA when the substance of the report was directly on that 
institution.   
 
 
 
April 8, 2010 
M.B.  
The National 
 
M.B. complained about a report on The National of November 8, 2009, in which 
two people with differing views of the monarchy offered observations during a 
ceremony in which HRH the Prince of Wales presented new “colours” to a 
Canadian regiment.  One of the men stated that the Canadian “flag” was made 
subordinate to a Royal “flag.”  M.B. pointed out that this was incorrect and 



 51 

suggested that the CBC should either have avoided running this inaccuracy or 
corrected it in some fashion.   
 
Mark Harrison, Executive Producer of The National, acknowledged that the 
statement at issue was incorrect but said that it was not CBC News that made the 
error, but the observer in question.  He went on to say that “expecting that we 
prove the truth or falsity of every statement made by someone included in a story 
would effectively end the public discussion of controversial issues.   
 
Review 

Mr. Harrison was clearly correct in stating that it is not incumbent on the CBC to 
prove the truth or falsity of every statement made by someone included in a story.  
However, it is also appropriate that “facts” being offered to support an opinion be 
tested as far as is reasonable within the format.  At issue was not the man’s 
opinion on the monarchy, but his erroneous description of what was taking place.  
Since, as Mr. Harrison had pointed out, The National had already carried a story 
days earlier with correct information, it would appear that ignorance was not a 
defense.  Even if the editors involved were not aware of the previous story or the 
accurate information, it would have been possible to note the error, when it came 
to their attention, in an appropriate way on the CBC website. While I am a hearty 
defender of journalists’ freedom, indeed obligation, to report the widest range of 
opinions, I find it difficult to agree that journalists have the right to knowingly 
broadcast inaccurate information without correction.   
 
 
 
April 9, 2010 
G.B.  
Power & Politics 
 
G.B. complained about an interview segment on the November 18, 2009, edition 
of Power & Politics.  Host Evan Solomon led a panel discussion with three 
Members of Parliament on the general question of the mailing of Conservative 
Party political flyers.  These flyers are known as the so-called “ten percenters” 
because MPs were permitted to spend 10% of their office expenses on flyers to be 
sent to voters outside their own constituencies.  (Parliament voted to rescind the 
allocation on March 15, 2010.)  G.B.’s specific complaint concerned the title of 
the segment.  Across the bottom of the screen was the phrase: “Conservative Flyer 
Anti-Semitic?”  Conservatives had distributed a flyer, in ridings with large Jewish 
populations, which implied that Liberals are anti-Semitic.   
 
Review 



 52 

In this instance, the use of the term “anti-Semitic” in the headline appeared 
gratuitous and inflammatory since the subsequent discussion among the panel 
never directly addressed that specific issue.  The panelists spent most of their time 
trying to assert which party was more pro-Israel.  Evan Solomon admitted toward 
the end of the discussion that “the real debate here is on the rules (governing) the 
ten percenters.”  The question of whether the flyer in question was anti-Semitic 
was never resolved or directly addressed by any of the panel, including the host.  
G.B. was correct in his assumption that the headline was both misleading and 
inflammatory.  But this phrasing was not, in my opinion, an attempt to discredit 
the Conservatives.  Rather it was simply a dubious way to increase viewer interest 
in a rather dry subject (Parliamentary funding for flyers) by inserting an emotional 
issue (anti-Semitism) that simply was not there.  The program failed to follow this 
requirement of CBC’s Journalistic Standards and Practices: The information 
conforms with reality and is not in any way misleading or false.  This demands not 
only careful and thorough research but a disciplined use of language and 
production techniques, including visuals. 
 
 
 
April 13, 2010 
R.K.  
Radio Active, Edmonton 
 
In the course of a live broadcast which, I gathered, was just prior to the start of the 
Canada-Germany game at the Olympics, host Mark Scholz engaged in 
conversation with the program’s traffic reporter, Rod Kurtz, who was doing a 
remote broadcast from a tavern.  In the course of their talk, Mr. Scholz said that 
Mr. Kurtz should “clock” anyone found drinking a Beck’s beer.  It was clear that 
Mr. Kurtz did not really understand the reference to the German beer.  R.K. 
termed the remark “hateful,” “unfunny” and “unnecessary” and made reference to 
what he said was an anti-German diatribe. 
 
