
 
 
 
 
 
 

 
OFFICE OF THE  
OMBUDSMAN 
 

ENGLISH SERVICES 
 
 

 
ANNUAL REPORT 

2005-2006 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 

TABLE OF CONTENTS 
 
 
The Ombudsman’s Report 2 
 
Le Rapport de l’ombudsman des services anglais 5 
(French translation of the Ombudsman’s Report) 
 
Complaints reviewed by the Ombudsman 8 
 
 
 
 
APPENDICES 
 
I Review of complaints about the party leaders’ debates  26 
 during the federal election  
 
II Independent Advice Panels 32 
 
III Charts: Number of communications received;  37 
 Average response times 
 
IV Mandate of the Office of the Ombudsman 39 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



THE OMBUDSMAN’S REPORT 
2005-06 

 
 
It has been a very eventful half a year since I took over the position of Ombudsman.  
In fact, my tenure began slightly before time in the wake of the tragic death of my 
friend and predecessor, David Bazay.  David exemplified the best traits of 
ombudsmanship:  thoughtfulness, intelligence, even-handedness.  I was lucky to have 
been able to spend some time with David, discussing the position, before his death.  
The Corporation truly benefited from his wisdom. 
 
I should also note the wonderful work done by Laura Marshall, the assistant to the 
Ombudsman.  Laura kept the office functioning in the wake of David’s death and 
ensured that my entrance into the job was as seamless as possible.  She has 
demonstrated the best traits of professionalism under very trying circumstances. 
 
I began my work in the middle of the recent federal election, always a time of high 
tension and scrutiny.  While there were the expected complaints from partisans, I 
benefited from the work of our Election Panels in providing insight into the CBC’s 
coverage.  As you will have seen from the separate reports, the panels, overall, found 
the CBC’s election coverage to be within our Journalistic Standards and Practices.  
There were some useful suggestions for programmers in certain areas and guidance 
for me in elections to come—probably very soon. 
 
The work was complicated somewhat by the more than 40,000 interventions directed 
to the election consortium from those who wished to have the Green Party 
participate in the election debates.  My colleague Renaud Gilbert and I collaborated 
on a response to those who actually requested a review by the Ombudsman—a much 
smaller number. In fact, this review was done before I officially started.  While we 
found that the debate format did not violate the CBC’s Journalistic Standards and 
Practices, we did suggest that, with the evolving political landscape, new approaches 
should be considered to ensure that significant players have access to our airwaves in 
those special formats. 
 
Another major event in the news in my new tenure was the arrival of a new 
government in Ottawa.  This provoked a number of complaints from those who felt 
that the News Department was now tilting toward the new centre of power, and 
from those who felt that journalists were going out of their way to highlight negative 
aspects of the new government.  This latter was exacerbated by two controversies 
surrounding graphics:  one, a cartoon on the website which had been cropped in a 
way which appeared to show Mr. Harper giving a Nazi salute; the other a graphic on 
The National which appeared to juxtapose a picture of the new Prime Minister with 
the word “heil.”  In fact, what appeared in the graphic was a freeze-frame from a line 
of copy which contained the letters “hei” excerpted from the word “their.”  The 

 2 



“hei” was followed by a cursor which was twice as high as the letters but was 
interpreted as an “l” by those who complained.  Summaries of my reviews of these 
two cases follow. 
 
We also received a significant number of complaints concerning two issues which 
many complainants saw as related:  the rescheduling of “Prairie Giant” and the airing 
during the election campaign of a documentary entitled “Medicare-Schmedicare.”  I 
dealt with the issues separately, as you will see in the Reviews section.  While the 
scheduling of “Prairie Giant” was ostensibly outside my mandate, since most writers 
linked it to the running of “Medicare-Schmedicare” I felt obliged to give my thoughts 
on the scheduling issues.  
 
In the earlier part of the fiscal year David Bazay dealt with several issues which were 
the subject of significant complaints, most notably what some writers felt was a lack 
of coverage of a rally in support of “traditional marriage.”  The office also received a 
number of complaints about an interview which Michael Enright did with Fr. Richard 
Renshaw, a Catholic priest who revealed his homosexuality after the Church had 
issued guidelines relating to homosexuals and the priesthood. 
 
Internally, and thanks to Laura Marshall, the office functions well, despite the volume 
of complaints received.  In the fiscal year 2005-06 the Office of the Ombudsman 
dealt with 1,868 complaints, communications and expressions of concern, including 
1,391 about information programming.  In addition, we received 43,466 e-mails as a 
petition to encourage the broadcast consortium to include the Green Party in the 
federal election debates.  During the year David Bazay and I conducted independent 
reviews of 40 complaints. An additional ten reviews were carried over into the new 
fiscal year.   
 
In the coming months, we hope to expand certain aspects of our work:  improve the 
website, provide easier access to the Ombudsman’s office, post most findings on the 
website for Canadians to read and begin some “outreach” activity.  In the fall I will be 
speaking to a conference on Professional Ethics that is being held at Ryerson 
University, co-sponsored by the Ontario Privacy Commissioner. I will speak on the 
topic of Journalism and Privacy.  It is my hope that I will be able to speak more 
frequently at various forums across the country.  The CBC’s Journalistic Standards 
and Practices and its Ombudsman’s office are models of professional behaviour and 
deserve to be exposed as much as possible. 
 
Recommendations: 
 
•  Improve public access to the Ombudsman’s website. 
 
•  Publish as many reviews as possible. 
 

 3 



•  Establish clear ground rules on privacy issues both in regard to complainants and 
CBC staff. 
 
•  Expand the visibility of the Ombudsman’s office, perhaps including a regular 
column on the website dealing with issues of note. 
 
 
 
Vince Carlin 
Ombudsman, English Services 
July 2006 
 
 
 

 4 



RAPPORT DE L’OMBUDSMAN 
2005-06 

 
 
Depuis maintenant six mois que j’occupe le poste d’ombudsman, il s’est passé 
beaucoup de choses. En fait, j’ai même endossé ces responsabilités plus tôt que 
prévu, en raison du décès tragique de mon ami et prédécesseur, David Bazay. Celui-ci 
incarnait les meilleures qualités d’un ombudsman : le sérieux, l’intelligence et 
l’impartialité. J’ai d’ailleurs eu la chance de passer un peu de temps avec lui avant sa 
mort à discuter du poste. La Société a réellement bénéficié de sa sagesse.   
 
Je dois aussi souligner le travail exceptionnel réalisé par Laura Marshall, l’adjointe de 
l’ombudsman. Elle a continué à assurer le service au bureau après le décès de David, 
et a veillé à ce que mon arrivée à ce poste se passe le mieux possible. Elle a fait 
preuve d’un grand professionnalisme dans des circonstances particulièrement 
éprouvantes.  
 
J’ai commencé mon travail au beau milieu des dernières élections fédérales, une 
période pendant laquelle règne habituellement une grande tension et où notre travail 
est surveillé de très près. Même si nous avons reçu les plaintes habituelles de 
partisans, j’ai pu profiter du travail de nos comités consultatifs de citoyens pour avoir 
un bon aperçu de la couverture effectuée par CBC/Radio-Canada. Comme vous 
aurez pu le lire dans nos différents rapports, les comités ont dans l’ensemble conclu 
que, durant la couverture des élections par la Société, les Normes et pratiques 
journalistiques avaient été respectées. Il y a également eu quelques propositions utiles 
pour les programmateurs dans certains domaines, et on m’a donné des conseils pour 
les prochaines élections, qui auront probablement lieu sous peu.   
 
Le travail a été quelque peu compliqué par plus de 40 000 interventions adressées au 
consortium mis sur pied pour les élections et demandant que le Parti Vert puisse 
participer aux débats électoraux. Mon collègue Renaud Gilbert et moi-même avons 
rédigé ensemble une réponse aux personnes qui demandait à ce que l’ombudsman 
effectue un véritable examen, un nombre de personnes toutefois beaucoup plus 
restreint. En fait, cet examen a eu lieu avant mon entrée en fonction officielle. Bien 
que nous ayons conclu que le débat n’avait pas enfreint les Normes et pratiques 
journalistiques de CBC/Radio-Canada, nous avons toutefois proposé que, en raison 
du paysage politique en pleine évolution, on envisage d’autres méthodes pour nous 
assurer que des intervenants importants ont accès à nos ondes dans ce type 
d’émissions spéciales.   
 
L’arrivée d’un nouveau gouvernement à Ottawa constitue un autre événement 
d’importance qui s’est produit pendant que j’assumais mes nouvelles fonctions. Cela a 
entraîné un certain nombre de plaintes de la part de personnes qui estimaient que le 
service des Nouvelles penchait désormais en faveur du nouveau pouvoir, et de la part 

 5 



d’autres qui trouvaient que les journalistes insistaient trop sur les aspects négatifs du 
nouveau gouvernement. Ce dernier point a d’ailleurs été exacerbé par deux 
controverses entourant des images. La première portait sur une caricature versée dans 
un site Web qui avait été cadrée de manière à présenter M. Harper en train de faire le 
salut nazi, et la deuxième, publiée dans le National, semblait juxtaposer une image du 
nouveau premier ministre avec le mot « heil ». En fait, ce que l’on pouvait voir était 
un plan figé de la ligne d’un texte qui contenait les lettres « hei » provenant du mot 
anglais « their ».  Le « hei » était suivi d’un curseur deux fois plus haut que les lettres 
qui a été interprété comme un « l » par les personnes qui se sont plaintes. Mon 
examen des deux cas est inclus ci-dessous.  
 
