
 
 
 
 
 
 

 
OFFICE OF THE  
OMBUDSMAN 
 

ENGLISH SERVICES 
 
 

 
ANNUAL REPORT 

2007-2008 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 

TABLE OF CONTENTS 
 
 
The Ombudsman’s Report 2 
 
Le Rapport de l’ombudsman des services anglais 4 
(French translation of The Ombudsman’s Report) 
 
Complaints reviewed by the Ombudsman 7 
 
 
 
 
APPENDICES 
 
I Chart: Number of communications received 41 
 
II Chart: Average response times 42 
 
III Mandate of the Office of the Ombudsman 43 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



THE OMBUDSMAN’S REPORT 
2007-2008 

 
 
During the fiscal year 2007-08 the Office of the Ombudsman dealt with 1,837 
complaints, communications and expressions of concern, including 1,052 about 
information programming.  This year the Office received a record 785 complaints, 
communications and expressions of concern about general programming and non-
programming matters, including 115 about the cancellation of CBC Television’s jPod 
and 60 about the disbanding of the CBC Vancouver orchestra.  During the year I 
conducted 51 reviews.  Another 20 were carried over to be completed in the next 
fiscal year. 
 
One of the most significant events this past year was the increase in requests and 
complaints related to the “Comment” forums on CBC.ca.  Some were purely 
technical, while others related to the content and monitoring of the service.   
 
A positive development was the issuance of clear and understandable monitoring 
guidelines on “User Generated Content.”  The Information Service and the 
Ombudsman’s office have worked out a useful “modus vivendi” to ensure that this 
office is not swamped in arguments over material not produced by CBC journalists.  I 
should note the care and thoughtfulness of Esther Enkin, the Executive Editor of CBC 
News, in this process and the quick and insightful responses of Sharon Mulholland, 
the Moderation Manager. 
 
As one can see from the statistics included in the report, the web service has been 
very good at responding quickly to complaints about a whole range of issues.  
Editorial matters have been dealt with expeditiously and with good sense by the 
service’s Executive Producer of News, Mary Sheppard, while non-editorial matters 
have been trafficked with great energy by John McQuaker and others within the 
technical staff at CBC.ca. 
 
On broader issues, I would like to echo some of the concerns raised by my colleague, 
Julie Miville-Dechêne.  We have discussed these matters at some length, particularly 
during our very useful time spent at the annual meeting of the Organization of News 
Ombudsmen.  Our conversations were enriched by the experience of other 
organizations to which she refers in her report. 
 
As I signaled at last year’s meeting of the Board of Directors, I believe that attention 
must be paid to the policy implications of some of our evolving program formats.  In 
this year’s summary of reviews you will find one concerning “On the Map” with Avi 
Lewis (see J.A., p. 8).  While this program is no longer on the schedule, it does 
highlight the problems inherent in hiring intelligent, opinionated hosts for CBC 

 2 



current affairs programs.  My point at last year’s meeting, and in the review, is that if 
the Corporation decides to follow that path on the air, or online, we must make 
serious effort to ensure that our hosts represent a range of views in keeping with our 
policies.  If that is not to be, hosts should be reminded that they are not to express 
their personal opinions or, if conclusions are drawn, they should be appropriately 
sourced and based on facts available to the audience.  Julie Miville-Dechêne writes 
persuasively on this matter. 
 
I also noted another potentially emerging phenomenon: the use of “Eyewitness News” 
style promotion and introduction of CBC news items.  In a review of a complaint by 
an official of Gander International Airport, I discovered that the item itself was a fair 
reflection of a relatively ordinary press conference at the airport.  However, the 
introduction to the piece, not written by the reporter, used provocative language 
designed to give the impression that the CBC had “uncovered” something that, in fact, 
had not been hidden.  It also hinted money was going where people might not expect 
it to go.  Neither implication was borne out by the story.  I also noted the reversioning 
of a Radio-Canada documentary as a much briefer item on The National.  The script 
had been changed to use language similar to the Gander report: “uncovering” 
something that had, in fact, been a matter of public record.  The original documentary 
was sound and complied with our standards. (See Reg Wright, p. 37 and W.B., p. 15.) 
 
Through long experience, I am aware of the styles and techniques promoted by certain 
U.S. companies as methods to enhance visibility and ratings.  Canadian broadcast 
journalism generally, and the CBC in particular, has been largely free of the hype and 
fear mongering inherent in these techniques.  While the Ombudsman has no say in 
overall marketing campaigns, when marketing techniques are incorporated into news 
journalism, policy questions may be raised.  Such techniques are, by my experience, 
inimical to good journalism and run counter to the basic principles of CBC’s 
Journalistic Standards and Practices. 
 
I understand the difficulties inherent in maintaining position in the ever-more 
crowded broadcast and cable universe.  However, one of the healthy challenges for 
the CBC would seem to be maintaining its “head” while everyone else is losing theirs. 
 
I look forward to working with the News Services as a new policy book is fashioned 
over the next year.  I also anticipate that a good part of the year may be taken up with 
a federal election. 
 
 
Vincent A. Carlin 
Ombudsman, English Services 
 

 3 



RAPPORT DE L’OMBUDSMAN DES SERVICES ANGLAIS 
2007-2008 

 
 
Au cours de l’exercice 2007-2008, le Bureau de l’ombudsman des Services anglais a 
traité 1837 plaintes, communications et expressions de préoccupation, dont 1052 
avaient rapport à la programmation d’information. Par ailleurs, nous avons reçu 
785 plaintes, communications et expressions de préoccupation au sujet de la 
programmation générale et de questions non liées à la programmation; de ce nombre 
record, 115 concernaient l’annulation de l’émission jPod de CBC Television et 60, la 
dissolution de l’Orchestre de Radio-Canada, qui était basé à Vancouver. Au cours de 
l’exercice, j’ai réalisé 51 révisions, et j’en terminerai 20 dans le courant du présent 
exercice. 
 
L’un des faits marquants de l’année dernière a été l’augmentation du nombre de 
demandes et de plaintes concernant le forum de commentaires du site CBC.ca. 
Certaines de ces demandes et plaintes ne portaient que sur l’aspect technique du 
forum, tandis que d’autres visaient le contenu et la modération du service.  
 
L’une des percées de l’année dernière a été l’adoption de lignes directrices claires et 
faciles à comprendre en ce qui a trait au contenu généré par les utilisateurs. Le service 
de l’information et le Bureau de l’ombudsman sont parvenus à un utile modus vivendi 
grâce auquel le Bureau ne sera pas submergé de plaintes portant sur du contenu ne 
provenant pas des journalistes de CBC/Radio-Canada. Je tiens à souligner l’attention 
et le sérieux avec lesquels la rédactrice en chef de CBC News, Esther Enkin, a pris 
part au processus, et la rapidité et la perspicacité de la chef de la Modération, 
Sharon Mulholland. 
 
Comme le prouvent les statistiques présentées dans le rapport, le service Web a su 
répondre rapidement à des plaintes relatives à une multitude de sujets. La 
réalisatrice-coordonnatrice des Nouvelles, Mary Shepard, a promptement réglé les 
questions relatives au contenu rédactionnel, et John McQuaker ainsi que d’autres 
techniciens de CBC.ca ont géré avec beaucoup d’énergie les autres dossiers. 
 
En ce qui concerne les dossiers plus généraux, j’aimerais me faire l’écho de certains 
des enjeux soulevés par ma collègue Julie Miville-Dechêne. Nous avons longuement 
discuté de ces questions, surtout lors de la très pertinente réunion annuelle de 
l’Organization of News Ombudsmen, où nos conversations ont été enrichies par 
l’expérience d’autres organisations que Mme Miville-Dechêne mentionne dans son 
rapport. 
 
Comme je l’ai fait observer lors de mon compte rendu de l’an dernier devant le 
Conseil d’administration, je suis d’avis qu’il faut se pencher sur la portée politique de 

 4 



certains de nos formats d’émission, qui sont en pleine évolution. Dans le résumé des 
révisions du dernier exercice, il est question de l’émission On the Map, animée par 
Avi Lewis. Même si cette émission ne fait plus partie de la programmation, la 
situation fait ressortir les difficultés auxquelles on se heurte lorsqu’on met des 
animateurs brillants et aux opinions arrêtées à la barre d’émissions d’actualité. Le 
message que je tenais à faire passer lors de la réunion de l’année dernière et dans le 
rapport de cette année est le suivant : si la Société décide de prendre cette voie sur les 
ondes ou sur Internet, elle doit veiller à ce que ses animateurs représentent une variété 
d’opinions, de manière à respecter ses politiques. Autrement, il faudrait rappeler aux 
animateurs qu’ils ne doivent pas exprimer leurs opinions personnelles, et que les 
conclusions qu’ils tirent doivent être appuyées de sources et fondées sur des faits 
accessibles à l’auditoire. Ce que Julie Miville-Dechêne a écrit à ce sujet est très 
convaincant. 
 
J’ai également relevé un phénomène susceptible de se généraliser : le recours au 
sensationnalisme pour faire la promotion et la présentation de nouvelles de CBC. En 
examinant la plainte d’un représentant de l’aéroport international de Gander, j’ai 
découvert que le reportage en question rendait convenablement compte d’une 
conférence de presse de routine de l’aéroport, mais que le langage utilisé dans la 
bande-annonce, qui n’avait pas été rédigée par le journaliste, était provocateur et 
donnait l’impression que CBC avait découvert une histoire qui était en fait du 
domaine public. La bande-annonce donnait également à entendre que des sommes 
étaient utilisées à des fins inusitées aux yeux du public. Le reportage n’appuyait 
aucune de ces suppositions. J’ai aussi constaté la diffusion d’une version écourtée 
d’un documentaire de Radio-Canada dans l’émission The National. Le texte avait été 
modifié et le langage utilisé ressemblait à celui du cas susmentionné, c’est-à-dire 
qu’on laissait entendre avoir mis au jour une histoire, alors que le dossier était public. 
Le documentaire original était sérieux et conforme à nos normes. 
 