Andrea Graham, Program Manager for CBC Radio in Edmonton, responded that 
indeed the remark was “inappropriate” and that the issue had been discussed with 
Mr. Scholz to insure that it would not happen again.  
 
Review 
 
R.K. was absolutely right that the remark was “unfunny” and “unnecessary.”  I did 
not find it “hateful” in context, nor was it part of what he termed an “anti-German 
diatribe.”  It was a feeble attempt at “jock” humour and was more suitable to the 
locker room than the airwaves.  I do not ordinarily referee humour, since senses of 
humour differ so widely, but, in this case, I could at least point out that the remark 



 53 

hardly qualified in the category.  It was clearly a violation of “good taste.”  Ms. 
Graham appeared to have taken appropriate action in the circumstances.   
 
 
 
April 15, 2010 
E.P.  
Radio News, Thunder Bay 
 
E.P. complained about an item concerning Michael Shingabis, a Thunder Bay man 
who had pleaded guilty in Superior Court earlier that day to murdering his 
common-law girlfriend and some days later having intercourse with the body.  
E.P. felt that including this information was “completely unnecessary” and 
“offensive.” 
 
Susan Rogers, Program Manager for CBC Thunder Bay, responded that “....it is 
our view that including some specific information about the circumstances and the 
nature of the man’s crime is important, relevant and indeed critical to 
understanding the story.  Although, in light of its disturbing nature, we pared that 
information down to its most essential details.”  She also said that there should 
have been a warning before the item that it might contain offensive material.   
 
Review 
 
CBC’s journalism policy states that “CBC programs should be in good taste...” but 
goes on to say: “However, there will be occasions when in reflecting reality it 
would be inappropriate to excise certain uses of language or depictions of violence 
or sexuality which normally would be avoided.  To do so would be to deny CBC 
audiences access to certain events which may contribute materially to an 
understanding of the world in which they live.”  The same section also urges 
programmers to broadcast cautionary announcements for those segments which 
“contain material which may be disturbing to some segments of the audience – 
and particularly children...”  In the case at issue, the charge was, indeed, troubling 
and disturbing to the average person.  For that reason, Ms. Rogers was right to 
conclude that a cautionary announcement should have been made.  However, I 
could not conclude that providing the further details of the charge of “committing 
an indignity” violated CBC policy. 
 
 
 
 
 
 



 54 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

APPENDICES 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 55 

Appendix I 
 

2009-2010 
 

NUMBER OF COMMUNICATIONS RECEIVED 
 
 INFORMATION 

PROGRAMMING 
GENERAL 

PROGRAMS/ 
OTHER 

TOTAL REVIEWED REVIEW 
UNDER 

WAY/CARRIED 
OVER 

2009-10 1204 824 2028 84 (incl. 12 re 
one program) 

28 

2008-09 1618 1048 2666 44 31 

2007-08 1052 785 1837 51 20 

2006-07 1326 491 1817 37 17 

2005-06 1391 

(+ 43,466 Green 
Party petition) 

477 1868 40 9 

2004-05 1809 

(included 1077 re 
Green Party & 
debates) 

241 2050 69 1 

2003-04 1590 326 (+239 
Cherry) 

2155 75 5 

2002-03 1273 376 1649 73 6 

2001-02 582 442 1024 54 1 

2000-01 597 537 1134 45 3 

1999-00 702 362 1064 48 1 

1998-99 462 422 884 40 3 

1997-98 348 356 704 62 (incl. 24 re 
Cherry) 

4 

1996-97 216 227 443 110 (incl. 87 
re one doc) 

5 

1995-96 221 65 286 37 7 

 



 56 

Appendix II 
 
 

MANDATE OF THE OFFICE OF THE OMBUDSMAN 
 
 
I. PRINCIPLES 
 

The CBC is fully committed to maintaining accuracy, integrity and fairness in its 
journalism. 
 
As a Canadian institution and a press undertaking, the CBC is committed to 
compliance with a number of principles.  Foremost among those is our 
commitment to scrupulously abide by the journalistic code of ethics formulated in 
our own handbook of journalistic standards and practices which stresses lack of 
bias in reporting.  We are committed to providing information that is factual, 
accurate and comprehensive.  Balanced viewpoints must be presented through on-
the-air discussions.  As it is for other public and private journalistic undertakings, 
credibility in the eyes of the general population is our most valuable asset and 
must be protected. 
 