Nous avons aussi reçu un grand nombre de plaintes au sujet de deux points que de 
nombreux plaignants pensaient être liés : le report de l’émission Prairie Giant et la 
diffusion pendant la campagne électorale d’un documentaire intitulé 
Medicare-Schmedicare. J’ai traité ces deux questions séparément, comme vous pourrez le 
constater dans la section consacrée aux examens que j’ai effectués. Même si la 
programmation de Prairie Giant était clairement en dehors de mon mandat, étant 
donné que la plupart des plaintes établissaient un lien avec la diffusion de 
Medicare-Schmedicare, je me suis senti obligé de me prononcer sur la question de la 
programmation.  
 
Au début de l’exercice, David Bazay s’est occupé de plusieurs sujets qui faisaient 
l’objet de plaintes importantes, et notamment de ce que certaines personnes 
considéraient comme l’absence de couverture d’une manifestation en faveur du 
« mariage traditionnel ». Le bureau a également reçu un certain nombre de plaintes au 
sujet d’une interview que Michael Enright a réalisée avec le père Richard Renshaw, un 
prêtre catholique qui a révélé son homosexualité après la publication par l’Église de 
lignes directrices sur les homosexuels et la prêtrise.  
 
À l’interne, et grâce à Laura Marshall, le bureau fonctionne bien malgré le volume de 
plaintes reçues. Au cours de l’exercice 2005-2006, le Bureau de l’ombudsman a traité 
1 868 plaintes, communications et expressions de préoccupation, dont 1 391 avaient 
rapport à l’information. De plus, nous avons reçu 43 466 courriels à titre de pétition 
pour amener le consortium des radiodiffuseurs à inclure le Parti Vert dans les débats 
électoraux fédéraux. Pendant cette même période, David Bazay et moi-même avons 
effectué des examens indépendants de 40 plaintes, et dix autres examens ont été 
reportés au présent exercice.  
 
Dans les mois qui viennent, nous espérons pouvoir élargir notre champ d’action dans 
certains domaines : améliorer le site Web,  faciliter l’accès au Bureau de l’ombudsman, 
verser la plupart de nos conclusions dans le site Web pour que les Canadiens puissent 
les consulter et commencer à organiser des activités « publiques ». À l’automne, je 
participerai à une conférence sur l’éthique professionnelle parrainée conjointement 
par le Commissaire à la protection de la vie privée de l’Ontario qui aura lieu à 

 6 



l’Université Ryerson. Je m’exprimerai sur le sujet du journalisme et du respect de la 
vie privée. J’espère être en mesure à l’avenir de participer à divers forums dans le 
pays. Les Normes et pratiques journalistiques de CBC/Radio-Canada et le Bureau de 
l’ombudsman constituent des modèles de comportement professionnel, et ils 
méritent d’être mieux connus du public.  
 
Recommandations 
 
•  Améliorer l’accès au site Web de l’Ombudsman. 
 
•  Rendre publics le plus d’examens possible.  
 
•  Établir des règles de base claires en matière de protection de la vie privée à la fois 
pour les plaignants et pour le personnel de CBC/Radio-Canada. 
 
•  Accroître la visibilité du Bureau de l’ombudsman, peut-être en rédigeant une 
chronique régulière dans le site Web qui traiterait d’enjeux notables.   
 
 
 
Vince Carlin 
Ombudsman, Services anglais  
Juillet 2006 
 
 
 
 

 7 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

COMPLAINTS REVIEWED BY THE OMBUDSMAN 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 8 



DAVID BROWN 
Program: CBC.ca 
 
David Brown complained about a cartoon of Conservative Party leader Stephen 
Harper “showing the Nazi salute” which was on the CBC News: Online Canada 
Votes 2006 web page.  He felt that it was offensive and distasteful. 
 
The CBC’s Mary Sheppard explained that the small “promo square,” intended to 
draw attention to the site’s cartoon page, was taken from a larger cartoon depicting 
Mr. Harper and Liberal leader Paul Martin tossing children’s blocks at each other 
over their competing child care proposals.  The artist inadvertently cropped the 
original cartoon in a way that showed Mr. Harper with his arm raised to throw the 
block. 
 
Review  (Carlin) 

I could find no evidence of a rogue employee or a plan to embarrass Mr. Harper.  
However, I did find that the capturing of the image and its placement were not done 
with particular care or sensitivity.  In the wake of Mr. Brown’s complaint, Ms. 
Sheppard assured me that images would be scrutinized to ensure that they did not 
warp the nature of the cartoon or lead to interpretations not justified by the material.  
 
 
 
DR. JACK CHIVO 
Program:  Radio and Television News 
 
Dr. Chivo wondered if there had been a change in policy concerning the use of the 
words ‘terrorists’ or ‘terrorism.’  He said that previously the CBC Ombudsman had 
replied that the CBC would refrain from using such terms except in direct quotes.  
He said he was surprised to hear the “T” word being used after the bombings in 
London, including on an edition of CBC Radio’s BC Almanac.   
 
The CBC’s Esther Enkin assured Dr. Chivo that there had been no change in the 
CBC news practice to use the words when they are attributed.  The preference is to 
describe the act or individual and let the viewer or listener make his own judgment.  
The BC Almanac program he heard did not follow CBC News practice. 
 
REVIEW  (Bazay) 

My over-riding concern is whether the information at issue conforms with reality and 
is not in any way misleading or false.  When someone in CBC News strays from the 
long-standing practice and employs the T word without attribution I examine the 
facts and make the determination of whether the word has been employed accurately 
or not.  Over time I have come across cases where the word has been wrongly used, 

 9 



notably in stories involving attacks against soldiers.  But, for the record, in all my 
years as CBC’s Ombudsman, I have never found fault with any information program 
that accurately employed the words ‘terrorist’ and ‘terrorism.’ 
 
 
 
DR. JACK CHIVO 
Program:  News 
 
Dr. Chivo felt that the language used in CBC’s reporting on two incidents in the 
Middle East demonstrated the CBC’s “double standards and its anti-Israel bias.” 
 
REVIEW  (Bazay) 

I invited Dr. Chivo to compare Adrienne Arsenault’s reports on both incidents.  
While she quoted Ariel Sharon as describing the Israeli gunman as “a bloodthirsty 
Jewish terrorist” in her report on the August 4 incident, she also quoted Ariel 
Sharon’s spokesperson as describing the Palestinian bomber as a terrorist in her 
report on the July 12 bombing at Netanya.  Furthermore, the words “activist” and 
“extremist” appear in CBC News stories about extremism on both sides of the 
divide.  You can be an activist in an extremist movement, in a militant group, in a 
group seeking social justice or in a neighbourhood campaign to combat noise, traffic 
and so on.  It all depends on the context in which the word is used.  That’s also the 
case of words like “militant” and “extremist.”  An extremist can be someone who’s 
simply against any compromise or it can be someone who resorts to violence to 
promote his or her cause.  In other words an extremist can be a militant, someone at 
war, someone ready and willing to take up arms for the cause.  And of course not all 
extremists are militants in this sense.  So, in my view, these words were used both 
accurately and equitably in CBC’s coverage that Dr. Chivo cited. 
 
 
 
DR. JACK CHIVO 
Program: In Depth: Middle East (CBC.ca) 
 
Dr. Chivo complained about the use of the word “moderate” to describe the new 
Prime Minister of the Palestinian Authority. 
 
The CBC’s Mary Sheppard responded that the word was used to delineate a relative 
position within Hamas. 
 
Review (Carlin) 

In various articles from both the so-called main-stream media and more partisan 
outlets on various sides of the Palestinian-Israeli question, Mr. Hamiyeh is noted as 

 10 



being a “pragmatist,” a description that Ms. Sheppard used in support of the 
“moderate” label.  However, in my reading, Mr. Hamiyeh was also referred to as fully 
supporting the aims of the bedrock of the Hamas movement, not of some 
“moderate” version thereof.  Stories from this part of the world are fraught with 
difficulties for even the most fair-minded journalist.  I did not find that there was any 
underlying bias or manipulation at work – only an attempt to describe relative 
positions on questions of intense emotional and political weight.  However, I found 
that the attempt was not successful in this case. 
 
 
 
CARLOS COIMBRA 
Program:  The National 
 
Mr. Coimbra complained about the handling of an error in a graphic showing polling 
figures.  Percentages for the NDP and the Bloc Quebecois were switched.  Mr. 
Coimbra seemed to think that more was at play than typographical errors. 
 
The CBC’s Jonathan Whitten apologized for the error, which was corrected for later 
editions of the program. 
 