Grâce à mes longues années d’expérience, je connais les styles et les techniques que 
privilégient certaines entreprises américaines en vue d’accroître leur notoriété et leurs 
cotes d’écoute. Au Canada, et surtout à CBC/Radio-Canada, le journalisme de 
radiotélévision est en grande partie exempt du battage médiatique et de l’alarmisme 
inhérents à ces techniques. Même si l’ombudsman n’a pas voix au chapitre pour ce 
qui est des campagnes de marketing, lorsque le journalisme fait intervenir des 
techniques de marketing, des questions de principe peuvent être soulevées. D’après 
mon expérience, ces techniques vont à l’encontre du bon journalisme et sont 
contraires aux principes de base des normes et pratiques journalistiques de 
CBC/Radio-Canada. 
 
Je reconnais qu’il est difficile d’adopter une position catégorique dans le monde de la 
radiodiffusion et du câble, qui compte un nombre grandissant d’acteurs. Cependant, 

 5 



quel beau défi pour CBC que de garder son sang-froid tandis que tous peinent à le 
faire. 
 
J’ai hâte de travailler avec le service de l’information à l’élaboration du nouveau 
manuel de politiques au cours de la prochaine année. Soit dit en passant, je m’attends 
à ce qu’une bonne partie de l’année soit monopolisée par une élection fédérale. 
 
 
 
Vincent A. Carlin 
Ombudsman, Services anglais 
 
 

 6 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

COMPLAINTS REVIEWED BY THE OMBUDSMAN 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 7 



A.A.  
The Current 
 
A.A. complained about The Current’s interview with John Mearsheimer, co-author of 
“The Israel Lobby and U.S. Foreign Policy,” including the fact that it was aired on the 
eve of the Jewish New Year. 
 
Pam Bertrand, Executive Producer of The Current, responded to his concerns.  A.A. 
felt that they would have to “agree to disagree,” but he still had concerns about the 
timing of the broadcast.   
 
Review 
 
I have received a number of communications complaining about various stories done 
at different times of the year.  Last year during the Christian Easter some programs 
touched on studies questioning some of the bases of Christian faith.  I have noted 
complaints concerning reporting on “Islamic” terrorism during Muslim holy days.  I 
also received a number of complaints about a program examining 9/11 conspiracy 
theories on the anniversary of the event.  I neither defended nor criticized these 
decisions.  I merely pointed out that the notion that such a programming choice would 
only be made in relation to the Jewish community did not appear to be accurate.  
While I understood the increased sensitivities of any community at certain times of 
the year, programmers, aware of the strictures of policy, must be free to make their 
choices freely. 
 
 
 
J.A.  
On the Map 
 
J.A. was concerned about the June 11, 2007, edition of Newsworld’s On the Map, 
with host Avi Lewis.  The program featured an interview with Ayaan Hirsi Ali, who 
had published her memoir, “Infidel,” in which she made a number of very 
controversial statements about Islam and world politics.  J.A. felt that Mr. Lewis’s 
attitude was “juvenile, disrespectful, arrogant and ignorant.”   
 
Fred Youngs, Deputy Program Director of CBC Newsworld, thought it was fair to say 
that many of Ayaan Hirsi Ali’s assertions were striking, and that Mr. Lewis met them 
with the questions a viewer might ask.  “That is what an interviewer does, challenge 
the guest, put up other opinions – although not necessarily his own – to test his 
guest’s views.” 
 

 8 



Review 
 
It was clear that the encounter with Ms. Ali would take the form of what used to be 
called an “accountability” interview – i.e., not just an exposition of someone’s 
viewpoint, but a healthy challenging of assumptions by a knowledgeable interviewer.  
Ms. Ali answered Mr. Lewis’s provocative questions calmly and appeared to be in 
tune with the cut and thrust of a vigorous interview.  However, Mr. Lewis would seem 
to have breached the parameters of “fairness” by implying that Evangelical Christians 
shoot abortion doctors.  Which raised the question: Is there room for personal opinion 
on programs of journalism produced by the CBC?  Within the Journalistic Standards 
and Practices there is the notion that there should be a vigorous interplay of points of 
view.  In fact there is provision for “Guest Commentators,” specifically engaged to 
“pass judgment on public affairs.”  At the same time, there is the fairly strict notion 
that hosts are not to use programs to promote their personal points of view.  As the 
CBC adds to its journalistic texture with new formats and new hosts, policy should 
evolve to acknowledge these developments while maintaining the underlying 
principles of fairness, accuracy and integrity.  Having hosts with well-developed 
views on public affairs is not an evil, but care must be taken to provide appropriate 
expression of a wide range of views.   
 
 
 
J.A.  
Politics 
 
J.A. complained that on the March 13, 2008, edition of Politics, host Don Newman 
made “unprofessional” and “ad hominem” remarks to Conservative Member of 
Parliament Pierre Poilievre.   
 
Senior producer Sharon Musgrave responded, pointing out that Mr. Poilievre had 
been designated by the PMO to speak and Mr. Newman was merely pointing out that 
fact. 
 
Review 
 
The segment was supposed to explore the topic of centralization of power in the 
Prime Minister’s Office (PMO).  During the introduction Mr. Newman made the 
observation that other governments, both Liberal and Conservative, had tended at 
various points in their mandates to centralize decision making in the PMO.  Both the 
Liberal MP and Mr. Poilievre strayed from the topic.  One would have to view the 
segment through the most narrow of partisan filters to conclude that Mr. Newman was 
either unprofessional or biased in his handling of the matter.  In fact, he had laid the 
groundwork for a more astute guest to argue that handling matters out of the PMO 

 9 



was neither new, nor, perhaps, particularly troubling.  Mr. Poilievre chose a different 
course.  I found no violation of CBC’s Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
M.A. 
As It Happens 
 
M.A. complained about an interview on As It Happens with Dr. Chris Busby, who 
was termed the Scientific Director of the European Committee on Radiation Risk.  He 
was interviewed after his committee issued a report suggesting that munitions 
containing enriched uranium tips might have been used in the conflict in Lebanon in 
the summer of 2006.  M.A. wrote subsequent to another report, issued by the UN 
Environment Programme, which found no evidence that such weapons were used.   
 
Esther Enkin, Deputy Editor in Chief of CBC News, replied, saying that the program 
would be doing a follow-up interview with a representative of the UN Environment 
Programme.   
 
Review 
 
The Busby interview was a justifiable response to a report from a non-governmental 
organization such as the European Committee on Radiation Risk.  A journalist’s 
function is to air significant opinions on matters of public controversy.  It is not their 
function to prove or disprove what an interview subject says; in this case, not even a 
statement alleged as fact, but a hypothesis offered by Dr. Busby.  However, 
appropriate skepticism must be brought to bear on the subject, and the background of 
the source should be adequately presented.  In this case, insufficient information was 
shared with listeners to be able to judge the bona fides of the Committee.  The nature 
of the Committee was not adequately explained, either in the introduction or the body 
of the interview.  Nor was Dr. Busby’s position as an activist for the Green Party 
mentioned. The delay in following up this interview could also be seen as a lack of 
vigorous pursuit of appropriate balance.  However, the producers reacted 
appropriately when this failure was brought to their attention.  
 
 
 
R.A.  
The National 
R.A. complained about an item on the June 5, 2007, edition of The National, in which 
reporter Carolyn Dunn covered the opening of the so-called Creation Science 
Museum.  He said that “the entire tenor and tone of this report presented creationism 
as a serious scientific topic on the same level as evolution.  The narrator referred to 

 10 



the ‘science’ of creationism.”  He concluded that creationism “is not [science] and 
there is no scientific evidence whatever to support any such conclusion.  Creationism 
is a faith and nothing more.” 
 
Jonathan Whitten, Executive Producer of The National, responded that Ms. Dunn 
treated creationism appropriately as a theory or belief, although she did make what 
was intended to be an inflected reference to the ‘science’ of creationism.  The intent 
apparently being to signify that she was quoting proponents’ belief and not stating a 
fact. 
 
Review 
 
Given the on-going controversy surrounding the topic, it was appropriate to cover the 
opening of this museum.  In her report Ms. Dunn did not, to my eyes and ears, treat 
creationism as a “serious scientific topic on the same level as evolution.”  Her report 
treated the views of those she interviewed at the creation museum as “beliefs,” which 
is fair.  However, in an effort to bridge from one segment of the report to another, Ms. 
Dunn used a method that is highly problematic in broadcast news: verbal quotes 
around the word science.  There are occasions where that stylistic device works 
properly, but they are rarely found in relatively brief news reports.  The default 
position for a news reporter should be to attribute everything.  Ms. Dunn inadvertently 
left viewers with the impression that she was referring to creationism as “science.”  I 
would urge producers to be vigilant in demanding attribution rather than style, 
particularly in relatively brief news items. 
 
 
 
A.B., I.C., I.F. 
The Fifth Estate (The Denial Machine) 
 
A.B. and others felt that The Fifth Estate’s report, The Denial Machine, presented 
only one side of the “debate” over the effects of human activity on climate change; 
and that it was “designed to undermine (the) credibility of those scientists who dissent 
from the prevailing media view that humans and Western corporations are responsible 
for climate change.” 
 
David Studer, Executive Producer of The Fifth Estate, responded that the report was 
not a discussion of climate change itself, but an examination of the efforts to cast the 
issue as a real debate and about who is carrying out those efforts and how they are 
funded. 
 
 

 11 



Review 
 
The program was not about climate change, but about the effort to challenge the 
scientific consensus on the issue.  The Fifth Estate’s research showed that a number of 
the prominent challengers also worked on the smoking controversy.  The parties 
appeared to be treated equitably, given an opportunity to express their views and to 
discuss their support.  Other than the lack of information on an “environmental” group 
mentioned, overall I could find no violation of CBC’s Journalistic Standards and 
Practices. 
 
 
 
C.B. 
The National 
 
C.B. complained about a report on The National about Facebook postings by 
members of the Canadian Border Services Agency.  C.B. complained that he was 
named and pictured publicly and prominently for what he felt was a private activity. 
 
Jonathan Whitten, Executive Producer of The National, responded that the material 
was publicly available on Facebook for anyone logging in to see. He agreed to have 
the phrase, “inappropriate behaviour” edited away from a photo of the complainant.   
 
Review 
 
The report was unfair to C.B. in that it appeared to single him out for prominent 
mention and identification in what was, in fact, a more general report about a group.  I 
applauded The National’s quick action to lessen the inadvertent impact of the joining 
of a phrase and a photo.  I urged the program to determine if the item was still 
available and take appropriate steps to eliminate the unfair spotlighting. 
 