The Ombudsman is completely independent of CBC program staff and 
management, reporting directly to the President of CBC and, through the 
President, to the Corporation’s Board of Directors. 

 
 
II. MANDATE 
 

1. Audience complaints and comments   
 

a) The Ombudsman acts as an appeal authority for complainants who are dissatisfied 
with responses from CBC program staff or management. 

 
b) The Ombudsman generally intervenes only when a correspondent deems a response 

from a representative of the Corporation unsatisfactory and so informs the Office of 
the Ombudsman. However, the Ombudsman may also intervene when the Corporation 
fails to respond to a complaint within a reasonable time. 

 
c) The Ombudsman determines whether the journalistic process or the broadcast 

involved in the complaint did, in fact, violate the Corporation’s journalistic policies 
and standards.  The gathering of facts is a non judicial process and the Ombudsman 
does not examine the civil liability of the Corporation or its journalists.  The 
Ombudsman informs the complainant, and the staff and management concerned, of 
his/her finding. 
 



 57 

d) As necessary, the Ombudsman identifies major public concerns as gleaned from 
complaints received by his/her Office and advises CBC management and 
journalists accordingly.  The Ombudsman may undertake periodic studies on 
overall coverage of specific issues when he/she feels that the number of public 
complaints indicates that there may be a problem. 

  
e) On occasion, the Ombudsman may convey to a wider audience, either within the CBC 

or among the general public, particular cases of concern or consequence to others than 
the complainant alone. 

 
f) The Ombudsman establishes a central registry of complaints and comments 

regarding information programs, and alerts journalists and managers, on a regular 
basis, to issues that are causing public concern. 
 

g) The Ombudsman prepares and presents an annual report to the President and the 
Board of Directors of the Corporation summarising how unsatisfied complaints were 
dealt with and reviewing the main issues handled by the Office of the Ombudsman in 
the previous year. The report includes mention of the actions, if any, taken by 
management as a result of the Ombudsman's findings, provided such disclosure does 
not contravene applicable laws, regulations or collective agreements. The annual 
report, or a summary thereof, is made public. 
 

h) The Office of the Ombudsman reports annually on how each media component has 
met the CBC standard of service for the expeditious handling of complaints. 

 
 
2. Compliance with journalistic policy 

 
a) The Office of the Ombudsman is responsible for evaluating compliance with 

journalistic policies in all programs under its jurisdiction. It is assisted in this role by 
independent advice panels. Panel members are chosen by the Ombudsman; their 
mandate is to assess individual or groups of programs over a period of time, or the 
overall coverage of a particular issue by many programs, and report their findings to 
the Ombudsman. 
 

b) The evaluation measures the programs’ performance in respecting the three 
fundamental principles of CBC journalism, Accuracy, Integrity and Fairness. 
 

c) The Ombudsman aims to have all information programming reviewed over a five-year 
period. The Office reports annually. 

 
 
III. JURISDICTION 
 

The jurisdiction of the Office of the Ombudsman covers all information programs on 
Radio, Television and the Internet. These programs include News and all aspects of 



 58 

Public Affairs (political, economic and social) as well as journalistic activities in 
agriculture, arts, music, religion, science, sports and variety. Complaints involving 
entertainment programming are generally beyond the Ombudsman’s mandate and 
should be addressed directly to the programs concerned. 

 
 
IV. APPOINTMENT  
 

a) When filling the Ombudsman's position, the CBC openly seeks candidates from 
outside as well as inside the Corporation. 

 
b) After appropriate consultation, the President and CEO establishes a selection 

committee of four. Two members, including the committee chair, must be from the 
public. The other committee members are chosen, one among CBC management, 
the other among its working journalists. Members representing the Corporation 
and journalists jointly select the committee chair among the two representatives of 
the public. 

 
c) The selection committee examines applications and selects a candidate to be 

recommended for appointment by the President and CEO.  
 

d) The Ombudsman’s appointment is for a term of five years.  This term may be 
extended for no more than five additional years.  The Ombudsman’s contract 
cannot be terminated except for dereliction of duty or gross misconduct.  

 
e) The outgoing Ombudsman may not occupy any other position at the CBC for a 

period of two years following the end of his/her term but can, at the discretion of 
the incoming Ombudsman, be contracted to work for the Office of the 
Ombudsman.  

 


	Cover 09-10
	2009-10AnnualReport