REVIEW  (Bazay) 

While I found no evidence of some sort of anti-NDP conspiracy, I did agree that 
these were pretty dumb mistakes.  I was sure the programmers were embarrassed 
enough to try to make sure it didn’t happen again. 
 
 
 
CARLOS COIMBRA 
Program: Canada Now 
 
Mr. Coimbra complained that David Halton reported that an “Arab satellite 
network” had shown photos of Saddam Hussein in his underwear.  He wrote: “There 
is a difference between the words Arab and Arabic, in that the first denotes race all 
on its own, whereas the latter is applied regarding language, for instance.” 
 
Review  (Bazay) 

It appeared to me that David Halton was using the word “Arab” the same way Arabs 
use it.  A check of several Arab websites, including the League of Arab States, 
resulted in many references to the Arab world, Arab airlines, Arab banks and a 
satellite media organization known as the Arab Radio and Television Network.   
 
 

 11 



HUGH CROSTHWAIT 
Program: The National 
 
Mr. Crosthwait felt that Canadian connections to what has become known as the UN 
Oil for Food scandal had been omitted from The National’s documentary about the 
scandal.   
 
The CBC’s Jonathan Whitten replied that reporter Terence McKenna was aware of 
the stories Mr. Crosthwait mentioned but considered the information to be 
inconsequential and/or unsubstantiated. 
 
Review  (Bazay) 

The CBC’s investigative journalists are not required to reveal, nor in my view should 
they be required to reveal, the subjects of their inquiries to me or to anyone other 
than their managers.  However, it is evident that the oil for food affair is what 
journalists describe as a developing story wherein reports are broadcast once the 
information is verified according to CBC’s Journalistic Standards and Practices.   
 
 
 
AGOSTINO (GUS) DIMILLO, VERNA MILLIGAN, JEAN SYMES AND CAROL 

WODAK 
Program: Medicare Schmedicare (The Passionate Eye) 
 
Mr. DiMillo and others complained about the documentary, Medicare Schmedicare, 
which they felt was “biased,” “a propaganda piece,” and lacked “basic journalistic 
standards.”  
 
The CBC’s Eva Czigler responded that while it exposed the existence of a “two-tier” 
system, Medicare Schmedicare did not advocate such a system.   
 
Review (Carlin) 

Medicare Schmedicare was a provocative, even argumentative essay obviously 
designed to prompt people to consider alternatives to our current health care system.  
It clearly was not supposed to be an even-handed assessment of the system.  It did fit 
within CBC’s policy framework, which has specific provision for point-of-view 
documentaries.  That being said, I thought there were shortcomings in relation to 
policy:  Even a point of view documentary should acknowledge and state fairly views 
opposite.  Also, some of the statements in relation to “two-tier” medicine were just 
not correct.  I thought that the CBC producers of the series would have been better 
advised to label the piece more clearly so that all viewers understood what was being 
presented.  
 

 12 



 
 
WIMAL EDIRIWIRA and ANANDA WIJESINGHE 
Program:  CBC News Online – In-depth: Sri Lanka 
 
Wimal Ediriwira and Ananda Wijesinghe complained that the in-depth feature about 
Sri Lanka was a “blatant distortion” of the country’s history. 
 
The CBC’s Mary Sheppard replied that although Sri Lanka has a long and very rich 
history, they could only highlight a few aspects of it in the short space available for 
the article.  “Even complex events and their significance must be conveyed quickly 
and clearly and, of course, fairly.  Inevitably, that means things are left out and others 
simplified.” 
 
Review  (Bazay) 

It seemed to me that what we had here was an example of what the British historian 
Timothy Garton Ash describes as memory wars, warring accounts of the past that he 
says will never end.  As he put it in an article in The Guardian, “So long as there are 
historical memories, they will be contested memories.”  As another historian told me, 
“As in other zones of conflict, history is a weapon and a shield in contemporary 
discourse, and often the subject of acrimonious debate.  The difficulty is that there is 
normally no definitive conclusion or right answer to the matters being contested; they 
are ultimately issues of interpretation, preference and point of view.”  I believed Mary 
Sheppard had provided an appropriate response. 
 
 
 
ALICE FISCHER 
Program: Radio & TV News 
 
Ms. Fischer complained that a news report talked about the “terrorist” attack in 
London but that radio news and The National never use the word to describe attacks 
in the Middle East.   
 
The CBC’s Esther Enkin replied that it is CBC preference to describe the act or 
individual and let the listener make his own judgment.  This particular report referred 
to the “silent remembrance of last week’s terrorist bombing.”  It did not follow CBC 
News practice but should have.   
 
Review  (Bazay) 

I have come to adjudicate complaints about the use of the T word on a case-by-case 
basis.  When someone in CBC News strays from the long-standing practice and 
employs the T word without attribution I examine the facts and make the 

 13 



determination of whether the word has been employed accurately or not.  Over time 
I have come across cases where the word has been wrongly used, notably in stories 
involving attacks against soldiers.  But I have never found fault with any information 
program that accurately employed the words ‘terrorist’ and ‘terrorism.’ 
 
 
 
MALCOLM FRENCH 
Program: The Current 
 
Mr. French did not like the way The Current’s federal election political panel was 
being planned.  He did not feel that Basil (Buzz) Hargrove should represent the NDP 
on the panel.  “The events of the past week make it clear that Basil Hargrove is not a 
supporter of the New Democratic Party.  Indeed, for the past ten years, he has been a 
consistent supporter of the Liberal Party in every federal and Ontario election.” 
 
The CBC’s Pam Bertrand believed that Mr. French had misunderstood their 
intention.  They invited “‘party rebels,’ those who have a partisan past – who have 
been closely associated with a party – but who more recently have stepped away from 
it” to be guest hosts and participate in two political panel discussions during the 
election campaign.  She was comfortable that the views of the group were 
“considered, insightful, and indeed, balanced in the context of the election.” 
 
Review (Renaud Gilbert, Acting CBC Ombudsman) 

The Current had the right to choose any citizen to comment on public affairs and on 
political matters during an electoral campaign, so that, as stated in CBC’s Journalistic 
Standards and Practices, the “widest possible range of views is expressed.”  Because 
Mr. Hargrove had not yet appeared on The Current, the complaint was untimely.  
The journalistic process of The Current did not violate the Corporation’s journalistic 
policies and standards.   
 
 
 
ISHAY FRIEDMAN 
Program: The National 
 
Mr. Friedman complained about a report that was introduced as follows: “US backs 
Israeli settlements in Palestinian terrority.”  He said that reporter Neil Macdonald also 
stated “something along the lines of the following: ‘Until now, the US never officially 
endorsed Israeli designs on Palestinian territory.’”  Mr. Friedman wrote: “The 
statement ‘Palestinian territory’ implies that Israel took the territory from a 
Palestinian Arab state, which had ownership of these territories before the 1967 war.  

 14 



This is not the case.  Thus, the most accurate term for the territories is ‘disputed,’ not 
‘Palestinian.’” 
 
The CBC’s Jonathan Whitten replied, saying, among other things, that “in any 
conflict all sides use language in an effort to frame the issues to their advantage.  The 
Middle East is no exception.  It is CBC News’ practice to avoid such language in 
favour of words that are more accurate or factually descriptive of events.” 
 
Review  (Bazay) 

I thought Mr. Friedman’s analysis of the legal situation concerning the West Bank 
and Gaza was incomplete.  For example, he did not seem to take into account the 
decision of Israel’s Supreme Court which, according to both Ha’aretz and The 
Jerusalem Post, ruled that “Judea and Samaria (the West Bank) and the Gaza area are 
lands seized during warfare and are not part of Israel.”  My only other comment was 
that over time CBC News has made abundantly clear that the dispute over territory is 
central to this conflict.   
 
 
 
TOM HARRIS 
Program: The National 
 
Mr. Harris complained about a story about cabinet ministers’ limousines left idling on 
Parliament Hill in violation of the government’s advice to citizens to stop idling their 
cars.  He felt that the reporter’s interview with John Bennet of the Sierra Club of 
Canada raised this question: “Do you think it is appropriate that such coordination be 
occurring between our national broadcaster and a registered lobby group?” 
 
The CBC’s David Walmsley replied that he did not think that this interview was 
inappropriate.” 
 
Review  (Bazay) 

Reporter Susan Bonner noticed that there was a story to tell here so she decided to 
invite one of the government’s critics on the issue, John Bennet of the Sierra Club, 
“to speak to me in front of the idling cars rather than in a sterile office.”  Nothing 
scandalous about that.  Making arrangements for an interview does not constitute 
“coordination” with a lobby group.  This was a story about the gap between rhetoric 
and reality, about the gap between what the government preaches and what it 
practices.  We heard from one of the government’s critics and we heard from some 
cabinet ministers caught with their limos idling.  All in all, an enterprising, well-
balanced story in conformity with CBC’s Journalistic Standards and Practices. 
 
 

 15 



K. J. HODGINS 
Program: The National 
 
Mrs. Hodgins complained about a graphic on The National which juxtaposed the 
word “Harper” with what appeared to be the word “heil.”  She and other 
complainants felt that it was a deliberate attempt to insult the Prime Minister-
designate just after his election victory.   
 