 
 
G.B. 
CBC News 
 
G.B. felt that a report by Peter Armstrong about a meeting between United States 
Secretary of State Condoleezza Rice and Israeli Prime Minister Ehud Olmert was, as 
claimed by HonestReporting.ca, an “error-plagued, one sided analysis.”  He also 
complained about a report by Nahlah Ayed about the efforts to save the Palm Islands 
Nature Reserve which was severely damaged during the war between Israel and 
Hezbollah.  He felt that it “made no attempt to contextualize the circumstances in 
which the oil spill occurred.” 

 12 



Cynthia Kinch, Director of CBC TV News Programming, replied, in relation to the 
Armstrong item, that saying both sides were committed to the “road map” was correct 
in context – that the senior elected official of the Palestinians, Mahmoud Abbas, had 
indeed committed to the road map.  She also said that balance can be achieved over a 
reasonable time, that in relatively brief items some knowledge of the situation can be 
assumed, and that balance is not a mathematical equation.  In relation to the Ayed 
item, Ms. Kinch said that the report was “clear about the reasons for the oil spill and 
the circumstances in which it occurred.” 
 
Review 
 
Both reports met the provisions of CBC’s Journalistic Standards and Practices.  It is 
illogical to believe that any single news item can carry the burden of providing a full 
recounting of background to any particular issue.  Stories on the Middle East, in 
particular, could conceivably summon up hundreds (if not thousands) of years of 
background.  I suspect that reasonable people can agree that a daily news item 
focusing on on-going events needs to supply enough context to make that item 
understandable to an average viewer.  One would have had to be in isolation to not 
accept Mr. Armstrong’s report as part of a continuum of coverage.  Ms. Ayed’s 
report, about environmental damage, did not require full background on the genesis of 
the war.  It had to be accurate in its details on the damage and cleanup, which, as far 
as I could tell, it was. 
 
 
 
N.B.  
The National 
N.B. complained about a report concerning the previous criminal conviction of a Mr. 
Cheema in Winnipeg.  His wife had died under mysterious circumstances in the 
Vancouver area.  N.B. said, in part, “…the reporter covering the case apparently 
‘unearthed’ court records in Winnipeg from 12 years ago…This is known in the legal 
profession as ‘similar fact evidence.’  I would venture to say in totality it would not be 
admissible evidence against the husband if he were charged as the probative value is 
far outweighed by the prejudice it creates.  It is probably known to the police who 
must now be cursing the stupidity of the reporter…” 
 
The CBC’s Deputy Editor in Chief, Esther Enkin, replied, “In fact, Mr. Cheema has 
not been charged with any offence in this regard.  As I am advised on the law, there 
can be no prejudice to a proceeding, in the absence of a proceeding.  It is our role to 
inform Canadians about information that is of interest to them…” 
 
 

 13 



Review 
 
The item was prompted by the investigation into the death of Shemina Hirji in British 
Columbia in early July, 2007.  Ms. Hirji was killed during what her husband 
described as a home invasion.  At the time of the story, the police had arrested Mr. 
Cheema, but then released him.  Several journalistic outlets unearthed the information 
that Mr. Cheema had been convicted in Winnipeg twelve years before for trying to 
abduct his fiancée and threatening to kill her family.  The job of any journalist is to 
bring forward relevant information on topics of public interest within the constraints 
of the law.  In this case, no such restrictions were operative: Mr. Cheema at that point 
was not even in custody.  The publication of this truthful information on a matter of 
great interest to the public, particularly the public in British Columbia, was not a 
violation of CBC’s Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
T.B. 
CBCNews.ca 
 
T.B. complained about an article concerning a speech delivered by Lieutenant 
General (Ret) Ricardo Sanchez to military reporters and editors in Washington.  The 
article covered Gen. Sanchez’s criticism of the State Department and the National 
Security Council, and implied criticism of President Bush’s strategy in Iraq, but no 
mention was made of his attack on the media. 
 
Mary Sheppard, Executive Producer of CBCNews.ca, responded that General 
Sanchez’s “words may be strong, but his criticism of the media is not particularly 
new,” and that “what was newsworthy was what he said in the bulk of his speech…” 
i.e., his harsh criticism of what he called “incompetent strategic leadership.” 
 
Review 
 
While I did not find that there was a political “bias” involved, it struck me that 
journalistic media in general have an aversion to covering criticism of their own work.  
However, as someone who has done two different programs of media “criticism” over 
the years, I have generally found the CBC, in particular, more than willing to discuss 
criticism.  It appeared that the lack of a sentence or paragraph encapsulating Gen. 
Sanchez’s views on the media that he evidently blamed for his shortened career was 
more the result of taking the line of least resistance.  The item in question would have 
better met the obligation to provide context if it had included reference to the 
substantial and forceful, if not specific, criticism of the media. 
 
 

 14 



W. B.  
The National 
 
W.B. complained about a report on The National on January 17, 2007, by Guy 
Gendron, which was based on his reporting for a documentary that was to be run on 
Radio-Canada’s Zone Libre.  The introduction to the item stated: “But just as Ottawa 
vows real action on climate change, there are new questions about one of Canada’s 
worst polluters, the Alberta oil sands.  Our colleagues at Radio-Canada’s Zone Libre 
have uncovered plans for a dramatic expansion, in part to satisfy an American 
objective.”  W.B.’s complaint centered on the use of the term ‘uncovered’ since, 
according to him and others who complained, the information was publicly available 
and the meeting from which the plans came was not secret. 
 
Review 
 
A cursory trolling of internet resources showed that the minutes of the meeting of US 
and Canadian oil executives, indicating the plans for expansion of oil sands output, 
were readily available.  The structure of the item was also somewhat confusing, since 
it appeared to link the meeting with the swearing-in of the new Prime Minister.  Of 
course, the meeting had been set up under the previous government and did not have 
an apparent connection to the new government, aside from possible alignments of 
policy.  The item could serve as object lesson #1 in the perils of excerpting a long and 
complex story.  I viewed the English language version of Mr. Gendron’s 
documentary.  It was a careful, nuanced review of developments over the year 
between January 2006 and January 2007.  None of the confusion evident in the short 
item was present in the documentary.  The framing devices used for this story failed 
to meet the test of “accuracy” in the CBC’s Journalistic Standards and Practices.  The 
information itself was not widely known and deserved to be surfaced and discussed.  
One would have hoped that the care and precision evident in the documentary could 
have been applied to the shorter item. 
 
 
 
J.C. 
CBCNews.ca 
 
J.C. complained about a story on CBC.ca concerning the Canadian Navy’s decision to 
pull three ships out of planned NATO exercises due to a lack of funding.  She found 
fault with a quote from Steve Staples, who was referred to as a “defense analyst” and 
as associated with the “Ottawa-based Rideau Institute.”  He suggested that the navy 
“may be playing politics to get more money in the next budget.”  J.C. said that Mr. 
Staples was involved with the “‘peace and justice’ movement in Canada, which is not 

 15 



to be considered an objective or particularly fair source of information on defense 
subjects.” 
 
Mary Sheppard, Executive Producer of CBCNews.ca, responded that the story 
reported the Navy’s position and other views; and that Mr. Staples was identified as a 
defense analyst because it was the term used to describe his position within the 
Rideau Institute.  She said he was “an acknowledged expert in the area.” 
 
Review 
 
Ms. Sheppard’s observation that the story accurately reflected some of the differing 
views on this story appeared to be correct.  However, how we present those views 
often raises issues of fairness.  It is not sufficient to identify someone as a 
representative of a particular group with an official sounding name if a bit of further 
identification would help readers/listeners/viewers assess the information presented.  
CBC.ca identifies the Rideau Institute as “Ottawa-based.”  In other stories it has been 
called a “think-tank.”  In fact, on its own website it calls itself a “public policy 
research and advocacy group.”  One could easily conclude that it advocates specific 
positions rather than merely analyzing material.  I would urge programmers to be 
vigilant in avoiding easy labeling (“think-tank,” “research institute”) and find 
appropriate ways within time and space limitations to communicate useful context. 
 
 
 
V.C. 
TV News 
 
V.C. complained about the decision by National Television News not to run the 
controversial cartoons depicting the Prophet Mohamed which were published in a 
Danish newspaper. 
 
Then-Editor in Chief Tony Burman replied: “You called it an issue of free speech, but 
free speech is not an absolute right.  It must be exercised with responsibility….” 
 
Review 
 
Freedom of speech applies to those making controversial statements, as well as to 
those who choose whether or not to report them.  The National and other CBC News 
programs reported fully on the controversy and provided descriptions of the material 
at issue.  Mr. Burman obviously felt that running the cartoons themselves would be 
irresponsible.  I did not have to agree with Mr. Burman’s decision to find that it was 
made within the bounds of CBC’s Journalistic Standards and Practices.  If the absence 
of a visual item seriously distorted our understanding of the events, it would have 

 16 



been a violation.  However, my review found that Canadians watching the CBC 
would have had adequate information to help them understand the events. 
 
 
 
Lale Eskicioglu, Council of Turkish Canadians; and E.B. and K.O. 
As It Happens 
 
Lale Eskicioglu, Executive Director of the Council of Turkish Canadians, as well as 
E.B. and K.O., complained that interviews on As It Happens in the fall and winter of 
2007 did not give sufficient attention to Turkey’s official claim that the events of 
1915 did not constitute a genocide but were legitimate military responses to 
revolution and banditry.   
 
Review 
 
The concept of balance is not mathematical.  For a program like As It Happens, issues 
must be treated fairly, but the context of the item must be taken into consideration.  In 
these cases, previous programs had elucidated the Turkish government’s position and 
in these items mention was made of the Turkish government’s disagreement with the 
consensus, but the focus of the items was on contemporary events, not on the 
historicity of the events of 1915.  While I would encourage continued probing of this 
issue on a wider scale, I could find no violation of CBC’s Journalistic Standards and 
Practices in the treatment of these items. 
 
 
 
Mike Fegelman, HonestReporting Canada; and J.C. 
CBC News: Around the World 
 
Mike Fegelman, Executive Director of HonestReporting Canada, as well as J.C., 
complained about a report by Jacky Rowland on CBC News: Around the World on 
October 2, 2007.  The report described the reaction of Palestinians to riots in Israeli 
jails.  Ms. Rowland, a reporter for the English language service of Al Jazeera, spoke 
these words while standing in a street in Ramallah: “News of the prison riots has 
provoked outrage across the Occupied Territories.  There are more than 10,000 
Palestinian prisoners in Israeli jails and they are widely respected as fighters against 
the occupation.”  Mr. Fegelman felt that it should have been mentioned that a number 
of the prisoners “have blood on their hands” i.e., had engaged in criminal acts of 
terrorism and murder. 
 

 17 



Esther Enkin, Acting Editor in Chief of CBC News at the time, responded that Ms. 
Rowland was not giving her own view, let alone CBC’s, but referencing the opinions 
she heard in the street.  
 
Review 
 
Ms. Rowland appeared to have reported accurately on the belief of those in the 
“street” that many if not most of those in Israeli jails were “respected fighters against 
the occupation.”  Since on-going coverage had characterized the status and “resumés” 
of many of those imprisoned, no violation of the “balance” provisions of CBC’s 
Journalistic Standards and Practices was evident. 
 
 
 
Mike Fegelman, HonestReporting Canada 
CBCNews.ca 
 
Mike Fegelman, Executive Director of HonestReporting Canada, complained about a 
column on CBC.ca written by Jeremy Kinsman in which he used the word 
“settlements” referring to towns and villages in the north of Israel.  He felt that the use 
of that word in the context was erroneous and implied that Israel had a tenuous claim 
on the territory. 
 
Mary Sheppard, Executive Producer of CBCNews.ca, replied that most readers would 
not take the word as meaning anything other than “community.” 
 
Review 
 
It seemed obvious that both Mr. Kinsman and Ms. Sheppard had the best of intentions 
in how the word was used.  That being said, I had to agree that the use of the word 
“settlement” in any story about Israel immediately summons up in the minds of the 
most well-informed readers questions of controversy.  While it is possible to use that 
word in almost any other context and summon up the notion of outlying communities, 
within Israel the word carries too heavy a freight to use it loosely.  I agreed that it ran 
the clear and present risk of being misinterpreted. 
 
 
 
C.G. 
The National 
 
C.G. complained about a report on The National by Ron Charles concerning the 
further cut to the GST announced in the Finance Minister’s economic statement of 

 18 



October 30, 2007.  He wrote: “On the program they stated that such a cut would 
disproportionately benefit the rich.  This is completely false.  The GST as all sales 
taxes is a regressive tax – meaning that it disproportionately taxes the poor.  The poor 
are forced to spend a higher portion of their income on items that are immediately 
consumable which means they have a higher proportion of their income taxed by the 
GST…How could The National make such a blatant error.” 
 
Jonathan Whitten, Executive Producer of The National, replied that Mr. Charles was 
“not talking about proportionality, but the size of the break.”  He also said that Mr. 
Charles was reporting “the view of leading economists to whom he had spoken…” 
 
Review 
 
The National went to some lengths to provide comprehensible coverage of complex 
issues and largely succeeded.  However, in certain aspects of the Ron Charles report 
the reliance on simplistic and potentially misleading comparisons did not help our 
understanding of the fundamental issues at play. While the package was in the best 
tradition of full and explanatory journalism, the GST item did not provide sufficient 
context to rise to the standards of the rest of the material. 
 
 
 
E.G. 
CBCNews.ca 
 
E.G. complained about the inclusion of the deaths of Armenians near the end of the 
First World War under the title “The World’s Genocides” on CBC.ca.  He provided 
material designed to show that, while Armenians were, indeed, killed, the deaths were 
the result of defensive action by the Ottoman government. 
 
Review 
 
This feature of CBC.ca was obviously not intended to be a lengthy historical 
discussion of the various events, but a touchstone designed to stimulate readers to find 
further information.  Overall, the brief item met the tests of CBC’s Journalistic 
Standards and Practices.  The bulk of scholarship in the field would place the events 
within the definition of genocide.  The item noted, quite properly, that the Turkish 
government disputes these assertions.   
 
 
 
B.H. 
The World At Six 

 19 



B.H. complained about a report by Margaret Evans on June 5, 2007, about the 40th 
anniversary of the Six Day War.  He was particularly concerned about the 
introduction to the item, which stated that Israel “lashed out” at the Arab countries 
and “seized” their territory. 
 
Review 
 
Since it was clear that it was Israel’s intention to move swiftly and suddenly and to 
strike violently – an intention realized with great success – I could not see that the 
description was in any way inaccurate, or unfair.  To my mind, it did not summon up 
the image of an unprovoked action, but a response that might not have been 
anticipated by opponents.  I had to agree with the CBC’s Esther Enkin that since the 
piece was not about the causes or strategies of the war, but about its effect on the lives 
of two men, no further characterization was required.  The language used in the 
introduction to the report, although brief, was appropriate to the story being told and 
did not violate CBC’s Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
Lorne Hepworth, President, CropLife Canada 
The National 
 
Lorne Hepworth complained about a report on The National about Genetically 
Modified (GM) crops.  He felt that it “did not deal in a fair and balanced or equitable 
way with all significant points of view.  The industry’s point of view was not 
included, nor was that of the farmers who have a ten-year history of growing GM 
crops.” 
 
Jonathan Whitten, Executive Producer of The National, replied that the item “was not 
a debate about genetically modified foods.  That was a topical and controversial issue 
ten years ago, not now.”  He went on to say that the presence of a plant scientist at 
Guelph University provided a ‘balanced’ scientific viewpoint since the professor said 
he was not “anti-GM.” 
 
Review 
 
The report conveyed the views and warnings of those who have sincere concerns 
about the propagation of GM crops, both those already in production and those 
coming.  However, the complete absence of the views of biotechnology developers 
and/or farmers left the item short of the principles of accuracy and fairness expressed 
in CBC’s Journalistic Standards and Practices.  There appeared to be a lack of 
discipline not only in the language used, but also in the selection of voices heard.  I 
strongly urged The National to return to this issue – one of great importance to all 

 20 



Canadians – at its earliest opportunity.  It appeared to this “civilian” that the debate 
was still on and viewers should be able to hear from all sides in it.   
 
 
 
S.H. 
The National 
 
S.H. complained about a documentary on The National on March 6, 2007, “Who 
Speaks for Muslims?”  He felt that the documentary appeared to “spin” the divisions 
in the Muslim community in order to “discredit Imams, Mosques and Muslims in 
general.”   
 
Jonathan Whitten, Executive Producer of The National, responded: “It is no surprise 
that there are those on both sides of the issue who have a strong commitment to a 
particular point of view, and viewers heard some of those views in the documentary, 
but including them and presenting the issue in a fair and even-handed fashion is not 
disrespectful.” 
 
Review 
 
The documentary did not set out to be a theological explication of Islamic views.  Its 
more narrow focus was on the concerns of some individuals who felt that they had 
been targeted for their views by more conservative Muslims.  In an effort to provide 
various sides of the discussion, the producers approached Imams and other leaders of 
the community, many of whom, unfortunately, declined to participate.  Their 
perspectives would have enriched the piece.  But their refusal to participate could not 
be used to decry the efforts of the reporter and producer to continue with the item.  
The documentary met the tests of fairness, accuracy and balance within its context 
and did not violate CBC’s Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
William P. Hogan, Mayor, Town of Placentia, Newfoundland 
Here and Now 
 
William P. Hogan complained that during a panel broadcast on November 30, 2006, 
“…your reporter, David Corcoran, all gushy and giggly and busting with joy claimed 
that INCO had bribed the Town/people of Placentia by donating monies for a new 
school.  This in turn says that we, the town, the people of Placentia were bribed or 
could be bribed…” 
 

 21 



Diane Humber, Regional Director for Newfoundland and Labrador, replied: “In 
political panels, as you know, there is a greater latitude in terms of how people 
express themselves; panels are meant to provide analysis, interpretation, differing 
points of view.  They encourage public comment and debate.”  She added that “the 
advisability of having news reporters participating in panels is an ongoing debate in 
the journalism profession.” 
 
Review 
 
Mr. Corcoran’s demeanour when he spoke of the INCO payment could not reasonably 
be characterized as “gushy and giggly and busting with joy.”  He did not say that 
INCO paid a bribe.  He said that some members of the business community in 
Newfoundland were of the opinion that the company had, in effect, paid a “bribe” to 
buy peace with the provincial government.  My understanding was that INCO was 
compensating the Town of Placentia for the company’s decision to locate a new plant 
elsewhere.  A reasonable viewer would not have concluded that Mr. Corcoran, or his 
sources, were implying any illegal (or even immoral) actions.  The word was clearly 
used metaphorically rather than literally.  That being said, it was a useful example of 
the care with which language should be used in less formal journalistic settings.  It 
probably would have been wiser to use a less loaded word. 
 
 
 
B.K.  
As It Happens 
 
B.K. originally wrote to Lynda Shorten, Executive Producer of As It Happens.  He 
complained about the introduction to an interview on September 19, 2007, with Isaac 
Herzog, a member of Israel’s Security Cabinet.  The introduction stated: “Today in 
Jerusalem, Israel’s Security cabinet passed a resolution that declared the Gaza Strip an 
‘enemy zone.’  This allows Israel to cut off fuel, water and electricity under 
international law.”  B.K. wanted to know which international law was being referred 
to.  After further correspondence, Ms. Shorten suggested he go to the CBC 
Ombudsman.  B.K. suggested that the program broadcast a correction and a balancing 
interview.  In another note to this office, B.K. said that he was satisfied with the 
program’s interviews, several weeks later, that balanced Isaac Herzog’s position, but 
he was still concerned about the September 19 introduction. 
 
Review 
 
It struck me that the program could have said, in a sentence, something to the effect 
that “previously we reported that Israel’s actions were allowed under international 
law.  We should have said that Israel claims its actions are allowed…”  However, the 

 22 



program chose to go further and deeper into the question in an interview with Sari 
Bashi, who represents an Israeli human rights group.  By coincidence, the European 
Union had passed a resolution concerning some of these issues the day before.  The 
program interviewed a representative of the EU parliament.  All-in-all, the items gave 
a much fuller and deeper understanding of the issues involved than would a simple 
correction.  It appeared to me that the program’s efforts to revisit the question and 
give it a fuller and deeper treatment was in the best spirit of good journalism. 
 