The CBC’s Tony Burman responded that the juxtaposition was entirely inadvertent.  
The graphic was part of a segment that tells viewers what they will see later on The 
National.  A frozen frame showed the word “Harper” from an election sign, with 
accompanying video from a story about the Conservative election victory.  Another 
story concerned “Campaign Confidential,” which was a regular feature on the 
program during the federal election campaign, and which always began with words 
being typed on the screen.  In this case the video showed the words, “Finally, get 
their guy on track?” being typed on the screen.  The frozen frame for that story 
contained the letters “hei” from the word “their,” followed by the cursor.  Although 
the cursor extended above and below the line of type, it could be mistaken for the 
letter “l”.  Mr. Burman apologized for not catching the error before the broadcast. 
 
Review (Carlin) 

I interviewed the participants in the chain of events, including the technician 
involved, and observed how the graphics are constructed, which is a rather 
complicated process.  The graphic might not have been well constructed, but it was 
what it was: a “freeze” of three letters followed by a cursor twice the size of the 
letters preceding it.  I could find no evidence of a plot by the technicians or 
producers to create a subliminal message through the graphic.   
 
 
 
BROOKS KIND and DR. SHEILA ZURBRIGG  
Program: News 
 
Brooks Kind and Dr. Sheila Zurbrigg complained about the CBC’s handling of their 
demonstration during the visit of President George W. Bush to Halifax in December, 
2004.  They felt that the CBC violated its journalism policy by failing to cover the 
demonstration in a manner they felt was worthy of the event, saying this had “the 
effect of suppressing evidence of democratic dissent.” 
 
The CBC’s Tony Burman replied that CBC’s radio, television and internet news 
services covered the President’s visit – and the protests – from the time he arrived 
until after he had departed. 
 

 16 



Review  (Bazay) 

What should be covered, how, and how much are questions that fall into the domain 
of editorial judgment.  Such decisions may prove to be good or bad, but they do not 
in and of themselves constitute violations of CBC journalism policy.  Given the 
amount of coverage on various CBC platforms I thought their allegation that the way 
certain programs handled this event amounted to ‘politically motivated censorship’ 
rang hollow.  The views of Canadians concerning what President Bush described as 
the war on terrorism have been well documented by many CBC News programs.  In 
this context the Halifax demonstration could hardly be considered a startling new 
development.  That said, I did think this demonstration, large by Halifax standards, 
either merited mention, or as the case may be, better coverage on the major network 
newscasts later that day. 
 
 
 
LEON KUSHNER 
Program:  CBC News Online 
 
Mr. Kushner complained about what he felt was an inappropriate photograph in the 
Middle East section of CBC’s website.  The photo was captioned: “A man with a 
Palestinian flag lies in front of a bulldozer during a demonstration against the 
confiscation of Palestinian land for the construction of Israel’s separation barrier, 
near the West Bank town of Hebron on Tuesday, Feb. 1.” 
 
The CBC’s Chris Augustin shared with Mr. Kushner the reply that Mary Sheppard, 
Executive Producer of CBC News Online, had sent to Mr. Dov Smith, Executive 
Director of HonestReporting Canada.  She said that while the photograph focused on 
one aspect of the conflict, other aspects had been covered in past photographs and 
others still would be covered in future photographs.   
 
Review  (Bazay) 

I thought that the photo should be viewed in the context of all the information 
provided about the Middle East on the CBC site.  In my view the site provided 
enough information to enable its users to reach conclusions of their own about this 
conflict and thus respected CBC’s Journalistic Standards and Practices.  
 
 
 
JONATHAN MAKEPEACE AND NICOLA STANFORD 
Program:  The National 
 

 17 



Mr. Makepeace and Ms Stanford complained about a report concerning allegations of 
poisoning of sheep owned by Palestinians.  Mr. Makepeace felt the report was one-
sided.  Ms Stanford felt the report was unfair and not balanced.   
 
The CBC’s Jonathan Whitten replied that the focus of the story was not just on 
allegations of poisoning, but the increasing trend of settler harassment and violence, 
much of it directed at Palestinians, and the difficulties police have in dealing with it. 
 
Review  (Bazay) 

The report gave voice to the views of the Palestinian farmers, the Jewish settlers and 
the Israeli police and thus respected CBC’s Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
LAURIE MCGOWAN 
Program: Writers & Co. 
 
Mr. McGowan complained about Writers & Co.’s “incredible record of making 
Jewish stories their overwhelming choice for show content…Retelling the Holocaust 
story at such a high rate of repetition in light of modern day events borders on 
propaganda.” 
 
Review  (Bazay) 

I didn’t know how Mr. McGowan did his sums, but they weren’t equal to the facts.  
Writers & Co. was broadcasting a special series on the writers of Central Europe.  
Host Eleanor Wachtel informed me that one of the nine writers interviewed for the 
series was Jewish.  Another, baptized as a Christian, ended up in a concentration 
camp.  The series set out to explore the power of the written word in Central Europe 
in the aftermath of the Second World War, the Holocaust and the oppression of 
Communist rule.  Not to Mr. McGowan’s personal taste perhaps.  But not 
propaganda.  It was an exploration of the reality experienced by some of Europe’s 
leading writers.   
 
 
 
JUDITH MCKAY, DUPONT CANADA 
Program:  Marketplace 
 
Ms. McKay, Chief Administrative Officer of DuPont Canada, complained that 
Marketplace’s report, “Something’s in the Air,” about perfluorooctanoic acid (PFOA) 
“contained several false and defamatory statements that are unfair to your viewers 
and harmful to DuPont and its business.  Moreover, the CBC knew them to be 
false.” 

 18 



CBC’s Senior Legal Counsel replied that the CBC did not share her view that this 
program contained false and defamatory statements. 
 
Review  (Bazay) 

This story, and the situation it reflects, illustrates how difficult it is to make hard and 
fast conclusions about what might or might not be “misleading and inaccurate” about 
the effects of this chemical.  While DuPont continues to say that PFOA exposure 
does not pose a risk to the general public, an Environmental Protection Agency 
science advisory panel has urged the agency, in a draft report, to list the chemical as a 
“likely human carcinogen.”  Perhaps this dispute will be resolved by the ongoing 
investigations into the possible dangers into PFOA, including the community health 
study to be funded by DuPont as part of the outcome of the class-action lawsuit on 
behalf of the company’s neighbours whose water was tainted by PFOA.  Given these 
circumstances, and given my examination of Ms. McKay’s complaint, I was not 
prepared to find fault with this report.   
 
 
 
TERENCE MOONEY 
Program: The National 
 
Mr. Mooney complained about two reports on The National.  One item referred to 
an Amnesty International report that stated that “current policies being followed by 
the United States in its war against terror have set the course of international human 
rights back 50 years.”  He said that since he was unable to find any such report on the 
internet this indicated a “rebuilding of AI reported words to adapt to a single biased 
and unfair conclusion.”  A second report, about the contribution of the Canadian 
military in Haiti, used video of a US Air Force and/or Army helicopter and troops.  
“Therefore, it would appear that portrayal of the equipment and troops in the 
accompanying video was inaccurate and utilized in a biased attempt to demonstrate 
visually a strong Canadian commitment to the Haitian Relief.”   
 
The CBC’s Jonathan Whitten thought the first story fairly reflected the report’s 
conclusions.  He agreed that the juxtaposition of the story referring to Canadian 
Forces helicopters with video of an American helicopter may have been misleading, 
“but I can assure you that the juxtaposition was inadvertent and certainly not an 
effort to enhance the Canadian relief effort as you feared.” 
 
Review  (Bazay) 

On his first point, the copy story accurately reflected the view Amnesty International 
expressed in a news release issued when its annual report was made public.  On his 
second point, while this was a serious mistake, one that in my view required an on-air 
correction, I did not share his view that an editorial screw-up of this nature could be 

 19 



qualified as a “biased attempt to demonstrate visually a strong Canadian commitment 
to Haitian relief.” 
 
 
 
MATTHEW NICHOLS 
Program:  The National 
 
Mr. Nichols complained that “Stephen Harper didn’t face a single tough question in 
the one-hour Your Turn segment.  There were absolutely no direct questions about 
his socially conservative positions that are the reason so many Canadians won’t vote 
for them.”  He also felt that Peter Mansbridge was more “adversarial” with Paul 
Martin than he was with Stephen Harper. 
 
The CBC’s Jonathan Whitten replied, in part: “One of our objectives in deciding 
which questions to pose was also to find some questions that were fresh and had not 
been asked repeatedly during the campaign.”  He stated further that the mix of 
questions was similar to that offered Mr. Martin. 
 