 
 
R.K. 
The Current 
 
R.K. took The Current’s host, Anna Maria Tremonti, to task for what he felt was an 
inappropriate reference to former United States Secretary of Defense Donald 
Rumsfeld.   
 
Executive Producer Pam Bertrand replied that, “You appeared to take Mr. Rumsfeld’s 
commonly used nickname as disrespectful, when it is not…” 
 
Review 
 
The notion that “Rummy” as applied to Donald Rumsfeld is a derogatory nickname 
was clearly not supported by even a brief review of the question.  As far as I could 
tell, Mr. Rumsfeld has been called that by his friend and employer, George W. Bush, 
by political operatives on the right as well as the left, and is routinely referred to that 
way by publications and outlets across the political spectrum.  R.K. seemed to assume 
that it carried some notion of alcoholism, but no one with a passing knowledge of 
U.S. political discourse would agree that “Rummy” carried that connotation in the 
case of the former Secretary of Defense.  Ms. Tremonti’s reference was clearly 
appropriate in the circumstances and certainly not a violation of CBC’s Journalistic 
Standards and Practices. 
 
 
 
S.K. 
As It Happens and CBC News at Six (Toronto) 
 
S.K. disputed a “For the Record” segment on As It Happens and a report on CBC 
News at Six which stated that Herb Carnegie was kept out of the NHL because of his 
race.  He said that statistics showed that any number of players would have been 
ahead of him to enter the six-team NHL.   
 

 23 



Leslie Peck, former Executive Producer of As It Happens, replied that many other 
players and observers over the years held the opinion that Mr. Carnegie was prevented 
from playing in the NHL because of his race.  Sophia Hadzipetros, Managing Editor 
of CBC News, Toronto, also responded that many references supported that view.   
 
Review 
 
CBC journalism should strive for accuracy when reporting, even reporting events of 
the distant past.  Where there is doubt, or controversy, it should be noted.  Where 
there is credible eye-witness and statistical evidence, that too should be given due 
note.  S.K.’s statistics from the latter years of Mr. Carnegie’s career were noteworthy.  
However, the statistics available from earlier in his career would seem to indicate real 
talent.  It may be correct that Herb Carnegie was not an NHL-calibre player in the late 
40s or early 50s, but there seemed to be sufficient testimony to allow the conclusion 
that, earlier in his career, something other than pure hockey judgment kept him from 
playing at the highest level. 
 
 
A.L.  
Radio News 
 
A.L. felt that Middle East correspondent Margaret Evans was telling “very biased” 
stories about the Palestinians—human interest stories without similar coverage of 
Israeli problems.   
 
Review 
 
I listened to twelve months of coverage by Margaret Evans on The World at Six, 
which included the parliamentary elections in Israel and the war in Lebanon.  One of 
the hallmarks of Ms. Evans’ reporting is the inclusion of voices beyond the official.  
She appears to make extra effort to reflect views of “ordinary” people as well as those 
speaking officially for various groups and governments.  In a time as intense and 
emotional as the conflict in Lebanon, some may view any interview with a citizen of 
the “other” side as a tacit endorsement of that position, or as somehow giving aid and 
comfort to an enemy.  I often hear suggestions that an equal number of interviews 
must be done with those on the “other” side, whatever the relative impacts of the 
conflict – a notion which appears to me to defy editorial logic.  My survey of Ms. 
Evans’ daily work indicated an intelligent and fair reportage in an area where 
“fairness” can be interpreted as hostility to one point of view or another. 
 
 
 
 

 24 



G.L. and A.S. 
CBC News: Around the World 
 
G.L. and A.S. complained, separately, about an item by Margaret Evans concerning a 
meeting between U.S., Israeli and Palestinian leaders.  They felt that Ms. Evans’ use 
of a framing device – the difficulty of Palestinians in crossing the Hawara checkpoint 
– was evidence of an anti-Israel, if not anti-Semitic, bias.   
 
Then-Editor in Chief of CBC News, Tony Burman, responded that the focus of the 
report was the meeting itself, that in the sweep of CBC coverage no one would be in 
doubt as to the reason for checkpoints and that the item highlighted the fact that 
progress would be difficult because of the inability of the Palestinians to control 
violence among and between their own people. 
 
Review 
 
Ms. Evans prefaced the substance of her report with footage and reportage at one of 
the most contentious “checkpoints” in the region.  To this viewer, this was clearly an 
attempt to illustrate at least part of the story in human terms – how these meetings 
could affect real people in real situations.  I noted that none of the people interviewed 
at the checkpoint “blamed” Israel, but simply recounted their difficulties.  Ms. Evans’ 
report was factually correct and was not unfair in its use of the Hawara checkpoint as 
a framing device illustrating the effects of the failure of diplomacy. 
 
 
 
L.L. 
Information Morning, Saint John 
 
L.L. felt that CBC Radio One in Saint John had a “clear and unmistakable pro-nuclear 
bias.” 
 
Janet Irwin, then-Program Manager for CBC Radio in Saint John, replied that the 
principle argument over the past three years had been whether the province should 
refurbish Point Lepreau or close it down.  “We believe that the anti-nuclear view is an 
integral part of that debate, but only one part.” 
 
Review 
 
The station appeared to have followed what might fairly be judged the “news 
agenda,” driven by announcements of various groups, and the statements of various 
politicians.  There is another side to coverage that is also important: a more 
considered reflection on some of the more complicated aspects of such an important 

 25 



project.  While my review did not support the notion of a “clear and unmistakable 
pro-nuclear bias,” it struck me that leaving oneself captive of the daily news agenda 
does not provide ample opportunity to outline the context that is vital to a rational 
discussion.  I did agree with L.L. that, based on my reading of the coverage, CBC 
New Brunswick could make a greater effort to go beyond the news agenda to 
significant contextual reporting. 
 
 
 
R.L. 
Radio and TV News 
 
R.L. was concerned that science was being shortchanged in the debate over the 
herbicide spraying in New Brunswick forty years ago.  He raised the issue with CBC 
journalists, but stories continued to emphasize the discussion over whether and how to 
compensate presumed victims. 
 
Review 
 
The federal government’s own studies backed up R.L.’s premise that there was little 
evidence of the kind of harmful effects that have been alleged.  The fact that the 
government was proceeding with some kind of compensation plan illustrated the 
political complexity of the question – although the science may be more clear-cut.  
The point in the end is that it is a requirement of CBC’s Journalistic Standards and 
Practices to give voice to various concerns – including those who thought they were 
harmed.  But it is also a requirement to examine the underlying truth of whatever 
allegations are being made.  The instinctive desire on the part of many journalists to 
“comfort the afflicted” should not blind us to the necessity of probing to see whether 
there is, indeed, an affliction.  R.L. felt that the CBC was responsible for the sums 
spent by governments on this issue.  While I could sympathize with his frustration at 
not being heard by CBC journalists, it has been my experience that governments are 
rarely moved solely by the CBC to do or not do anything.  That being said, journalists 
should contemplate the potential effects of reporting.  This case well illustrated the 
necessity for journalists to be open to contrary, even counter-intuitive views on 
subjects of controversy. 
 
 
 
S.L. 
The National 
 
S.L. complained about a report on The National of April 24, 2007, which dealt with 
the screening of the film, “The Great Global Warming Swindle.”  That film was 

 26 



produced in response to the film, “An Inconvenient Truth,” produced and hosted by 
former U.S. Vice-President Al Gore.  S.L. took issue with a reference to its being Al 
Gore’s “take” on the issue of global warming, and said that in reality it was the “take” 
of the IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change).  He also took issue with 
what he perceived as the failure to note that Dr. Timothy Ball had not published peer-
reviewed research for a considerable period of time.  He also said Dr. Ball’s degree 
was in philosophy, not climate science. 
 
Jonathan Whitten, Executive Producer of The National, replied that the term “take” 
appeared to fit Mr. Gore’s work on the film.  He also noted that Dr. Ball does have an 
academic background in climate science.  It appeared that his PhD was in geography 
with an emphasis on aspects of climate. 
 
Review 
 
The item was about the appearance of a film designed to rebut the claims in Al Gore’s 
film, “An Inconvenient Truth.”  It was not an examination of the science of global 
warming.  As far as I could tell, the CBC, in its various programs, has treated the 
IPCC report as the consensus view of the accepted science.  However, it does not 
exclude appropriate mention of other views on the issue.  Dr. Ball was referred to as a 
“retired climatologist,” signaling that he was not doing active science.  The absence of 
a detailed description of Dr. Ball’s credentials (or the currency of them) did not 
appear to be a violation of policy, any more than did the absence of mention that Mr. 
Gore’s academic background is in government, not science.  In the context of this 
story (as opposed to a detailed examination of the global warming issue) neither 
appeared particularly relevant. 
 
 
 
V.L. 
The Current 
 
V.L. complained about items about minimum wages and executive pay levels on The 
Current on January 29, 2007.  He prefaced his complaint with the implicit observation 
that views on these subjects fall into “left-right” divisions, with, in his view, the CBC 
falling on the “left” side of the equation.   
 
Pam Bertrand, Executive Producer of The Current, responded that in the minimum 
wage segment, Douglas Peters was expressing the view that the minimum wage was, 
at base, an income redistribution policy and that as the economy grows so should the 
minimum wage.  She said that Anna Maria Tremonti’s questioning was designed to 
raise contrary notions and that there had been an admittedly brief segment from Judith 
Andrews of the Canadian Federation of Independent Business making points opposite 

 27 



to Mr. Peters.  On the executive compensation segment, the interview was designed to 
explore the views of Sam Pizzigati, author and associate fellow at the Institute for 
Policy Studies in Washington.  Ms. Bertrand said, in effect, that the interview was to 
explore Mr. Pizzigati’s ideas and not necessarily to debate them – that it was a subject 
to which they might return in time. 
 