Review  (Carlin) 

Overall, the questions asked from the floor were appropriate and led to useful 
information being disclosed. I spoke with a sampling of people from several of the 
sessions and all said that they were free to ask the question they wanted to ask.  It 
appeared to me that Mr. Layton and Mr. Martin more frequently reverted to 
“message track” than did the other leaders, with the result that Mr. Mansbridge 
intervened more frequently with them.  Mr. Harper, perhaps with the benefit of being 
last in the cycle, chose to deal with the questions that were posed, reverting less 
frequently to non-responsive responses.  It is true that certain subjects were not dealt 
with, but this applied to all the leaders. It appeared to me that a fairly wide range was 
covered in the time available.  I tried to detect evidence of bias by way of expression 
or tone, but concluded that Mr. Mansbridge maintained a virtually identical 
demeanour towards each of the candidates and did not become either more friendly 
or more hostile by word or glance.  It appeared to me that the Your Turn segments 
met CBC’s Journalistic Standards and Practices and, in fact, provided a useful adjunct 
to the coverage of the campaign, and a valuable insight into the leaders’ thinking. 
 
 
 
NOOR NIZAM 
Program: The National 
 
Noor Nizam complained about a documentary prepared by Carol Off concerning the 
large sums of money raised by NGOs and aid agencies to help those affected by the 

 20 



tsunami in December 2004.  He listed what he called “lies” and asked that CBC tell 
the “true story” and the “real situation” of the victims and their need for help.   
 
The CBC’s Jonathan Whitten told Mr. Nizam that Carol Off was returning to the 
affected area to do further work on the story. 
 
Review (Carlin) 

While Mr. Nizam may not have agreed with some of the views expressed by some of 
the people interviewed for the first documentary, it appeared to me that Ms. Off met 
fully the demands of CBC’s Journalistic Standards and Practices.  Her obligation was 
to give a reasonable summary of views on the topic.  I believe she did that.  I noted 
that many of his concerns were raised in the second documentary.  It would appear 
that the best way for journalism to “help” anyone is to conduct full and fair reporting.   
 
 
 
GEOFFREY POUNDER 
Program: The World At Six, CBC Radio 
 
Mr. Pounder complained about a CBC Radio report about Venezuela.  “Chavez may 
or may not be the villain the CBC makes him out to be.  But the CBC’s presentation 
is so dubious that it is impossible for listeners to form their own judgment.” 
 
The CBC’s Jamie Purdon replied that all of the reports filed before and after the 
Venezuelan referendum vote “would have conveyed a great deal of information and 
the voices of a number of Venezuelans – both those who support Mr. Chavez and 
those who do not – to CBC listeners including some of the detail you feel was 
missing in the August 27 report.” 
 
Review  (Bazay) 

While it is true that program balance can and should be best determined over time, 
and while I found overall coverage to be pretty well balanced, I did agree that there 
was some merit to Mr. Pounder’s complaint.  The report gave voice to one of 
President Chavez’s supporters and to two of his critics, including the priest/ 
sociologist cited at the very end of the item who described President Chavez as “a 
tropical Milosovec,” and accused him of destroying Venezuela’s democracy.  I shared 
Mr. Pounder’s view that in fairness the president or one of his supporters should 
have had the opportunity to respond. 
 
 
 
DENIS SALTER 
Program: Medicare Schmedicare/Prairie Giant: The Tommy Douglas Story 

 21 



 
Mr. Salter and many others wrote to complain about the CBC’s decision to postpone 
the scheduled January airing of the drama about Tommy Douglas but to broadcast a 
documentary about medicare during the federal election campaign. 
 
The CBC’s Eva Czigler replied: “It is our belief that to broadcast a major biographical 
program series about a man closely identified with one political party and one set of 
views seven days before the federal election would risk giving the appearance of 
bias…Medicare Schmedicare is a current affairs program that offers credible 
information about ‘two-tiered’ Medicare, one of the central and most controversial 
issues in recent elections.  It is exactly the kind of insightful examination of election 
issues that Canadians expect of their public broadcaster.” 
 
Review  (Carlin) 

Although it did not really fit under the mandate of the Ombudsman, I felt that the 
rescheduling of the mini-series to a timeslot outside the election period appeared to 
be an appropriate decision.  Although many complainants wished to link the 
rescheduling of Tommy Douglas and the appearance of Medicare Schmedicare, my 
review found no grounds for that.  These were decisions made by two separate 
program streams for different reasons.  In regard to the documentary, journalism, 
even long-form pointed journalism, does not stop just because there is an election on.  
So proceeding with a documentary on this important topic was not outside the 
bounds of CBC policy.   
 
 
 
ROY SANTIN 
Program: The National 
 
Mr. Santin suggested that Rex Murphy’s “podium is not a carte blanche podium to 
promote his personal self-serving program of greed and political bias.” 
 
Review  (Bazay) 

Rex Murphy’s contributions to The National are clearly identified as commentary.  
The CBC engages commentators to pass judgment on public affairs.  As the CBC 
policy book states, “the CBC does not adopt as its own the opinions of those 
commentators whom it invites to articulate the various shades of current opinion on 
a given subject.” It was clear that Mr. Santin disagreed with Mr. Murphy’s opinions, 
but he provided no evidence to support his allegation that “financial profit is fueling 
his rants.”   
 
 
 

 22 



HERBERT SIEFER 
Program: The Current 
 
Mr. Siefer complained about interviews conducted by guest host Deborah Gray with 
David Frum and former US ambassador Gordon Giffin on December 16, 2005.  
They discussed issues that arose from a speech given by the current US ambassador, 
David Wilkins.  Mr. Siefer complained that “the end result is that the CBC…provided 
free country wide anti-current-government advertising during an election campaign 
which can only be looked upon as gross interference in an unfolding democratic 
process.” 
 
The CBC’s Pam Bertrand replied that although she was “somewhat surprised at the 
degree to which David Frum and Former Ambassador Giffin share common ground 
on this issue…” she felt that their differences “made for an interesting discussion.”   
 
Review (Carlin) 

I found that the interview relating to the Wilkins speech was not well prepared.  In 
the context of the item, we were left with three people fundamentally agreeing with 
each other without any substantive reflection of the policy or views of the main 
actors, the Prime Minister and his government, or even an analyst with a different 
perspective on Canadian/US relations.  That wasn’t fair.  Coming in the midst of a 
federal election campaign only added to the problem.  
 
 
 
DAVID ALEXANDER, DAVID FISHER, TIM LANDRY, THOMAS LEVY, RICHARD & 
BEATE MANSFIELD, PETER ROSENTHAL, TIM SAWLOR, ROBERT STE CROIX, 
MARC WENGER 
Program: Leaders’ Debates, Election 2006 
 
Many people complained that the leader of the Green Party had not been invited to 
participate in the leaders’ debates during the federal election campaign.  Editor in 
Chief Tony Burman responded that the consortium of broadcasters decided to invite 
only the leaders of the four most prominent parties but that CBC had devoted 
considerable time and energy to covering the Green Party.  Those named above were 
not satisfied with Mr. Burman’s response and requested an independent review. 
 
Review (Vince Carlin, Ombudsman – English Services, and Renaud Gilbert,  
Ombudsman – French Services) 

As a media organization, CBC/Radio-Canada enjoys freedom of the press.  The 
leaders of political parties are not obliged to participate in media-organized debates.  
Party leader debates during election campaigns are the result of negotiations between 
media organizations and political parties.  Failure to include the leader of a registered 

 23 



party in a televised debate does not per se violate the principle of fairness.  
Consequently the complaint was rejected.  However, the ombudsmen would urge 
CBC/Radio-Canada news programmers to examine the terms of participation of 
party leaders in televised debates in light of changing formats, as well as the evolving 
political and social environment.  The entire review may be found in Appendix I.   
 
 
 
 
 

 24 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

APPENDICES 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 25 



APPENDIX I 
 
 
REVIEW 
Party Leaders’ Debates during the 2006 Federal Election Campaign 
Aired on Télévision de Radio-Canada on December 14, 2005  
Aired on CBC Television on December 15, 2005  
 
 
A Broadcasting Consortium has agreed to organize and televise on its member 
networks a series of debates between various party leaders running in the current 
federal election campaign. The Consortium comprises Canada’s main English - and 
French - language broadcasters: CBC/Radio-Canada, TVA, CTV and Global. This 
approach encourages political parties to take part in the debate, while giving the event 
wider exposure. 
 
To date, a total of 13 political parties have officially registered with the Office of the 
Chief Electoral Officer (Elections Canada). However, only four were asked to appear 
in the Consortium debates : the Liberal Party of Canada, the Conservative Party of 
Canada, the New Democratic Party, and the Bloc Québécois. 
 
The nine other parties were not invited, including the Green Party of Canada, which 
garnered 582,247 votes in the June 2004 election. Green Party supporters, along with 
citizens concerned about the democratic process, protested this exclusion. They 
argued that the Green Party obtained 4.3% of the vote in the last election, making it 
the only other party in addition to the four with MPs in the House to qualify for 
public funding as a result of crossing the 2% vote threshold. On January 23, 2006, it 
will be fielding candidates in all 308 ridings across Canada, unlike the Bloc 
Québécois, which is only running candidates in Quebec. Polls also point to the 
party’s growing popularity with the electorate. Finally, and most important, some 
voters feel that the Consortium’s approach unduly favours the established parties, 
depriving up-and-coming parties of a forum to express new ideas. Consequently, they 
consider it undemocratic for the Green Party leader to be excluded from the televised 
debates.  
 