Review 
 
It is neither required nor desirable that every opinion be immediately “balanced” with 
a contrary opinion on any given subject.  Consideration must be given to the weight of 
opinions expressed and the continuity of programming over an extended period of 
time.  When opinions are expressed, it is important to know, to a reasonable degree, 
the background and bonafides of guests and organizations they may represent.  For 
example, although I feel strongly that the issue of executive compensation does not fit 
on a neat “left-right” axis, it would have been useful for the listener to know that Mr. 
Pizzigati had been a labour journalist of long standing and that the Institute for Policy 
Studies is generally accepted as being on the “liberal” end of the spectrum.  The fact 
that, on this question, those views may align with significant conservative views is, to 
me, of some significance.  There is a broader question to which I do not have a ready 
answer: when and how should various think-tanks, foundations and the like be 
identified?  The easy “right wing,” “left-wing” formula strikes me as overly simplistic 
and possibly misleading, but I will have to spend more time and research on that 
question. 
 
 
 
W.L. 
TV News 
 
W.L. complained about what she saw as unbalanced coverage of the Russian 
government.  While her initial complaint seemed to center on a documentary by CBC 
correspondent Don Murray concerning the death of Alexander Litvinenko, in a 
subsequent note she said that it was wider: that CBC consistently avoided those 
speaking on behalf of the Russian government and its then President Vladimir Putin. 
 
Programmers responded that Russia’s point of view and Mr. Putin’s point of view 
were clearly stated in the documentary, although the item concentrated on Mr. 
Litvinenko’s death and the reaction of his family and friends to it. 
 
Review 
 
In addition to the documentary, I surveyed thirty television reports about issues 
concerning Russia that appeared from January through September 2007.  I noted that 

 28 



in those that clearly called for a statement of Russia’s position on an issue, 
appropriate time was given, either in straight “voice” or in translation/paraphrase to 
Russian government spokespeople.  I noted further that when no actual spokesperson 
appeared, the position of the government was offered in “voice-over” reporting.  I 
could find no violation of CBC’s Journalistic Standards and Practices, either in Don 
Murray’s documentary, or in more general reportage. 
 
 
 
Ali Mallah, Vice President, Ontario Region, Canadian Arab Federation 
The National and CBC.ca (Your View) 
 
Ali Mallah felt that comments posted in the “Your View” section of CBC.ca 
following the assassination of Benazir Bhutto “border the line of hate, racism and 
islamophobia.”  And he had concerns about Rex Murphy’s segment on The National 
on January 3, 2008, about human rights commissions.  He felt that Rex Murphy did 
not “present all the facts” concerning Mark Steyn’s article in Maclean’s.   
 
The then-acting Editor in Chief, Esther Enkin, responded that “our editors review all 
submissions to ensure that they do not contain comments that contravene Canadian 
law, that they are not abusive or contain coarse language, and that their comments 
directly pertain to the topic at hand.”  She also quoted the Executive Producer of The 
National, Jonathan Whitten, who said that Mr. Murphy is a well-known contributor 
whose opinions are his own and not those of The National.  He also said that all that 
Mr. Murphy said about the Maclean’s article “was that the complainants read it as 
‘flagrantly islamophobic.’  His point was the larger one about what he sees as the use 
of human rights commissions to impede free speech.” 
 
Review 
 
Mr. Murphy’s commentary was not about Mark Steyn’s article, but about the 
appropriateness of a work of journalism and opinion being judged by a human rights 
tribunal.  People were free, even encouraged, to disagree with Mr. Murphy’s views 
and hundreds did, including Mr. Mallah.  The submissions on both the Murphy forum 
and the “Your View” comments relating to the Benazir Bhutto story were often 
barbed, sometimes silly, occasionally insightful but generally a fair sampling of a 
wide range of views.  Journalism by its nature, including viewer-generated comment, 
may offend some people.  If it offended no one, it would be doing a poor job of 
exploring the universe of opinion.  With proper monitoring in place, forums should 
have the widest latitude for free-wheeling debate.  I found that the complaints were 
not justified. 
 
 

 29 



G.M. 
The National 
 
G.M. complained about what he felt was the “lack of balanced viewpoints” on The 
National, specifically the “At Issue” panel. 
 
Jonathan Whitten, Executive Producer of The National, replied that the program 
sought out a range of perspectives on the “At Issue” panel, but the application of the 
notion of “left” and “right” was, perhaps, not the clearest guiding principle that could 
be chosen.   
 
Review 
 
The panel appeared to be selected to reflect a knowledge of national and regional 
political strategy and tactics, as well as some intelligent reflection on the impact of the 
issues.  The basic three panelists are Andrew Coyne, a well known and articulate 
writer of a generally conservative persuasion, late of the National Post, currently with 
Maclean’s; I have noted that Mr. Coyne is not doctrinaire on all issues; Chantal 
Hébert, the highly regarded columnist for the Toronto Star, more a journalist than 
commentator, although her employers are generally considered liberal; and Allan 
Gregg, somewhat more difficult to categorize – I first knew him as a polling expert 
for the Progressive Conservatives of Joe Clark, but I would submit that his personal 
views today are a bit harder to characterize.  From time to time other voices are added 
for particular regional or topic reasons.  The underlying theme of the segments is not 
the correctness of the topic at hand, but how politicians, national and regional, are 
dealing with it.  For that, the various panelists would seem to be well-placed to reflect 
on political decisions actually being made.  The “At Issue” panel is not a broad 
discussion of issues, but a more narrowly focused group of political observers.  It 
should be judged on what it is, not on what one might want it to be.  It is a useful and 
informative segment with insight into mainly national political affairs.  I could find no 
violation of CBC’s Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
R.M. 
The Current 
 
R.M. complained about Anna Maria Tremonti’s February 8, 2007, interview with 
Chris Hedges about his book, “American Fascists: The Christian Right and the War 
on America.”  He said that the author made numerous fallacious claims about 
Evangelical Christianity, but that no representative of Evangelical Christianity was 
interviewed and few critical questions were asked by Ms. Tremonti. 
 

 30 



Pam Bertrand, Executive Producer of The Current, did not share R.M.’s views.   
 
Review 
 
I noted that near the beginning of the interview, while being questioned by Ms. 
Tremonti, Mr. Hedges said that he was not talking about true Evangelicals or 
Fundamentalists, but a small group of what he termed radicals, an off-shoot of 
Evangelicalism which he called Christian dominionists.  With that as the framework 
of the discussion, it was difficult to conclude that Mr. Hedges was talking about the 
broad stream of Evangelicals.  The interview did not purport to be a broad exploration 
of Evangelical thought, but an exposition of Mr. Hedges’ views and conclusions as 
found in his book.  Not every interview on a particular subject can bear the onus of 
exploring all alternative views.  My research indicated that over a period of time 
before this interview various representatives of Evangelical Christianity had appeared 
on The Current.   
 
 
 
W.M. 
CBC News: Morning 
 
W.M. complained about an item on CBC News: Morning concerning lobbying by 
major motion picture studios, pressuring the Canadian government to enact new 
legislation to punish movie piracy.  He said that the brief item by Marivel Taruc in a 
business segment was “a particularly obnoxious piece of press-release journalism.”  
He said she “regurgitated the Warner Brothers line uncritically, no contrary view was 
presented or even referenced at any point.” 
 
Cynthia Kinch, Director of CBC TV News Programming at the time, responded that 
“over the course of the day or so the story was current we heard a range of views on 
the issue.” 
 
Review 
 
At the time of the original item, there was clear evidence of a contrary view – that 
Warner Brothers, other studios and the Motion Picture Association of America may 
have been overstating, indeed misstating, the actual evidence for Canada’s alleged 
leading role in movie piracy.  Other experts, lawyer Michael Geist in particular, had 
already questioned the premise of the studios’ claims.  This information was available 
at the time of the item and should have been referenced, even briefly, during the item 
in order to achieve the level of balance and fairness called for in CBC’s Journalistic 
Standards and Practices. 
 

 31 



 
 
P.N. 
The National 
 
P.N. complained about the language used by Adrienne Arsenault to describe the 
actions of members of a group called the Christian Peacemaker Teams (CPT) in a 
report on The National in December, 2005.  She said: “Escorting kids to and from 
school to ensure they aren’t attacked by radical Jewish settlers.  It’s happened before.”  
He also objected to what he said was her description of the teams “escorting” 
Palestinians through checkpoints.  He said that “Balance” required her to question the 
announced intentions of the CPTs and that Ms. Arsenault should have elaborated on 
the attacks on those going to and from school, “if such attacks ever happened before.” 
 
Jonathan Whitten, Executive Producer of The National, responded that the item was 
an attempt to offer some background on the group which had been in the news after a 
number of its members were grabbed by gunmen off a street in Baghdad.  He said Ms. 
Arsenault, in describing some of the group’s actions, merely stated that it “observed” 
the treatment of Palestinians at checkpoints, and, indeed, escorted children.  He 
pointed out that The National had carried stories before on the problems between 
Palestinians and settlers in Hebron. 
 
Review 
 
Any item on the Middle East could conceivably include “context” going back dozens 
of years (if not thousands of years).  The continuity of coverage must also be 
addressed.  If the program has attempted to provide continual coverage of such a 
major area, and reflected in that coverage views from various sides, a single item 
should not be required to bear the burden of providing that kind of context.  Then the 
focus should shift to whether the story, as told, was accurate as far as it went.  Ms. 
Arsenault accurately described the CPT’s self-assigned tasks.  My research on events 
in Hebron going back at least five years showed that organizations both within and 
outside Israel had reported some students had been attacked by apparent settlers.  The 
simple statement, “it’s happened before” would appear to be accurate.  The report did 
not violate CBC’s Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
H.P. 
As It Happens 
 
H.P. complained about the use of the word “renegade” on As It Happens on May 15, 
2007.  Host Carol Off used the word to describe certain leaders who appeared to be 

 32 



dissenting from the position of the Assembly of First Nations concerning the 
immediate prospect of direct action to pursue outstanding claims.  He referred to the 
word as a “white, racist, derogatory term.” 
 
Former Executive Producer Leslie Peck responded that “in the context of the 
interview, we used the term in its common usage, and as it is defined in several 
dictionaries, to mean ‘rebellious’ and as an antonym of ‘submissive’ or ‘passive.’” 
 
Review 
 
The allegation of racism against the host and program was not supportable.  Ms. Off 
was clearly referencing certain leaders who were dissenting from the main-line view 
of the Assembly of First Nations and threatening to take action on their own.  The 
ordinary and contemporary meaning of the word “renegade” does not carry “racist” 
connotations.  I could find no violation of CBC’s Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
T.P. 
The Hour 
 
T.P. complained about George Stroumboulopoulos’s interview with the so-called 
Adam Dreamhealer.  He felt that the man was a charlatan and that the host did not 
adequately question his guest about his claims.   
 