The Broadcasting Consortium explained its decision as follows:  
 
The decision about who is invited to participate in the leaders’ debates is made by 
Consortium members on editorial grounds. In this election, the Consortium has only 
invited the leaders of the four most prominent parties with representation in the 
House of Commons.  
 
In its reply to complainants, CBC/Radio-Canada stated that the leaders’ debates were 
not its own productions but those of the Broadcasting Consortium, which had made 

 26 



an editorial decision. Moreover, the Corporation reminded complainants that 
Canadian Radio-television and Telecommunications Commission (CRTC) guidelines 
require broadcasters to provide equitable—but not equal—treatment of political 
parties. It also stressed that the Green Party received extensive coverage on its 
networks.  
 
The complainants insisted that the case be reviewed by the Ombudsman. 
 
 
Ombudsman’s Review 
 
The Ombudsman’s mandate is to determine:  
… whether the journalistic process or the broadcast involved in the complaint did, in fact, violate the 
Corporation's journalistic policies and standards. 
(available at www.cbc.radio-canada.ca/accountability/ombudsman.shtml)  
 
1.  Legislation and Regulations 
 
The Canada Elections Act in no way obliges a leader of a registered political party to 
participate in a broadcaster-organized debate: his/her participation is entirely 
voluntary. In other words, organizing a televised debate involves negotiations 
between the broadcaster and the various parties contesting the election. The parties 
play a decisive role in fact: if there is no agreement, there is simply no debate. 
 
Nor does the Canada Elections Act oblige a broadcaster to organize a debate among 
leaders of recognized political parties during an election campaign. Furthermore, if a 
broadcaster does decide to organize such a debate, the Act does not require it to 
invite the leader of each official party. 
 
At one time, CRTC regulations did oblige a broadcaster to “feature all rival parties or 
candidates” in debate programs. Following a legal challenge, the Court ruled that the 
debates were not of a partisan political nature. Consequently, the CRTC eventually 
removed this obligation (Public Notice 1995-44), citing freedom of the press and, by 
extension, freedom of the broadcaster. 
 
Incidentally, it follows from this that if a party leader were to refuse to appear on a 
debate program organized by a media organization, the debate could not be cancelled 
on legal or regulatory grounds. 
 
In the CRTC’s Guidelines for Broadcast Licensees, the principle of fairness is a recurring 
theme: 
 
From this right on the part of the public to have adequate knowledge to fulfill its 
obligations as an informed electorate, flows the obligation on the part of the 

 27 



broadcaster to provide equitable—fair and just—treatment of issues, candidates and 
parties. It should be noted that “equitable” does not necessarily mean “equal,” but, 
generally, all candidates and parties are entitled to some coverage that will give them 
the opportunity to expose their ideas to the public. 
 
With regard to organizing debates, the CRTC states that broadcasters: 
  
will have satisfied the balance requirement of the Act if reasonable steps are taken to 
ensure that their audiences are informed on the main issues and of the positions of all 
candidates and registered parties on those issues through their public affairs programs 
generally. 
 
2.  CBC/Radio-Canada’s Journalistic Policy 
 
The public broadcaster has a journalistic policy called Journalistic Standards and Practices  
(JSP, available on the Ombudsman’s website). 
 
This policy recalls that “freedom of the press is a cornerstone of our society” (JSP, 
Preamble). This freedom is more than just the freedom to print. It is also the 
freedom of a media organization to cover the topics it chooses with the people it 
chooses, commonly known as editorial freedom. As a media outlet, CBC/Radio-
Canada is free to air or not to air an election debate, and free to decide who will 
participate in it. On this basis alone, the Ombudsman could reject the complaint. 
 
The JSP does not specifically cover the issue of leaders’ debates during election 
campaigns. But when news management decides to televise a debate, the standards 
guiding the production and broadcast of news content apply. For example, the 
Journalistic Standards and Practices state that: 
 
Trust in the media is of crucial importance. An increasingly sophisticated public  
makes heavy demands on the media while at the same time expecting the highest 
standards of performance… The broadcast media in particular have an obligation to 
be fair, accurate, thorough, comprehensive and balanced in their presentation of 
information. (JSP, Preamble, 2) 
 
The full exchange of opinion is one of the principal safeguards of free institutions. 
(JSP, III, 1) 
 
A journalistic organization, to achieve balance and fairness, should ensure that the 
widest possible range of views is expressed. (JSP, III, 4.2) 
 
Faced with the possibility of a general election in spring 2005, Consortium 
broadcasters held a first round of discussions on the joint organization of the leaders’ 
debates. The question of the Green Party’s involvement was raised during the 

 28 



discussions, and the Consortium decided to limit participation to the “four most 
prominent parties with representation in the House of Commons.”  
 
For the current set of debates, broadcasters have already reached an agreement with 
the political parties. CBC/Radio-Canada can hardly refuse to carry any of these 
debates: it is performing a public service simply by showing the democratic process in 
action.  
 
A party leaders’ debate during an election campaign isn’t just a routine event: history 
has shown that these debates are among the most closely followed election activities, 
serving not only to enlighten voters but also to influence their decisions on polling 
day. 
 
That is why it is important for Canada’s public broadcaster, with its focus on serving 
citizens and promoting a diversity of viewpoints, to advocate the inclusion of as many 
registered parties as possible in leaders’ debates. Where applicable, CBC/Radio-
Canada should publicize its selection criteria and explain how it applied them. 
 
But when the number of registered parties starts to grow, so too do the logistical 
challenges. A televised debate between the leaders of two political parties is a simple 
affair. But how many leaders can take part in a debate before it becomes a 
meaningless exercise? If it is in the public interest to organize a debate among the 
leaders of all political parties, will a debate between 13 party leaders necessarily 
interest the public? One of the goals of these TV debates is to reach as many voters 
as possible. Where do you draw the line? You obviously have to consider the relative 
weight of each competing party, while bearing in mind that the major political parties 
may refuse to partake in televised debates that give fringe parties equal visibility.  
The format of the first debate in this campaign was established in order to deal with 
the perceived drawbacks of previous debates. So it is evident that different formats 
can be found to deal with different situations. 
 
Many criteria can be put forward by a broadcaster in trying to reach a consensus. 
Representation in the House of Commons is a criterion that has the merit of 
respecting the democratic will of the majority, and is thus indisputable. Perhaps an 
initial debate should be held among parties having elected MPs, with a separate one 
organized for those that do not.  
 
Percentage of the popular vote in the previous election is another criterion that 
reflects the will of the people and is also indisputable. But it is based on a situation 
that may have changed over time and, above all, raises the question of what 
constitutes a “meaningful” percentage: 5%? 1%?  
 

 29 



A party’s eligibility for public funding might be considered as well, since Parliament 
legislated that a party had to obtain at least 2% of the popular vote to qualify (s. 435 
of the Canada Elections Act).  
 
The number of candidates in a current general election is a factual criterion. A party 
that presents candidates in all 308 ridings demonstrates a larger base than a party that 
presents candidates in only a handful of ridings. 
 
Poll results are another possible criterion, one that reflects recent public opinion; but 
a poll’s methodology can always be challenged and a party’s standing may fluctuate 
widely during an election campaign. 
 
So there is no easy solution. The Consortium’s decision is based on the Elections Act, 
which provides for a first-past-the-post voting system rather than a proportional one. 
As long as this situation persists, smaller parties will have a hard time electing their 
candidates to the House of Commons and, consequently, being invited to appear in 
the televised leaders’ debates. Should we wait for the electoral system to change? 
 
While the debate structure does not appear to violate CBC/Radio-Canada’s Journalistic 
Standards and Practices, the evolving political environment might suggest that 
alternatives to the current structure be considered. The prospect of minority 
governments and the emergence of alternatives to the national parliamentary 
groups—such as the Green Party, and even regional parties like the Bloc Québécois 
(or the former Reform Party)—would seem to call for a re-examination of the 
ground rules for televised national debates.  
 
While the Consortium has been invaluable in bringing debates to the widest possible 
audience during a general election, and CBC/Radio-Canada’s own programming has 
supplemented that with extensive and equitable coverage of political affairs, news and 
current affairs programmers may find it advisable to develop new strategies for 
dealing with election period debates that reflect the full spirit of CBC/Radio-Canada 
journalistic policy. 
 
At the same time, it should be remembered that election campaign coverage is not 
limited to organizing party leaders’ debates; it encompasses numerous other aspects, 
such as presenting party platforms, introducing candidates, and reporting on 
campaign activities. 
 
On the issue of fairness, the policy states that: 
 
The information reports or reflects equitably the relevant facts and significant points 
of view; it deals fairly and ethically with persons, institutions, issues and events (JSP, 
III, 2). 
 

 30 



With regard to balance, it further states that: 
 
CBC programs dealing with matters of public interest on which differing views are 
held must supplement the exposition of one point of view with an equitable 
treatment of other relevant points of view. Equitable in this context means fair and 
reasonable, taking into consideration the weight of opinion behind a point of view, as 
well as its significance or potential significance (JSP, III, 5). 
 
Insofar as certain parties are not represented in the leaders’ debates, CBC/Radio-
Canada must endeavour to make up for this in the rest of its election coverage, by 
gauging the relative weight of opinions, as well as their real and potential impact. 
Only then can election coverage be considered truly fair. Hence the importance of 
looking at the bigger picture. 
 
When citizens deem that these standards have not been upheld, they may file a 
complaint with the Ombudsman. 
 
 
Conclusion 
 
As a media organization, CBC/Radio-Canada enjoys freedom of the press. The 
leaders of political parties are not obliged to participate in media-organized debates. 
Party leader debates during election campaigns are the result of negotiations between 
media organizations and political parties. 
 
Failure to include the leader of a registered party in a televised debate does not per se 
violate the principle of fairness. 
 
Consequently, the complaint is rejected. 
 
However, the ombudsmen would urge CBC/Radio-Canada news programmers to 
examine the terms of participation of party leaders in televised debates in light of 
changing formats, as well as the evolving political and social environment. 
 
 
Vince Carlin, Ombudsman – English Services  
Renaud Gilbert, Ombudsman – French Services 
CBC/Radio-Canada 
January 5, 2006 

 31 



APPENDIX II 
 
 
INDEPENDENT ADVICE PANELS 
 
The Office of the Ombudsman organized three panels of citizens to assess the 
accuracy, fairness and integrity of CBC information programming during the federal 
election campaign.  We encouraged panelists to read Chapter III of the CBC’s 
Journalistic Standards and Practices, with emphasis on the section about balance, and 
asked them to consider the following questions: 
 

Are the programs reflecting equitably the relevant facts and significant 
points of view expressed during the campaign? 
 
Are the programs dealing fairly and ethically with individual politicians, 
political parties, election issues and events? 
 
Is election coverage truthful, not distorted to justify a conclusion? 
 
Is coverage in any way misleading or false? 

 
The panels are organized for the benefit of CBC programmers, senior managers and 
members of CBC’s Board of Directors, who are provided with the full panel reports.  
The Ombudsman’s annual report features brief excerpts of the panel findings. 
 
 
CBC Radio News (World Report) 
 
THE PANEL 

Beth Haddon, Consultant, Senior Lecturer, UBC School of Journalism, Vancouver 
(Chair) 
Janet Buckmaster, Consultant, Lecturer, MacEwan College Voluntary Sector 
Management Program, Edmonton 
Pierre Avard, Architect, Toronto 
Charles Bury, Newspaper Editor (retired), Vice Chair CAJ, Sherbrooke 
Anne Warner La Forest, Professor and Former Dean, Faculty of Law, UNB, 
Fredericton 
 
 
“Overall, the Independent Ombudsman’s panel is unanimously of the view that CBC 
Radio News met the three CBC principles of public service journalism in terms of 
accuracy, integrity and fairness as set out in the Journalistic Policy Book. 
 

 32 



There was, however, another overall conclusion reached by the panelists.  It can be 
described as a ‘disappointment’ in the radio news coverage.  There was a kind of 
malaise to the coverage; a lack of enthusiasm for the story.  This may be more of a 
programming comment than a journalistic standards comment but it was a recurring 
theme.  
 
There was a consensus that far too much reporting focused on ‘following the leaders’ 
and the ‘horse race’ with an excess of sports metaphors and war metaphors.   
 
In general the panel concluded that what was covered was covered equitably.  There 
was, however, a sense that much relevant information and analysis was not conveyed 
and this may have been due to the ‘follow the leaders on the campaign trail’ approach 
to the coverage. 
 
However, the panel was unanimous in concluding that CBC radio news coverage was 
somewhat limited, lacking in depth and analysis, with a tendency to report overly 
what the mainstream leaders had as their agendas at the expense of what the panelists 
saw as ‘the public agenda.’  This limitation came to be referred to as ‘the sin of 
omission.’ 
 
There were many subjects of considerable importance that were not covered: 
electoral reform, women representatives in the House of Commons, foreign affairs 
(apart from the US and I think only because the US ambassador threw the media a 
catchy story) and the environment. 
 
One panelist noted how little coverage was given to ‘fringe parties.’ 
 
The panelists applauded the CBC policy on reporting polls but at the same time felt 
that some timely analysis of the polls was lacking on radio.  Reference was made to 
the approach taken by CBC Television whereby they provided roundups of the poll 
result with some explanation and analysis of that. 
 
It was agreed that overall CBC radio coverage of the election dealt fairly and ethically 
with people and issues.  No panelist believed that CBC radio consciously supported 
one party over another, though one panelist expressed the view that Martin did not 
‘get a fair shake.’  This question came to be interpreted to be about bias and some 
panelists felt that post holiday coverage appeared biased in favour of the 
Conservatives.  One panelist calculated that before Christmas newscasts tended to 
lead with Liberal stories and after Christmas with Conservative stories. 
 
Another area where panelists raised questions about bias had to do with gender bias 
in the number of male reporters compared to female and in the language used in the 
reports…The political reporting during World Report incorporated numerous 

 33 



examples of both masculine language and masculine metaphors.  To this panelist 
(female) the language used was frequently not gender neutral or inclusive to women. 
 
The coverage was generally truthful, and credible.  In fact the panelists believe CBC 
to offer the most credible political coverage available.” 
 
 
CBC.ca 
 
THE PANEL 

Mario Cardinal, Journalist, writer, and former Ombudsman, Radio-Canada, Montreal 
(Chair) 
Noreen Golfman, Associate Dean of Graduate Studies, Memorial University,  
St. John’s 
Ashif Mawji, Chief Executive Officer, Upside Software Inc., Edmonton 
Brock Pitawanakwat, Assistant Professor of Indigenous Studies, First Nations 
University of Canada, Regina 
Lindsey Richardson, Policy Analyst, City of Vancouver 
 
 
“On the whole, the members found the CBC.ca coverage was adhering to the 
principle of accuracy.  Nevertheless, there were some negative notes.  A member 
found fault with the titles, ‘with the practice of writing stories under a particular title, 
but having the story deviate significantly from the topic covered in the title. 
 
Three members noted that, as of the first week of January, there had been a shift of 
the coverage, directly generated by widespread reporting of poll results that put the 
Conservatives ahead for the first time.  According to them, ‘CBC.ca started to 
“sound” more enthusiastic about everything, excited about the prospect of instability 
in the race and a possibly dramatic outcome.’  This shift was carried over up to 
Election Day. 
 
Three members found that the weakest page was the ‘Cheat Sheet’ that was on the 
site on the weekend before the elections: ‘a poorly and possibly hastily written 
column that was designed to offer last minute tips and summaries to those 
“cramming” before going to the ballot box,’ said a member.  ‘Was this page really 
necessary?  In a way, it threatened to undermine all the good work the site had 
produced for 56 days.’ 
 
Was the election coverage truthful?  ‘For what it covered, it was ‘truthful,’ said a 
member.  But this is a difficult word to respond to fully.  One could argue that there 
are stories CBC.ca did not go after or pursue, thereby falling short of the full truth.’ 
 

 34 



‘Generally quite fair,’ was the comment from the members of the panel.  ‘My strong 
impression from the daily tracking of the content of the stories is that all parties were 
covered and that points of view were allowed rebuttal and counter views, said one of 
them, giving a lot of credit to the “Reality Check” column. 
 
One member of the panel did a tremendous job in developing an ‘unscientific’ but 
nevertheless very useful method for measuring whether or not coverage on any given 
day was balanced.  The conclusion: the deviation from balance in the overall coverage 
and tone at the beginning of the campaign occurred for the Liberal and Conservative 
parties, was somewhat rare, but was generally skewed to favour the Liberal Party.  By 
the end of the campaign, there was a notable skew in favour of the Conservative 
Party.  The time of that shift correlates to the shift in favour that was demonstrated 
by the polls.” 
 
 
CBC Television (The National) 
 
THE PANEL 

Christopher Dornan, Director, School of Journalism and Communication, Carleton 
University, Ottawa (Chair) 
Brent Butcher, Student, 3rd year Bachelor of Journalism (Honours) Program, 
University of King’s College, Halifax 
Tung Chan, District Vice President, TD Canada Trust, board member of community 
organizations, Vancouver 
Todd Hirsch, Chief Economist, Canada West Foundation, Calgary 
Enn Raudsepp, Director, Department of Journalism, Concordia University, Montreal 
 
 
“The Panel was unanimous in its view that the CBC’s coverage was overall fair, even-
handed, balanced and professional.  There may have been instances in which a 
particular party, leader or candidate received coverage that was contestable or 
unjustified, but these were few and isolated.  The Panel saw no systemic features of 
the coverage that betrayed a partisan leaning or that favoured or disadvantaged any 
particular position.  It is true that the Green Party, for example, received less 
coverage than the more established parties, but the realities of covering a national 
campaign preclude simply apportioning each of the parties equal time.  In the case of 
the Greens, the Panel found that The National was conscientious in including the party 
in its coverage. 
 
In particular, the two Western Canadian members of the Panel allowed that in the 
West the CBC is often seen as more representative of central Canada, and indeed in 
some quarters is perceived as being tainted with a liberal or Liberal bias.  Both panel 
members, however, saw little in The National’s election coverage that would support 

 35 



such perceptions.  On the contrary, the efforts to represent all regions of the country 
and the various ideological positions of the major parties contesting the election were 
manifest. 
 