Jennifer Dettman, Executive Producer of The Hour, said that the subject was 
“unusual,” that he had published a number of best selling books and that Ronnie 
Hawkins claims that “Dreamhealer” cured his pancreatic cancer.  This supported the 
notion that he was a subject of public interest.  She went on to say that George 
Stroumboulopoulos did pose questions raising an opposing view. 
 
Review 
 
The Hour is a somewhat anomalous program.  It is produced by the Factual 
Entertainment department, not the News and Current Affairs department.  It contains 
both “hard” information segments and much lighter material.  That being said, 
journalistic interviews such as the one at issue would still be subject to the broad 
strictures of CBC’s Journalistic Standards and Practices.  The segment was not a 
“report” but an interview designed to expose the opinions and background of the 
guest.  I noted that the majority of questions Mr. Stroumboulopoulos asked raised a 
skeptical premise.  One could question the value of having such individuals on at all.  
This is trickier territory.  Over the course of a perhaps overlong career in journalism I 
have received quite a lot of mail decrying interviews with people holding unpopular 

 33 



or even wrong-headed views. My consistent answer has been that if those views, no 
matter how wrong-headed, are held by a significant number of people, it is better to 
get them out in the open where they can be judged on their merits.  Exploring popular 
phenomena, including people like Adam Dreamhealer, is not a violation of CBC’s 
Journalistic Standards and Practices, particularly when appropriate skeptical note is 
taken of countervailing opinion. 
 
 
 
Joseph Quesnel 
Documentaries, CBC Television 
 
Columnist Joseph Quesnel complained about what he saw as the lack of “conservative 
or pro-Bush administration” documentaries on CBC.  His complaint was prompted 
by, but not confined to, the airing of Michael Moore’s “Bowling for Columbine.”   
 
Executive Producer Catherine Olsen replied that “Bowling for Columbine” was just 
one of many documentaries aired on various CBC programs.  In addition, she pointed 
to what she called “one of the most favorable portraits of the U.S. President produced 
to date,” i.e., “Journeys with George.” 
 
Review 
 
The point of really high quality documentaries should not be to be “pro” or “anti” 
anything, but to explore a serious topic in depth and with passion.  While I did not 
find that there had been a violation of CBC’s Standards and Practices, I thought that 
Mr. Quesnel’s thoughtful observations should be shared with all our documentary 
programmers so they would be on the lookout for high-quality material no matter 
what the point of view.  (I did enquire whether the CBC would be airing the 
documentary, “Manufacturing Dissent,” that took a critical look at Mr. Moore’s work.  
It may appear at some future time, but the initial rights were already controlled by 
another broadcaster.)   
 
 
 
J.S. 
The National 
 
J.S. raised concerns about Peter Armstrong’s December, 2006, report about the sharp 
decline in the tourist trade in Bethlehem near the Christmas holiday.  He felt that the 
report overemphasized the barrier that had been erected by the Israelis and under- 
emphasized other aspects, such as the conflict between Hamas and Fatah and what he 
characterized as the persecution of Christians in the town.   

 34 



Jonathan Whitten, Executive Producer of The National, replied, in essence, that the 
wall was but one part of the story and that other elements, such as a more general 
“fear” of danger of possible tourists, were mentioned as well.   
 
Review 
 
J.S. felt that using 17 seconds of footage of various parts of the barrier was excessive.  
However, for those of us outside of the area it was useful to see the nature of the 
barrier.  Mr. Armstrong did note Israel’s not-unreasonable security concerns.  It 
would have been useful if Mr. Armstrong had expanded on the “fear” factors by 
referencing the Hamas/Fatah conflict.  However, I noted that Mr. Armstrong, within 
the two weeks before and after this report, did a number of items centering on the 
continuing struggle between Hamas and Fatah, which provided true context for the 
feature done in Bethlehem.  It was difficult for me to imagine that a significant 
number of viewers would see only the Bethlehem item and conclude that the barrier 
was the only irritant in play.  I did note that the “tour” of the barrier was somewhat 
distracting.  It is a basic tenet of television journalism that when one sets up a conflict 
between the eye and the ear, the eye wins.  I found myself watching the footage, but 
realized that I hadn’t heard everything that Mr. Armstrong said so I went back and 
listened again—a privilege that few viewers would have.  The report may have been 
deficient in some production values, and could have briefly expanded the reasons for 
the underlying fear among potential tourists.  But taken together with the sweep of 
reports at the time, the short feature did not violate CBC’s Journalistic Standards and 
Practices. 
 
 
 
L.S.  
Dispatches 
 
L.S. complained about a section of a full-hour presentation on Dispatches entitled 
“The Paradox of Democracy.”  He found several references in the section done by 
Margaret Evans to be problematic.  He said that aid to Gaza was not diminished in the 
period in question, citing a New York Times article.  He also objected to the use of a 
young Palestinian who had been shot during an Israeli incursion.  He wrote: “…my 
complaint was and remains that Ms. Evans gratuitously used an alleged incident 
involving Israeli forces when it has nothing to do with the story she is supposedly 
trying to tell.” 
 
Alan Guettel, Senior Producer of Dispatches, responded, saying that L.S. might have 
misunderstood the focus and intent of the report.  He cited extensive excerpts to 
demonstrate that there were three main places involved and differing viewpoints.  He 
went on to say that Israel was “scarcely mentioned in the report.”  He also argued that 

 35 



events in the Middle East are covered extensively on CBC Radio and that this 
program was specifically about the paradoxical difficulties which have arisen through 
the efforts of democratic countries involved in the Middle East. 
 
Review 
 
I noted that this was not a news report, but a seven minute forty-five second segment 
of an hour-long program.  The program and its segments made up a meditation on 
how actions by some countries, ostensibly in support of democracy, might not have 
the desired effect.  Ms. Evans highlighted three areas of the Middle East where things 
were not going well.  In the case that caught L.S.’s attention, she interviewed the 
mother of a 16 year old girl who had been seriously wounded during an Israeli 
incursion into Gaza.  Several paradoxes were evident – the mother was a Fatah 
supporter, while, presumably, Israel was conducting an operation against Hamas 
gunmen.  Also, implicitly, was the paradox of the only real democracy in the region 
taking what it feels is justified action to protect itself.  Those actions may be effective 
in the short-term, in disrupting the gunmen, but the longer-term impact on the 
democratic process in Gaza is obviously debatable.  After listening carefully to the 
Middle East segment of “Paradox of Democracy,” I found that Ms. Evans tried to stay 
focused on the paradoxes in question, without going into detail on any given situation.  
While I could sympathize with L.S.’s wish that Ms. Evans tell a different story, the 
one she told was compelling and met policy standards for this kind of report. 
 
 
 
B.T. 
TV News 
 
B.T. complained about the use of a military document labeled “Secret” in CBC News 
reports in January, 2007.  He wrote: “What responsibilities does our national CBC 
news service have in protecting our national foreign affairs policies and more 
specifically our military strategies?  What purpose would such information have other 
than to inform our enemies of our intentions?  This could be a very serious breach of 
our national security.” 
 
Cynthia Kinch, Director of TV News Programming, responded that the document was 
obtained through Freedom of Information, which implied that the Department of 
Defense was aware of its release. 
 
Review 
 
Journalists are supposed to be watch-dogs on the powerful; to help the public in 
holding officials accountable for what they do.  The government of the day − any 

 36 



government of the day in my memory − tries to keep many things confidential.  Quite 
often, journalists honour such requests, having done the balance test as to whether the 
public interest is being served, or harm done.  When it is in the public interest for 
information to come out in order to inform the public debate, journalists, CBC 
journalists in particular, would be derelict were they to routinely acquiesce to 
government fiat.  In this case, we had a document that was openly obtained through 
the normal Freedom of Information process.  The government, through the Defense 
Department, could have withheld anything it thought inimical to national security.  
They released the document, thereby obviating the notion of it still being “secret.”  It 
is difficult to believe that the military command would be so worried about a claim of 
censorship that it would release material that might endanger our troops.   
 
 
 
Reg Wright, Director of Marketing, Gander International Airport 
Here and Now 
 
Reg Wright complained about the tone of a report broadcast on Here and Now from 
St. John’s in November, 2007.  The report was about a government program which is, 
in effect, a subsidy in order to expand shipments of Newfoundland goods to Europe.  
His concerns centered on the use of certain phrases, particularly in the introduction.  
For example, the announcer said, in part: “The government’s investing hundreds of 
thousands of dollars in the venture.  But the taxpayers’ money isn’t going where you 
might think.  Tonight Here and Now’s Christina Marshall uncovers the details…”  
Mr. Wright felt the language might “lead viewers to believe that some information 
had been withheld, or the report was generated through extensive Fifth Estate-style 
investigative journalism.  At the press conference and in government’s own press 
release, it was quite transparent on its contribution to the project and how it would be 
used.” 
 
Diane Humber, CBC’s Regional Director for Newfoundland and Labrador, responded 
that tone and delivery “are very subjective things,” but that it was not the station’s 
intention to sensationalize the facts, “rather to tell the story in an engaging way.” 
 
Review 
 
It is an interesting question whether an item with no obvious factual errors could still 
be considered to be in violation of the CBC’s Journalistic Standards and Practices.  
The answer is, of course, yes.  A completely factual item, placed in the wrong context, 
or delivered in a certain tone, could indeed be misleading and, in effect, untruthful.  
This was not the first time I had encountered CBC journalists “uncovering” something 
which was, to all intents and purposes, on the public record.  Coupled with the strong 
use of such phrases as “taxpayers’ money isn’t going where you think,” it has the ring 

 37 



of a formula often used on local U.S. broadcast outlets: “uncovering” something 
someone is presumably trying to keep secret and which has a direct effect on “your” 
money, or life.  Unfortunately, such formulas usually have more to do with marketing 
than with journalism.  The reporter in this case seemed to have done a fine job of 
reporting interesting details on this government plan, and its possible downside.  It 
was the kind of reporting one should expect from a CBC journalist.  However, as far 
as I could determine, she did not “uncover” anything hidden, but asked good 
questions and received honest answers.  Mr. Wright had reasonable grounds for being 
concerned about the “framing” of this story since none of the details seemed to justify 
the “Eyewitness” news introduction.  The use of such devices on a regular basis tends 
to debase the “currency,” i.e., the CBC’s credibility as a fair and accurate journalistic 
organization. 
 