The Panel detected Stephen Harper and the Conservatives receiving a softer ride 
from reporters than Paul Martin and the Liberals, who, as the campaign progressed, 
were portrayed as increasingly hapless and desperate.  However, this dynamic in the 
coverage was not imposed on the campaign by the media.  Rather, it was in the main 
a faithful reflection of how the contest was unfolding. 
 
The Panel found that The National did a good job of representing a range of opinion 
from across the country.  However, the demographic constitution of the nation has 
undergone quite remarkable change over a short period of time and the Panel 
wondered whether new Canadians were not underrepresented when the views of the 
public were solicited.   
 
There was praise for the ‘At Issue’ panel, in particular for its two regular members, 
Chantal Hébert and Andrew Coyne, and for Peter Mansbridge’s deft hand at guiding 
the panel.  Third members of the ‘At Issue’ panel were selected so as to balance 
regional viewpoints.” 
 

 36 



Appendix III  
 
 

2005-2006 
 

NUMBER OF COMMUNICATIONS RECEIVED 
 
 

 INFORMATION 
PROGRAMMING

GENERAL 
PROGRAMMING TOTAL 

2005-2006 1391 

(+ 43,466 Green 
Party petition) 

477 1868 

2004-2005 1809 
(included 1077 re 
Green Party & 
debates) 

241 2050 

2003-2004 1590 326 (+239 Cherry) 2155 

2002-2003 1273 376 1649 

2001-2002 582 442 1024 

2000-2001 597 537 1134 

1999-2000 702 362 1064 

1998-1999 462 422 884 

1997-1998 348 356 704 

1996-1997 216 227 443 

1995-1996 221 65 286 
 
 

 37 



 
 

AVERAGE RESPONSE TIMES 
 

Programmers are asked to respond to complainants within 28 calendar days 
 
 

 
RADIO TV CBC.CA AVERAGE 

2005-2006 28 22 19 23 

2004-2005 24 25 17 22 

2003-2004 21 12 12 15 
 

 
 
 

 38 



Appendix IV  
 
MANDATE OF THE OFFICE OF THE OMBUDSMAN 
 
 
I. PRINCIPLES 
 

The CBC is fully committed to maintaining accuracy, integrity and fairness in 
its journalism. 
 
As a Canadian institution and a press undertaking, the CBC is committed to 
compliance with a number of principles.  Foremost among those is our 
commitment to scrupulously abide by the journalistic code of ethics 
formulated in our own handbook of journalistic standards and practices which 
stresses lack of bias in reporting.  We are committed to providing information 
that is factual, accurate and comprehensive.  Balanced viewpoints must be 
presented through on-the-air discussions.  As it is for other public and private 
journalistic undertakings, credibility in the eyes of the general population is 
our most valuable asset and must be protected. 
 
The Ombudsman is completely independent of CBC program staff and 
management, reporting directly to the President of CBC and, through the 
President, to the Corporation’s Board of Directors. 

 
 
II. MANDATE 
 

1. Audience complaints and comments   
 

a) The Ombudsman acts as an appeal authority for complainants who are dissatisfied 
with responses from CBC program staff or management. 

 
b) The Ombudsman generally intervenes only when a correspondent deems a 

response from a representative of the Corporation unsatisfactory and so informs 
the Office of the Ombudsman. However, the Ombudsman may also intervene 
when the Corporation fails to respond to a complaint within a reasonable time. 

 
c) The Ombudsman determines whether the journalistic process or the broadcast 

involved in the complaint did, in fact, violate the Corporation’s journalistic policies 
and standards.  The gathering of facts is a non judicial process and the 
Ombudsman does not examine the civil liability of the Corporation or its 
journalists.  The Ombudsman informs the complainant, and the staff and 
management concerned, of his/her finding. 
 

 39 



d) As necessary, the Ombudsman identifies major public concerns as gleaned 
from complaints received by his/her Office and advises CBC management 
and journalists accordingly.  The Ombudsman may undertake periodic studies 
on overall coverage of specific issues when he/she feels that the number of 
public complaints indicates that there may be a problem. 

  
e) On occasion, the Ombudsman may convey to a wider audience, either within the 

CBC or among the general public, particular cases of concern or consequence to 
others than the complainant alone. 

 
f) The Ombudsman establishes a central registry of complaints and comments 

regarding information programs, and alerts journalists and managers, on a 
regular basis, to issues that are causing public concern. 
 

g) The Ombudsman prepares and presents an annual report to the President and the 
Board of Directors of the Corporation summarising how unsatisfied complaints 
were dealt with and reviewing the main issues handled by the Office of the 
Ombudsman in the previous year. The report includes mention of the actions, if 
any, taken by management as a result of the Ombudsman's findings, provided such 
disclosure does not contravene applicable laws, regulations or collective 
agreements. The annual report, or a summary thereof, is made public. 
 

h) The Office of the Ombudsman reports annually on how each media component 
has met the CBC standard of service for the expeditious handling of complaints. 

 
 
2. Compliance with journalistic policy 

 
a) The Office of the Ombudsman is responsible for evaluating compliance with 

journalistic policies in all programs under its jurisdiction. It is assisted in this role 
by independent advice panels. Panel members are chosen by the Ombudsman; 
their mandate is to assess individual or groups of programs over a period of time, 
or the overall coverage of a particular issue by many programs, and report their 
findings to the Ombudsman. 
 

b) The evaluation measures the programs’ performance in respecting the three 
fundamental principles of CBC journalism, Accuracy, Integrity and Fairness. 
 

c) The Ombudsman aims to have all information programming reviewed over a five-
year period. The Office reports annually. 

 
 
 
 

 40 



III. JURISDICTION 
 

The jurisdiction of the Office of the Ombudsman covers all information 
programs on Radio, Television and the Internet. These programs include News 
and all aspects of Public Affairs (political, economic and social) as well as 
journalistic activities in agriculture, arts, music, religion, science, sports and 
variety. Complaints involving entertainment programming are generally beyond 
the Ombudsman’s mandate and should be addressed directly to the programs 
concerned. 

 
IV. APPOINTMENT  
 

a) When filling the Ombudsman's position, the CBC openly seeks candidates 
from outside as well as inside the Corporation. 

 
b) After appropriate consultation, the President and CEO establishes a selection 

committee of four. Two members, including the committee chair, must be 
from the public. The other committee members are chosen, one among CBC 
management, the other among its working journalists. Members representing 
the Corporation and journalists jointly select the committee chair among the 
two representatives of the public. 

 
c) The selection committee examines applications and selects a candidate to be 

recommended for appointment by the President and CEO.  
 

d) The Ombudsman’s appointment is for a term of five years.  This term may be 
extended for no more than five additional years.  The Ombudsman’s contract 
cannot be terminated except for dereliction of duty or gross misconduct.  

 
e) The outgoing Ombudsman may not occupy any other position at the CBC for 

a period of two years following the end of his/her term but can, at the 
discretion of the incoming Ombudsman, be contracted to work for the Office 
of the Ombudsman.  

 
 
 

 41 


	Cover-Trebuchet-no border
	 
	OFFICE OF THE  
	OMBUDSMAN 
	English Services 
	ANNUAL REPORT 



	Full report-Aug10
	COMPLAINTS REVIEWED BY THE OMBUDSMAN 
	Dr. Jack Chivo 
	Review  (Bazay) 
	Dr. Jack Chivo 
	Review  (Bazay) 
	Dr. Jack Chivo 
	Carlos Coimbra 
	Review  (Bazay) 
	Carlos Coimbra 
	Review  (Bazay) 
	Hugh Crosthwait 
	Review  (Bazay) 
	Wimal Ediriwira and Ananda Wijesinghe 
	Review  (Bazay) 
	Alice Fischer 
	Review  (Bazay) 
	Malcolm French 
	Ishay Friedman 
	Review  (Bazay) 
	Tom Harris 
	Review  (Bazay) 
	K. J. Hodgins 
	Review  (Bazay) 
	Leon Kushner 
	Review  (Bazay) 
	Jonathan Makepeace and Nicola Stanford 
	Review  (Bazay) 
	Laurie McGowan 
	Review  (Bazay) 
	Judith McKay, DuPont Canada 
	Review  (Bazay) 
	Terence Mooney 
	Review  (Bazay) 
	Matthew Nichols 
	Review  (Carlin) 
	Noor Nizam 
	Geoffrey Pounder 
	Review  (Bazay) 
	Denis Salter 
	Roy Santin 
	Review  (Bazay) 
	Herbert Siefer 
	APPENDICES 
	REVIEW 

	INDEPENDENT ADVICE PANELS 
	The Panel 
	CBC.ca 
	The Panel 
	The Panel 
	TOTAL
	AVERAGE RESPONSE TIMES 

	RADIO
	TV
	CBC.ca
	AVERAGE
	MANDATE OF THE OFFICE OF THE OMBUDSMAN 
	 
	I. PRINCIPLES 
	II. MANDATE 
	III. JURISDICTION 