 
 
J.Y. 
World Report 
 
J.Y. had questions about appropriateness and how decisions are made, particularly in 
the case of reports commemorating the anniversary of 9/11.  He felt that the day’s 
broadcasts were “interesting, appropriate and respectful of the gravity of what had 
transpired then and since.  However, on the morning news there was an interview 
broadcast with a Palestinian from the West Bank, Ramallah, I believe.  The gist of 
that interview was that Israel had ‘hijacked’ 9/11.  I found that sound bite to be out of 
character with what constitutes news and felt it would have been appropriate for a 
discussion or opinion show…What made the news department think that, given the 
nature of 9/11, that that personal opinion was newsworthy?  Why didn’t the news 
department broadcast the opinions of the relatives of those killed on 9/11, or of 
someone from Israel, about what the day means to them?  How does the news 
department determine what should be broadcast to give the listening public ‘news’ as 
opposed to ‘opinion’?” 
 
Review 
 
World Report carried a number of features related to the anniversary – from New 
York and Washington, among other places, including Pakistan, and on one edition of 
the program, Ramallah.  The clip that J.Y. referenced was in a report from Mike 
Hornbrook concerning the effects of 9/11 on the Palestinian situation.  The reason for 
the report seemed obvious: The Palestinian question is often cited as a motivating 
factor by various groups around the world.  Mr. Hornbrook was trying to assess the 
situation five years after that major attack on the U.S., one of Israel’s staunchest 
supporters.  He found that the situation was not much improved for the Palestinians; 
in fact, it might be worse given the factional in-fighting.  The report concentrated on 

 38 



internal matters within the Palestinian territories, although one person did, indeed, 
express the view that Israel had hijacked 9/11 for its own purposes by, in his view, 
equating Palestinian militants with the 9/11 attackers.  The point of the piece was to 
give a sense of what had been happening in the five years intervening in what had 
been a “hotbed of Palestinian resistance.”  Reporting what some people’s views are 
does not imply endorsement of those views and, when heard in the stream of daily 
news coverage of all aspects of the Middle East, does not summon up the need to 
immediately broadcast a contrary view.  Judged against CBC’s Journalistic Standards 
and Practices, the piece was an appropriate story about people on whose behalf Al 
Qaeda said it was, at least in part, acting.   
 
 
 

 39 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

APPENDICES 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 40 



Appendix I 
 
 
 

2007-2008 
 

NUMBER OF COMMUNICATIONS RECEIVED 
 
 
 INFORMATION 

PROGRAMMING 
GENERAL 

PROGRAMS/ 
OTHER 

TOTAL REVIEWED REVIEW 
UNDER 

WAY/CARRIED 
OVER 

2007-08 1052 785 1837 51 20 

2006-07 1326 491 1817 37 17 

2005-06 1391 

(+ 43,466 Green 
Party petition) 

477 1868 40 9 

2004-05 1809 

(included 1077 re 
Green Party & 
debates) 

241 2050 69 1 

2003-04 1590 326 (+239 
Cherry) 

2155 75 5 

2002-03 1273 376 1649 73 6 

2001-02 582 442 1024 54 1 

2000-01 597 537 1134 45 3 

1999-00 702 362 1064 48 1 

1998-99 462 422 884 40 3 

1997-98 348 356 704 62 (incl. 24 re 
Cherry) 

4 

1996-97 216 227 443 110 (incl. 87 
re one doc) 

5 

1995-96 221 65 286 37 7 

 
 
 
 

 41 



Appendix II 
 
 
 

AVERAGE RESPONSE TIMES 
 

Programmers are asked to respond to complainants within 28 calendar days 
 
 

 RADIO TV CBC.CA AVERAGE 

2007-2008 23 25 12 20 

2006-2007 22 28 17 22 

2005-2006 28 22 19 23 

2004-2005 24 25 17 22 

2003-2004 21 12 12 15 
 

 
 
 

 42 



Appendix III  
 
 

MANDATE OF THE OFFICE OF THE OMBUDSMAN 
 
 
I. PRINCIPLES 
 

The CBC is fully committed to maintaining accuracy, integrity and fairness in 
its journalism. 
 
As a Canadian institution and a press undertaking, the CBC is committed to 
compliance with a number of principles.  Foremost among those is our 
commitment to scrupulously abide by the journalistic code of ethics formulated 
in our own handbook of journalistic standards and practices which stresses lack 
of bias in reporting.  We are committed to providing information that is factual, 
accurate and comprehensive.  Balanced viewpoints must be presented through 
on-the-air discussions.  As it is for other public and private journalistic 
undertakings, credibility in the eyes of the general population is our most 
valuable asset and must be protected. 
 
The Ombudsman is completely independent of CBC program staff and 
management, reporting directly to the President of CBC and, through the 
President, to the Corporation’s Board of Directors. 

 
 
II. MANDATE 
 

1. Audience complaints and comments   
 

a) The Ombudsman acts as an appeal authority for complainants who are dissatisfied 
with responses from CBC program staff or management. 

 
b) The Ombudsman generally intervenes only when a correspondent deems a 

response from a representative of the Corporation unsatisfactory and so informs the 
Office of the Ombudsman. However, the Ombudsman may also intervene when the 
Corporation fails to respond to a complaint within a reasonable time. 

 
c) The Ombudsman determines whether the journalistic process or the broadcast 

involved in the complaint did, in fact, violate the Corporation’s journalistic policies 
and standards.  The gathering of facts is a non judicial process and the Ombudsman 
does not examine the civil liability of the Corporation or its journalists.  The 

 43 



Ombudsman informs the complainant, and the staff and management concerned, of 
his/her finding. 
 

d) As necessary, the Ombudsman identifies major public concerns as gleaned 
from complaints received by his/her Office and advises CBC management and 
journalists accordingly.  The Ombudsman may undertake periodic studies on 
overall coverage of specific issues when he/she feels that the number of public 
complaints indicates that there may be a problem. 

  
e) On occasion, the Ombudsman may convey to a wider audience, either within the 

CBC or among the general public, particular cases of concern or consequence to 
others than the complainant alone. 

 
f) The Ombudsman establishes a central registry of complaints and comments 

regarding information programs, and alerts journalists and managers, on a 
regular basis, to issues that are causing public concern. 
 

g) The Ombudsman prepares and presents an annual report to the President and the 
Board of Directors of the Corporation summarising how unsatisfied complaints 
were dealt with and reviewing the main issues handled by the Office of the 
Ombudsman in the previous year. The report includes mention of the actions, if 
any, taken by management as a result of the Ombudsman's findings, provided such 
disclosure does not contravene applicable laws, regulations or collective 
agreements. The annual report, or a summary thereof, is made public. 
 

h) The Office of the Ombudsman reports annually on how each media component has 
met the CBC standard of service for the expeditious handling of complaints. 

 
 
2. Compliance with journalistic policy 

 
a) The Office of the Ombudsman is responsible for evaluating compliance with 

journalistic policies in all programs under its jurisdiction. It is assisted in this role 
by independent advice panels. Panel members are chosen by the Ombudsman; their 
mandate is to assess individual or groups of programs over a period of time, or the 
overall coverage of a particular issue by many programs, and report their findings 
to the Ombudsman. 
 

b) The evaluation measures the programs’ performance in respecting the three 
fundamental principles of CBC journalism, Accuracy, Integrity and Fairness. 
 

c) The Ombudsman aims to have all information programming reviewed over a five-
year period. The Office reports annually. 

 44 



 
 
III. JURISDICTION 
 

The jurisdiction of the Office of the Ombudsman covers all information programs 
on Radio, Television and the Internet. These programs include News and all 
aspects of Public Affairs (political, economic and social) as well as journalistic 
activities in agriculture, arts, music, religion, science, sports and variety. 
Complaints involving entertainment programming are generally beyond the 
Ombudsman’s mandate and should be addressed directly to the programs 
concerned. 

 
IV. APPOINTMENT  
 

a) When filling the Ombudsman's position, the CBC openly seeks candidates from 
outside as well as inside the Corporation. 

 
b) After appropriate consultation, the President and CEO establishes a selection 

committee of four. Two members, including the committee chair, must be from 
the public. The other committee members are chosen, one among CBC 
management, the other among its working journalists. Members representing 
the Corporation and journalists jointly select the committee chair among the 
two representatives of the public. 

 
c) The selection committee examines applications and selects a candidate to be 

recommended for appointment by the President and CEO.  
 

d) The Ombudsman’s appointment is for a term of five years.  This term may be 
extended for no more than five additional years.  The Ombudsman’s contract 
cannot be terminated except for dereliction of duty or gross misconduct.  

 
e) The outgoing Ombudsman may not occupy any other position at the CBC for a 

period of two years following the end of his/her term but can, at the discretion 
of the incoming Ombudsman, be contracted to work for the Office of the 
Ombudsman.  

 
 
 

 45 


	Cover
	OFFICE OF THE 
	OMBUDSMAN
	English Services
	ANNUAL REPORT



	Full report 2007-08 Final
	COMPLAINTS REVIEWED BY THE OMBUDSMAN
	Review
	Review
	Review
	Review
	Review
	Review
	Review

	Review
	Review
	Review

	Review
	Review
	Review
	Review
	Review
	Review
	Review
	Review
	Review
	Lorne Hepworth, President, CropLife Canada
	Review
	Review
	William P. Hogan, Mayor, Town of Placentia, Newfoundland
	Review
	Review
	Review
	Review
	Review
	Review
	Review
	Review
	Review
	Review
	Review
	Review
	Review
	Review
	Review
	Review
	Review
	Review
	Joseph Quesnel
	Review
	Review
	Review
	Review
	Reg Wright, Director of Marketing, Gander International Airport
	Review
	Review
	APPENDICES

	TOTAL
	REVIEWED
	REVIEW UNDER WAY/CARRIED OVER
	AVERAGE RESPONSE TIMES

	RADIO
	TV
	CBC.ca
	AVERAGE
	MANDATE OF THE OFFICE OF THE OMBUDSMAN
	I. PRINCIPLES
	II. MANDATE
	III. JURISDICTION





